Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun

Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottu-vuuksien välisiä yhteyk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vainio, Anni, Jukko, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46412
_version_ 1828193112578588672
author Vainio, Anni Jukko, Miia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vainio, Anni Jukko, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vainio, Anni Jukko, Miia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vainio, Anni
datasource_str_mv jyx
description Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottu-vuuksien välisiä yhteyksiä sekä niiden pysyvyyttä siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Päätarkoitus oli selvittää kouluun kiinnittymisen muutoksia ja keskimääräistä tasoa siirryttäessä alakoulusta yläkouluun. Tarkastelu suoritettiin taustamuuttujittain, joita olivat sukupuoli, opetustausta ja koulumenestys. Tutkimuksen tavoite oli lisätä tietoa kouluun kiinnittymisestä siirtymävaiheessa sekä selvittää voidaanko alakoulun kiinnittymisellä ennustaa kiinnittymistä yläkoulussa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla vuosien 2010 ja 2012 välise-nä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 392 oppilasta, joista tyttöjä oli 217 ja poikia 175. Erityisopetuksen oppilaita oli aineistossa 77. Aineisto on analysoitu SPSS 20.0-ohjelmalla. Kaikki kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet olivat yhteydessä toisiinsa ja kaikissa ulottuvuuksissa alakoulun kiinnittyminen ennusti myös kiinnittymistä yläkoulussa. Kouluun kiinnittyminen laski kaikissa ulottuvuuksissa siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja tarkasteltavien ryhmien väliset kouluun kiinnittymisen muutokset olivat samansuuntaisia. Erityisopetuksen oppilaiden ja akateemisesti heikosti menestyvien oppilaiden kiinnittyminen oli verrokeita heikompaa kaikissa kiinnittymisen ulottuvuuksissa. Tulokset osoittavat, että kouluun kiinnittymisen tukeminen on erityisen tärkeää oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Jatkossa olisi hyvä tutkia esimerkiksi, mitkä tekijät selittävät heikkoa kouluun kiinnittymistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainio, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukko, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-25T07:13:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-25T07:13:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1477263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46412", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-t\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.\r\n \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kouluun kiinnittymisen ulottu-vuuksien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 niiden pysyvyytt\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. P\u00e4\u00e4tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kouluun kiinnittymisen muutoksia ja keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 tasoa siirrytt\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Tarkastelu suoritettiin taustamuuttujittain, joita olivat sukupuoli, opetustausta ja koulumenestys. Tutkimuksen tavoite oli lis\u00e4t\u00e4 tietoa kouluun kiinnittymisest\u00e4 siirtym\u00e4vaiheessa sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 voidaanko alakoulun kiinnittymisell\u00e4 ennustaa kiinnittymist\u00e4 yl\u00e4koulussa.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla vuosien 2010 ja 2012 v\u00e4lise-n\u00e4 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 392 oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 217 ja poikia 175. Erityisopetuksen oppilaita oli aineistossa 77. Aineisto on analysoitu SPSS 20.0-ohjelmalla. \r\nKaikki kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa ja kaikissa ulottuvuuksissa alakoulun kiinnittyminen ennusti my\u00f6s kiinnittymist\u00e4 yl\u00e4koulussa. Kouluun kiinnittyminen laski kaikissa ulottuvuuksissa siirrytt\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun ja tarkasteltavien ryhmien v\u00e4liset kouluun kiinnittymisen muutokset olivat samansuuntaisia. Erityisopetuksen oppilaiden ja akateemisesti heikosti menestyvien oppilaiden kiinnittyminen oli verrokeita heikompaa kaikissa kiinnittymisen ulottuvuuksissa. \r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kouluun kiinnittymisen tukeminen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppilaiden siirtyess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Jatkossa olisi hyv\u00e4 tutkia esimerkiksi, mitk\u00e4 tekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t heikkoa kouluun kiinnittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Jukko (misujukk) on 2015-06-25 07:13:37.973696. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-25T07:13:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252436.pdf: 456629 bytes, checksum: e07146478edfb9e68252364a87433150 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: 715144cba6d487d617f49913042a0668 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-25T07:13:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506252436.pdf: 456629 bytes, checksum: e07146478edfb9e68252364a87433150 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: 715144cba6d487d617f49913042a0668 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluun kiinnittymisen muutokset siirrytt\u00e4ess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506252436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-25T07:13:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46412
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbc29c18-a98a-45dc-bf3f-e7b3eb93aa10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506252436.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vainio, Anni Jukko, Miia Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 yläkoulu alakoulu siirtymävaihe opintomenestys
title Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_full Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_fullStr Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_full_unstemmed Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_short Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_sort kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
title_txtP Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
topic kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 yläkoulu alakoulu siirtymävaihe opintomenestys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu kouluun kiinnittyminen opintomenestys siirtymävaihe yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46412 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506252436
work_keys_str_mv AT vainioanni kouluunkiinnittymisenmuutoksetsiirryttäessäalakoulustayläkouluun