Koulupäivän liikunnallistamista edistävät kokeilut ja oppilaiden osallisuus Täydellisen liikuntakuukauden aikana Mikkelissä 2014

Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä 2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hytönen, Katja, Jääskeläinen, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46423
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä 2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden sijoittumista Shierin (2001) osallisuuden tasojen mukaan. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui eri koulujen opettajien liikkuvamikkeli.fi-sivustolle kirjaamista kokeilukorteista ja ennen kaikkea niissä ilmenneistä kokeiluista, jotka luokiteltiin sisällönanalyysia käyttäen. Kaikkiaan kokeiluja oli tutkimuksessa mukana 306, joista 69:ssa oli oppilaiden osallisuus mainittu jollain tapaa. Eniten liikuntakokeiluja toteutettiin oppitunteihin integroimalla. Myös pelit ja leikit sekä taukoliikunta olivat suosittuja kokeiluja tutkimusaineistossamme. Oppilaiden osallisuus taasen oli parhaiten huomioitu pelejä ja leikkejä sisältävissä kokeiluissa ja vähiten retkillä. Osallisuuden tasoille sijoittumisessa oppilaiden osallisuus oli suurinta neljännellä tasolla, jossa lapset otetaan mukaan päätöksentekoon. Koulupäivää liikunnallistaviin kokeiluihin vaikuttavat niin opettajien asenteet kuin koulupäivän rakenteelliset seikat. Myös oppilaiden osallisuus on pitkälti opettajien tarjoamista mahdollisuuksista kiinni. Liikunnan tarjoamat mahdollisuudet ja hyödyt oppimisessa usein tiedostetaan, mutta käytännön tasolle viemiseen on vielä matkaa.