Yhteenveto: | Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin
opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä
2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä
opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden sijoittumista
Shierin (2001) osallisuuden tasojen mukaan.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui eri
koulujen opettajien liikkuvamikkeli.fi-sivustolle kirjaamista kokeilukorteista ja
ennen kaikkea niissä ilmenneistä kokeiluista, jotka luokiteltiin sisällönanalyysia
käyttäen. Kaikkiaan kokeiluja oli tutkimuksessa mukana 306, joista 69:ssa oli oppilaiden
osallisuus mainittu jollain tapaa.
Eniten liikuntakokeiluja toteutettiin oppitunteihin integroimalla. Myös pelit
ja leikit sekä taukoliikunta olivat suosittuja kokeiluja tutkimusaineistossamme.
Oppilaiden osallisuus taasen oli parhaiten huomioitu pelejä ja leikkejä
sisältävissä kokeiluissa ja vähiten retkillä. Osallisuuden tasoille sijoittumisessa
oppilaiden osallisuus oli suurinta neljännellä tasolla, jossa lapset otetaan mukaan
päätöksentekoon.
Koulupäivää liikunnallistaviin kokeiluihin vaikuttavat niin opettajien asenteet
kuin koulupäivän rakenteelliset seikat. Myös oppilaiden osallisuus on pitkälti
opettajien tarjoamista mahdollisuuksista kiinni. Liikunnan tarjoamat mahdollisuudet
ja hyödyt oppimisessa usein tiedostetaan, mutta käytännön tasolle
viemiseen on vielä matkaa.
|