Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa kahden oppikirjasarjan tarkastelua

Tutkimuksessa tarkasteltiin eriyttämistä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Oppikirjat ovat opettajalle valmiina oppimateriaaleina tärkeä työväline. Eriyttämisellä voidaan huomioida oppijoiden yksilölliset tarpeet ja maksimoida oppijoiden kasvu ja kehitys. Eriyttävät oppikirjat voivat olla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Volotinen, Iina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Kasvatustieteiden laitos, Kielten laitos, Department of Education, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46440
_version_ 1828193112612143104
author Volotinen, Iina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Kasvatustieteiden laitos Kielten laitos Department of Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Volotinen, Iina Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Kasvatustieteiden laitos Kielten laitos Department of Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Volotinen, Iina Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Kasvatustieteiden laitos Kielten laitos Department of Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Volotinen, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin eriyttämistä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Oppikirjat ovat opettajalle valmiina oppimateriaaleina tärkeä työväline. Eriyttämisellä voidaan huomioida oppijoiden yksilölliset tarpeet ja maksimoida oppijoiden kasvu ja kehitys. Eriyttävät oppikirjat voivat olla yksi eriyttämisen keino. Oppikirjatutkimusten avulla voidaan selvittää oppikirjojen ominaisuuksia ja tukea oppikirjojen kehitys- ja valintatyötä. Systemaattista oppikirjatutkimusta ei ole juurikaan tehty, eikä eriyttäviä oppikirjoja ole ennen tiettävästi tutkittu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka eriyttävät oppikirjat huomioivat oppijoiden yksilölliset tarpeet. Tutkimuksessa analysoitiin 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden tavallisten ja eriyttävien harjoituskirjojen eroja. Aineistona olivat Otavan Särmä-sarjan ja Sanoma Pron Tekstitaituri-sarjan 7. luokan harjoituskirjat sekä 7. luokan eriyttävät harjoituskirjat. Tavallisia ja eriyttäviä kirjoja vertailtiin toisiinsa, ja huomio kiinnitettiin kaikkiin kirjojen välisiin eroavaisuuksiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin sekä lingvistisen tekstianalyysin avulla. Eriyttämisen suuruus ja laajuus oli kirjoissa vaihtelevaa, ja eriyttämisen keinot limittyivät toisiinsa. Eriyttämisen visuaaliset keinot jakautuivat typografiaan ja taittoon. Eriyttävät kirjat erosivat tavallisista kirjoista kirjasinkoon, rivi-välien, rivityksen sekä tehtävien ja kuvien sijoittelun suhteen. Eriyttämisen pedagogiset ratkaisut näyttäytyivät tehtävien laajuuden ja sisällön muutoksina, esimerkkien ja valmiiden vastausten lisäämisenä, tärkeiden asioiden korostamisena, käsitteiden selittämisenä ja sisällön tiivistämisenä sekä tavoitteiden ja oppi-kirjaviittausten muuttamisena. Eriyttämisen kielelliset piirteet näkyivät tehtävänannoissa, vastausvaihtoehdoissa sekä opetusteksteissä. Eriyttävien ja tavallisten kirjojen lause- ja virkerakenteet sekä sananvalinnat erosivat toisistaan, ja eriyttäviin kirjoihin oli tehty kielellisiä lisäyksiä ja poistoja. Eriyttävissä oppikirjoissa tuettiin oppijaa oppiainesta selkiyttämällä ja supistamalla sekä tarjoamalla apukeinoja oppimiseen. Eriyttävät kirjat eivät täysin huomioineet yksilöllisiä tarpeita, sillä monipuolisia opetus- ja oppimismenetelmiä ei juurikaan tarjottu. Eriyttäminen vaatii toteutuakseen oppikirjojen lisäksi opettajan työpanosta. Eriyttämisen keinojen sisällyttäminen tavalliseen kirjaan voisi olla avuksi kaikkien oppijoiden tukemisessa. Jatkossa tulisi kenties tutkia lisää eriyttävien kirjojen kohderyhmää ja käyttötarkoitusta, jotta käytännön tarpeet voitaisiin täyttää entistä paremmin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Volotinen, Iina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-30T15:31:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-30T15:31:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46440", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin eriytt\u00e4mist\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Oppikirjat ovat opettajalle valmiina oppimateriaaleina t\u00e4rke\u00e4 ty\u00f6v\u00e4line. Eriytt\u00e4misell\u00e4 voidaan huomioida oppijoiden yksil\u00f6lliset tarpeet ja maksimoida oppijoiden kasvu ja kehitys. Eriytt\u00e4v\u00e4t oppikirjat voivat olla yksi eriytt\u00e4misen keino. Oppikirjatutkimusten avulla voidaan selvitt\u00e4\u00e4 oppikirjojen ominaisuuksia ja tukea oppikirjojen kehitys- ja valintaty\u00f6t\u00e4. Systemaattista oppikirjatutkimusta ei ole juurikaan tehty, eik\u00e4 eriytt\u00e4vi\u00e4 oppikirjoja ole ennen tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka eriytt\u00e4v\u00e4t oppikirjat huomioivat oppijoiden yksil\u00f6lliset tarpeet. Tutkimuksessa analysoitiin 7. luokan \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden tavallisten ja eriytt\u00e4vien harjoituskirjojen eroja.