Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus

Ahtiainen, Hannu & Kauppi, Eero. 2015. Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 8 liitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahtiainen, Hannu, Kauppi, Eero
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46417
_version_ 1828193112581734400
author Ahtiainen, Hannu Kauppi, Eero
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahtiainen, Hannu Kauppi, Eero Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahtiainen, Hannu Kauppi, Eero Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahtiainen, Hannu
datasource_str_mv jyx
description Ahtiainen, Hannu & Kauppi, Eero. 2015. Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 8 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tuottaa tuoretta tietoa yläkouluikäisten suomalaisten unen määrästä, ruutuajankäytöstä sekä liikunta-aktiivisuudesta sekä niiden välisistä yhte-yksistä. Tutkielman aineistona käytettiin WHO-Koululaistutkimuksen kevään 2014 aineistoa, josta tähän tutkimukseen on otettu mukaan 13- ja 15-vuotiaiden suomalaiskoululaisten vasta-ukset. Vastausten perusteella kolmea päämuuttujaa, unen pituutta, ruutuajankäyttöä ja liikun-ta-aktiivisuutta, tarkasteltiin koko aineiston tasolla, sekä luokka-asteen, sukupuolen tai mo-lempien edellä mainittujen mukaan. Tutkimuksen aineiston hankkimiseen käytettiin kansainvälisen tutkimusprotokollan mukaista strukturoitua kyselylomaketta. Kyselyt suoritettiin koulutuntien aikana keväällä 2014 opetta-jan valvonnassa. Tämän tutkimuksen aineistoon on kyselylomakkeesta valittu osa unen pi-tuutta, ruutuajankäyttöä ja liikunta-aktiivisuutta selvittävistä kysymyksistä. Vastaukset luoki-teltiin vallitseviin liikuntasuosituksiin perustuen. Unen määrässä vastaukset luokiteltiin alle ja yli 8,5 tuntia yössä nukkuviin. Liikunta-aktiivisuudessa vastaukset luokiteltiin neljään ryh-mään: ei yhtenäkään päivänä viikossa, 1-3 päivänä viikossa, 4-6 päivänä viikossa sekä 7 päi-vänä viikossa, liikuntaa harrastaneisiin. Ruutuajankäytön lopettamisajankohdan vastausten luokittelussa rajaksi asetettiin klo 22.00, eli vastaukset jaettiin klo 22.00 mennessä ruutuajan-käytön lopettaviin, sekä klo 22.00 jälkeen ruutuajankäytön lopettaviin. Vastausten analyysi-menetelmänä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, aineiston jakaumia, ristiin taulukointia sekä khiin neliö -testiä. Tutkimus osoitti, että alle puolet (46,6 %) tutkimukseen vastanneista 7. ja 9. -luokkalaisista yläkoululaisista nukkui kouluviikolla suositusten mukaisesti, eli 8,5 tuntia tai enemmän. Unen pituudessa havaittiin lisäksi laskeva trendi 7. luokalta 9. luokalle tultaessa. Tutkimukseen vas-tanneista noin puolet (51,1 %) ilmoitti lopettavansa ruutuajankäytön kouluviikolla klo 22.00 mennessä. Viikonloppuisin ainoastaan 16,2 % lopetti ruutuajankäytön klo 22.00 mennessä. Pojat lopettivat ruutuajankäytön keskimäärin aiemmin kuin tytöt sekä kouluviikolla, että vii-konloppuisin. Aineiston mukaan suositusten mukaisesti, eli vähintään tunnin seitsemänä päi-vänä viikossa liikkui 21,5 % vastanneista. Suositusten mukaisesti liikkuvien määrä laski 7. luokalta 9. luokalle tultaessa. Liikunta-aktiivisuuden ja unen pituuden välillä ei ollut korrelaa-tiota. Sen sijaan kouluviikon aikaisen ruutuajankäytön lopettamisajankohdan ja unen pituuden välillä oli korkea negatiivinen korrelaatio, eli myöhäinen ruutuajankäytön lopettamisajankohta oli yhteydessä vähäiseen unen pituuteen. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että myöhäiseen aikaan tapahtuva ruutuajankäyttö lyhentää yöunia kasvuikäisillä nuorilla. Sen sijaan liikunta-aktiivisuus ei ole yhteydessä yöunen pituuteen. Myöskään ruutuajankäytöllä ja liikunta-aktiivisuudella ei havaittu yhteyttä. Lisäksi liikunta-aktiivisuuden havaittiin vähenevän iän myötä. Ahtiainen, Hannu & Kauppi, Eero. 2015. Sleep length, screentime and physical activity and their relationships on Finnish adolescents in HBSC study. University of Jyväskylä, Depart-ment of Sport Sciences, Master´s thesis, 61 pages, 8 attachments. This thesis is based on the data from the Health Behavior in School-aged Children Study 2014. The answers of 7th grade and 9th grade Finnish school adolescents were picked from the WHO school survey data. The aim of the study was to explore the associations between sleep length, screen time and physical activity and their intercorrelations. All three variables are also reviewed due to