Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan syksyllä sekä sitä, onko temperamenttipiirteissä sekä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvissa havaittavissa sukupuolten välisiä eroja. Lis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hankonen, Marjaana, Tuomas, Anne
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46427
_version_ 1826225732166090752
author Hankonen, Marjaana Tuomas, Anne
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hankonen, Marjaana Tuomas, Anne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hankonen, Marjaana Tuomas, Anne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hankonen, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan syksyllä sekä sitä, onko temperamenttipiirteissä sekä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvissa havaittavissa sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi tutkittiin, ennustavatko temperamenttipiirteet lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaa keväällä, kun oppijaminäkuvan taso syksyllä on huomioitu sekä onko näissä yhteyksissä havaittavissa sukupuolieroja. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkittavina olivat 156 ensimmäisen luokan oppilasta (77 poikaa ja 79 tyttöä). Lapsen temperamenttia arvioitiin opettaja-arviona ja lukemisen sekä matematiikan oppijaminäkuvaa lapsen oman arvion avulla. Lisäksi sekä lapsen lukutaitoa että matemaattisia taitoja arvioitiin kahdella testillä. Tilastolliset analyysit toteutettiin Pearsonin korrelaatiokertoimen, riippumattomien otosten t-testin ja hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että mitä estyneempi lapsi opettajan arvion mukaan oli, sitä heikommaksi hän raportoi matematiikan oppijaminäkuvansa ensimmäisen luokan syksyllä. Lisäksi oppilaan matalampi tehtäväorientaatio oli negatiivisesti yhteydessä syksyn lukemisen oppijaminäkuvaan. Temperamenttipiirteistä matala tehtäväorientaatio ja negatiivinen emotionaalisuus olivat tyypillisempiä pojille kuin tytöille. Lisäksi pojilla oli korkeampi matematiikan oppijaminäkuva sekä syksyllä että keväällä. Tutkimuksessamme lapsen estyneisyys ennusti tytöillä matalampaa matematiikan oppijaminäkuvaa ensimmäisen luokan keväällä. Lisäksi lapsen negatiivinen emotionaalisuus oli positiivisesti yhteydessä kevään matematiikan oppijaminäkuvaan. Mikään temperamenttipiirre ei ollut yhteydessä kevään lukemisen oppijaminäkuvaan. Tutkimuksemme toi lisätietoa erityisesti estyneisyyden yhteydestä oppiainekohtaiseen oppijaminäkuvaan sekä ensimmäisen luokan syksyllä että keväällä, kun oppijaminäkuvan taso syksyllä oli huomioitu. Onkin tärkeää tukea estyneiden lapsien koulu-uran aloitusta ja heidän käsityksiään itsestä oppijoina. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia myös opettajan merkitystä lapsen temperamenttipiirteiden ja oppijaminäkuvan yhteyden välillä sekä sitä, miten erilaiset temperamenttiprofiilit ovat yhteydessä oppiainekohtaiseen oppijaminäkuvaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viljaranta, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hankonen, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomas, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-27T07:21:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-27T07:21:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1492731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46427", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lapsen temperamenttipiirteiden yhteytt\u00e4 lukemisen ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, onko temperamenttipiirteiss\u00e4 sek\u00e4 lukemisen ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvissa havaittavissa sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Lis\u00e4ksi tutkittiin, ennustavatko temperamenttipiirteet lukemisen ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, kun oppijamin\u00e4kuvan taso syksyll\u00e4 on huomioitu sek\u00e4 onko n\u00e4iss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 havaittavissa sukupuolieroja. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkittavina olivat 156 ensimm\u00e4isen luokan oppilasta (77 poikaa ja 79 tytt\u00f6\u00e4). Lapsen temperamenttia arvioitiin opettaja-arviona ja lukemisen sek\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaa lapsen oman arvion avulla. Lis\u00e4ksi sek\u00e4 lapsen lukutaitoa ett\u00e4 matemaattisia taitoja arvioitiin kahdella testill\u00e4. Tilastolliset analyysit toteutettiin Pearsonin korrelaatiokertoimen, riippumattomien otosten t-testin ja hierarkkisen regressioanalyysin avulla. \r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 estyneempi lapsi opettajan arvion mukaan oli, sit\u00e4 heikommaksi h\u00e4n raportoi matematiikan oppijamin\u00e4kuvansa ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilaan matalampi teht\u00e4v\u00e4orientaatio oli negatiivisesti yhteydess\u00e4 syksyn lukemisen oppijamin\u00e4kuvaan. Temperamenttipiirteist\u00e4 matala teht\u00e4v\u00e4orientaatio ja negatiivinen emotionaalisuus olivat tyypillisempi\u00e4 pojille kuin tyt\u00f6ille. Lis\u00e4ksi pojilla oli korkeampi matematiikan oppijamin\u00e4kuva sek\u00e4 syksyll\u00e4 ett\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksessamme lapsen estyneisyys ennusti tyt\u00f6ill\u00e4 matalampaa matematiikan oppijamin\u00e4kuvaa ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi lapsen negatiivinen emotionaalisuus oli positiivisesti yhteydess\u00e4 kev\u00e4\u00e4n matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan. Mik\u00e4\u00e4n temperamenttipiirre ei ollut yhteydess\u00e4 kev\u00e4\u00e4n lukemisen oppijamin\u00e4kuvaan. \r\n\r\nTutkimuksemme toi lis\u00e4tietoa erityisesti estyneisyyden yhteydest\u00e4 oppiainekohtaiseen oppijamin\u00e4kuvaan sek\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ett\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, kun oppijamin\u00e4kuvan taso syksyll\u00e4 oli huomioitu. Onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea estyneiden lapsien koulu-uran aloitusta ja heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n itsest\u00e4 oppijoina. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia my\u00f6s opettajan merkityst\u00e4 lapsen temperamenttipiirteiden ja oppijamin\u00e4kuvan yhteyden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, miten erilaiset temperamenttiprofiilit ovat yhteydess\u00e4 oppiainekohtaiseen oppijamin\u00e4kuvaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Tuomas (anhematu) on 2015-06-27 07:21:45.251131. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-27T07:21:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506272460.pdf: 585807 bytes, checksum: 5c56aaede9c9097af1ab8c977526aaa5 (MD5)\r\nlicense.html: 5128 bytes, checksum: d5bd38254522d73e2b848e097e9dc786 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-27T07:21:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506272460.pdf: 585807 bytes, checksum: 5c56aaede9c9097af1ab8c977526aaa5 (MD5)\r\nlicense.html: 5128 bytes, checksum: d5bd38254522d73e2b848e097e9dc786 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (35 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamenttipiirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijamin\u00e4kuvaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506272460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-27T07:21:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46427
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0612afec-bdd8-45ab-a44f-1479d9075933\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506272460.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hankonen, Marjaana Tuomas, Anne Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan temperamenttipiirteet oppijaminäkuva ensimmäinen luokka sukupuoli Psykologia Psychology 202 temperamentti lapset minäkuva
title Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_full Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_fullStr Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_full_unstemmed Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_short Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_sort lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
title_txtP Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan
topic temperamenttipiirteet oppijaminäkuva ensimmäinen luokka sukupuoli Psykologia Psychology 202 temperamentti lapset minäkuva
topic_facet 202 Psychology Psykologia ensimmäinen luokka lapset minäkuva oppijaminäkuva sukupuoli temperamentti temperamenttipiirteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46427 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506272460
work_keys_str_mv AT hankonenmarjaana lapsentemperamenttipiirteidenyhteysoppijaminäkuvaan