\r\n\r\nAineistona olivat Otavan S\u00e4rm\u00e4-sarjan ja Sanoma Pron Tekstitaituri-sarjan 7. luokan harjoituskirjat sek\u00e4 7. luokan eriytt\u00e4v\u00e4t harjoituskirjat. Tavallisia ja eriytt\u00e4vi\u00e4 kirjoja vertailtiin toisiinsa, ja huomio kiinnitettiin kaikkiin kirjojen v\u00e4lisiin eroavaisuuksiin. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 lingvistisen tekstianalyysin avulla. \r\n\r\nEriytt\u00e4misen suuruus ja laajuus oli kirjoissa vaihtelevaa, ja eriytt\u00e4misen keinot limittyiv\u00e4t toisiinsa. Eriytt\u00e4misen visuaaliset keinot jakautuivat typografiaan ja taittoon. Eriytt\u00e4v\u00e4t kirjat erosivat tavallisista kirjoista kirjasinkoon, rivi-v\u00e4lien, rivityksen sek\u00e4 teht\u00e4vien ja kuvien sijoittelun suhteen. Eriytt\u00e4misen pedagogiset ratkaisut n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t teht\u00e4vien laajuuden ja sis\u00e4ll\u00f6n muutoksina, esimerkkien ja valmiiden vastausten lis\u00e4\u00e4misen\u00e4, t\u00e4rkeiden asioiden korostamisena, k\u00e4sitteiden selitt\u00e4misen\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6n tiivist\u00e4misen\u00e4 sek\u00e4 tavoitteiden ja oppi-kirjaviittausten muuttamisena. Eriytt\u00e4misen kielelliset piirteet n\u00e4kyiv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4nannoissa, vastausvaihtoehdoissa sek\u00e4 opetusteksteiss\u00e4. Eriytt\u00e4vien ja tavallisten kirjojen lause- ja virkerakenteet sek\u00e4 sananvalinnat erosivat toisistaan, ja eriytt\u00e4viin kirjoihin oli tehty kielellisi\u00e4 lis\u00e4yksi\u00e4 ja poistoja. Eriytt\u00e4viss\u00e4 oppikirjoissa tuettiin oppijaa oppiainesta selkiytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja supistamalla sek\u00e4 tarjoamalla apukeinoja oppimiseen. Eriytt\u00e4v\u00e4t kirjat eiv\u00e4t t\u00e4ysin huomioineet yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita, sill\u00e4 monipuolisia opetus- ja oppimismenetelmi\u00e4 ei juurikaan tarjottu.\r\n\r\nEriytt\u00e4minen vaatii toteutuakseen oppikirjojen lis\u00e4ksi opettajan ty\u00f6panosta. Eriytt\u00e4misen keinojen sis\u00e4llytt\u00e4minen tavalliseen kirjaan voisi olla avuksi kaikkien oppijoiden tukemisessa. Jatkossa tulisi kenties tutkia lis\u00e4\u00e4 eriytt\u00e4vien kirjojen kohderyhm\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6tarkoitusta, jotta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tarpeet voitaisiin t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iina Volotinen (iimavolo) on 2015-06-30 15:31:32.332003. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-30T15:31:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506302480.pdf: 1078337 bytes, checksum: b02d74f956722dfdb69fbc9290355201 (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: f9769e7dcaa3663584d7b18729838ae4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-30T15:31:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506302480.pdf: 1078337 bytes, checksum: b02d74f956722dfdb69fbc9290355201 (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: f9769e7dcaa3663584d7b18729838ae4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (133 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eriytt\u00e4minen 7. luokan \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506302480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-30T15:31:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46440
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/307b5bc5-7ac9-4061-87b5-82942f5367f3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506302480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Volotinen, Iina Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua eriyttäminen oppikirjat äidinkieli ja kirjallisuus Erityispedagogiikka Suomen kieli Special Education Finnish 101 309 äidinkieli kirjallisuus
title Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_full Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_fullStr Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_full_unstemmed Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_short Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_sort eriyttäminen 7 luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_sub kahden oppikirjasarjan tarkastelua
title_txtP Eriyttäminen 7. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa : kahden oppikirjasarjan tarkastelua
topic eriyttäminen oppikirjat äidinkieli ja kirjallisuus Erityispedagogiikka Suomen kieli Special Education Finnish 101 309 äidinkieli kirjallisuus
topic_facet 101 309 Erityispedagogiikka Finnish Special Education Suomen kieli eriyttäminen kirjallisuus oppikirjat äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46440 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506302480
work_keys_str_mv AT volotineniina eriyttäminen7luokanäidinkielenjakirjallisuudenoppikirjoissakahdenoppikirjasarjanta