age and gender. The data collection was made by using a structured questionnaire of an international research protocol of WHO. The data collection was performed during school lessons in the spring 2014. The school adolescents answered to the questionnaire under teacher´s observation. A certain part of the questions that affect sleeping, screen time and physical activity were chosen to this research. The answers were categorized based on current recommendations. The an-swers of sleep time were categorized into two groups: less than 8,5 hours of sleep in a night and more than 8,5 hours of sleep in a night. The answers of physical activity were categorized into four groups: No physical activity at all, physical activity in 1-3 days in a week, physical activity in 4-6 days in a week and physical activity in 7 days in a week. The answers of screen time were categorized into two groups: The time of using screen ends by 10 P.M. and the time of using screen ends after 10 P.M. The used methods of analysis were Pearson´s correlation coefficient, frequencies, cross tabulation and chi-squeared test. This research showed that less than a half (46,6 %) of school adolescents slept in accordance with recommendations during school weeks, which means that they slept 8,5 hours in a night or more. The length of sleeping time had a downward trend from 7th to 9th grade. Approxi-mately half of school adolescents (51,1 %) announced that they stop using screen devices until 10 P.M on school weeks. On weekends, only 16,2 % of adolescents announced that they stop using screen devices until 10 P.M. On the average, boys stopped using screen devices before girls on school week and also on weekends. According to the data from survey, only 21,5 % of adolescents were physically active in conformity with current recommendations. Physical activity also had a downward trend from 7th to 9th grade. There were no correlation between physical activity and sleep length. The usage of screen devices and sleep length had a high negative correlation which means that late time on screens is correlated in lower levels of sleep length. A main conclusion of this study is that using screen devices on a late daytime shortens sleep time of adolescents. In turn, physical activity is not in connection with sleep time in adoles-cents. There were also no connection between physical activity and screen time. It was also shown that on the average, level of physical activity is decreasing when adolescents grow up. Keywords: sleep length, screen time, physical activity, adolescents, HBSC study
first_indexed 2024-09-11T08:49:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahtiainen, Hannu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppi, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-25T10:47:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-25T10:47:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46417", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahtiainen, Hannu & Kauppi, Eero. 2015. Unen pituus, ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sek\u00e4 niiden v\u00e4liset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 8 liitett\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tuottaa tuoretta tietoa yl\u00e4kouluik\u00e4isten suomalaisten unen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4, ruutuajank\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 liikunta-aktiivisuudesta sek\u00e4 niiden v\u00e4lisist\u00e4 yhte-yksist\u00e4. Tutkielman aineistona k\u00e4ytettiin WHO-Koululaistutkimuksen kev\u00e4\u00e4n 2014 aineistoa, josta t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen on otettu mukaan 13- ja 15-vuotiaiden suomalaiskoululaisten vasta-ukset. Vastausten perusteella kolmea p\u00e4\u00e4muuttujaa, unen pituutta, ruutuajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja liikun-ta-aktiivisuutta, tarkasteltiin koko aineiston tasolla, sek\u00e4 luokka-asteen, sukupuolen tai mo-lempien edell\u00e4 mainittujen mukaan. \r\n\r\nTutkimuksen aineiston hankkimiseen k\u00e4ytettiin kansainv\u00e4lisen tutkimusprotokollan mukaista strukturoitua kyselylomaketta. Kyselyt suoritettiin koulutuntien aikana kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 opetta-jan valvonnassa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoon on kyselylomakkeesta valittu osa unen pi-tuutta, ruutuajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja liikunta-aktiivisuutta selvitt\u00e4vist\u00e4 kysymyksist\u00e4. Vastaukset luoki-teltiin vallitseviin liikuntasuosituksiin perustuen. Unen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 vastaukset luokiteltiin alle ja yli 8,5 tuntia y\u00f6ss\u00e4 nukkuviin. Liikunta-aktiivisuudessa vastaukset luokiteltiin nelj\u00e4\u00e4n ryh-m\u00e4\u00e4n: ei yhten\u00e4k\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa, 1-3 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa, 4-6 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa sek\u00e4 7 p\u00e4i-v\u00e4n\u00e4 viikossa, liikuntaa harrastaneisiin. Ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettamisajankohdan vastausten luokittelussa rajaksi asetettiin klo 22.00, eli vastaukset jaettiin klo 22.00 menness\u00e4 ruutuajan-k\u00e4yt\u00f6n lopettaviin, sek\u00e4 klo 22.00 j\u00e4lkeen ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettaviin. Vastausten analyysi-menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, aineiston jakaumia, ristiin taulukointia sek\u00e4 khiin neli\u00f6 -testi\u00e4.\r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 alle puolet (46,6 %) tutkimukseen vastanneista 7. ja 9. -luokkalaisista yl\u00e4koululaisista nukkui kouluviikolla suositusten mukaisesti, eli 8,5 tuntia tai enemm\u00e4n. Unen pituudessa havaittiin lis\u00e4ksi laskeva trendi 7. luokalta 9. luokalle tultaessa. Tutkimukseen vas-tanneista noin puolet (51,1 %) ilmoitti lopettavansa ruutuajank\u00e4yt\u00f6n kouluviikolla klo 22.00 menness\u00e4. Viikonloppuisin ainoastaan 16,2 % lopetti ruutuajank\u00e4yt\u00f6n klo 22.00 menness\u00e4. Pojat lopettivat ruutuajank\u00e4yt\u00f6n keskim\u00e4\u00e4rin aiemmin kuin tyt\u00f6t sek\u00e4 kouluviikolla, ett\u00e4 vii-konloppuisin. Aineiston mukaan suositusten mukaisesti, eli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunnin seitsem\u00e4n\u00e4 p\u00e4i-v\u00e4n\u00e4 viikossa liikkui 21,5 % vastanneista. Suositusten mukaisesti liikkuvien m\u00e4\u00e4r\u00e4 laski 7. luokalta 9. luokalle tultaessa. Liikunta-aktiivisuuden ja unen pituuden v\u00e4lill\u00e4 ei ollut korrelaa-tiota. Sen sijaan kouluviikon aikaisen ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettamisajankohdan ja unen pituuden v\u00e4lill\u00e4 oli korkea negatiivinen korrelaatio, eli my\u00f6h\u00e4inen ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettamisajankohta oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseen unen pituuteen. \r\n\r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todetaan, ett\u00e4 my\u00f6h\u00e4iseen aikaan tapahtuva ruutuajank\u00e4ytt\u00f6 lyhent\u00e4\u00e4 y\u00f6unia kasvuik\u00e4isill\u00e4 nuorilla. Sen sijaan liikunta-aktiivisuus ei ole yhteydess\u00e4 y\u00f6unen pituuteen. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n ruutuajank\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ja liikunta-aktiivisuudella ei havaittu yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi liikunta-aktiivisuuden havaittiin v\u00e4henev\u00e4n i\u00e4n my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahtiainen, Hannu & Kauppi, Eero. 2015. Sleep length, screentime and physical activity and their relationships on Finnish adolescents in HBSC study. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Depart-ment of Sport Sciences, Master\u00b4s thesis, 61 pages, 8 attachments.\r\n\r\nThis thesis is based on the data from the Health Behavior in School-aged Children Study 2014. The answers of 7th grade and 9th grade Finnish school adolescents were picked from the WHO school survey data. The aim of the study was to explore the associations between sleep length, screen time and physical activity and their intercorrelations. All three variables are also reviewed due to age and gender.\r\n\r\nThe data collection was made by using a structured questionnaire of an international research protocol of WHO. The data collection was performed during school lessons in the spring 2014. The school adolescents answered to the questionnaire under teacher\u00b4s observation. A certain part of the questions that affect sleeping, screen time and physical activity were chosen to this research. The answers were categorized based on current recommendations. The an-swers of sleep time were categorized into two groups: less than 8,5 hours of sleep in a night and more than 8,5 hours of sleep in a night. The answers of physical activity were categorized into four groups: No physical activity at all, physical activity in 1-3 days in a week, physical activity in 4-6 days in a week and physical activity in 7 days in a week. The answers of screen time were categorized into two groups: The time of using screen ends by 10 P.M. and the time of using screen ends after 10 P.M. The used methods of analysis were Pearson\u00b4s correlation coefficient, frequencies, cross tabulation and chi-squeared test.\r\n\r\nThis research showed that less than a half (46,6 %) of school adolescents slept in accordance with recommendations during school weeks, which means that they slept 8,5 hours in a night or more. The length of sleeping time had a downward trend from 7th to 9th grade. Approxi-mately half of school adolescents (51,1 %) announced that they stop using screen devices until 10 P.M on school weeks. On weekends, only 16,2 % of adolescents announced that they stop using screen devices until 10 P.M. On the average, boys stopped using screen devices before girls on school week and also on weekends. According to the data from survey, only 21,5 % of adolescents were physically active in conformity with current recommendations. Physical activity also had a downward trend from 7th to 9th grade. There were no correlation between physical activity and sleep length. The usage of screen devices and sleep length had a high negative correlation which means that late time on screens is correlated in lower levels of sleep length.\r\n\r\nA main conclusion of this study is that using screen devices on a late daytime shortens sleep time of adolescents. In turn, physical activity is not in connection with sleep time in adoles-cents. There were also no connection between physical activity and screen time. It was also shown that on the average, level of physical activity is decreasing when adolescents grow up.\r\n\r\nKeywords: sleep length, screen time, physical activity, adolescents, HBSC study", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Kauppi (eemakaup) on 2015-06-25 10:47:04.517008. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-25T10:47:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252449.pdf: 748789 bytes, checksum: 69c28377daa4de97ff54795f458ce05a (MD5)\r\nlicense.html: 5122 bytes, checksum: b6779856b477daf32c96be46f33a4a45 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-25T10:47:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252449.pdf: 748789 bytes, checksum: 69c28377daa4de97ff54795f458ce05a (MD5)\r\nlicense.html: 5122 bytes, checksum: b6779856b477daf32c96be46f33a4a45 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unen pituus, ruutuajank\u00e4yt\u00f6n lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sek\u00e4 niiden v\u00e4liset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506252449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-25T10:47:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46417
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53683f34-bd1d-4409-b30c-40d8ad8f5001\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506252449.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahtiainen, Hannu Kauppi, Eero Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus WHO-Koululaistutkimus ruutuaika Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uni fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret
title Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
title_full Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
title_fullStr Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
title_full_unstemmed Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
title_short Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
title_sort unen pituus ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla who koululaistutkimus
title_txtP Unen pituus, ruutuajankäytön lopettamisajankohta ja liikunta-aktiivisuus sekä niiden väliset yhteydet suomalaisilla nuorilla, WHO-Koululaistutkimus
topic WHO-Koululaistutkimus ruutuaika Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uni fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education WHO-Koululaistutkimus fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret ruutuaika uni
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46417 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506252449
work_keys_str_mv AT ahtiainenhannu unenpituusruutuajankäytönlopettamisajankohtajaliikuntaaktiivisuussekäniidenvälise