Yhteisopettajuuden toteutuminen inkluusioluokassa

Tässä tutkimuksessa selvitän yhteisopettajuuden toteutumista opettajien ajat-telussa ja toiminnassa. Lisäksi selvitän, miten opettajat ajattelevat oppilaiden hyötyvän yhteisopettajuudesta inklusiivisessa luokassa. Yhteisopettajuus il-miönä on yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa tapahtuneiden muut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46410
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitän yhteisopettajuuden toteutumista opettajien ajat-telussa ja toiminnassa. Lisäksi selvitän, miten opettajat ajattelevat oppilaiden hyötyvän yhteisopettajuudesta inklusiivisessa luokassa. Yhteisopettajuus il-miönä on yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa tapahtuneiden muutosten vuoksi ajankohtainen ja opettajien hyvinvointia ja jaksamista ajatellen tärkeä. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Keräsin tutkimusai-neiston yksilöhaastatteluin kesällä 2014. Haastattelin inklusiivisen perusope-tuksen luokan luokanopettajaa ja erityisluokanopettajaa koskien heidän yhteis-opettajuutensa toteutumista. Käytin tutkimuksessani aineistolähtöistä sisällön-analyysiä. Tutkimuksestani käy ilmi, että tutkimani opettajat kokevat yhteis-opettajuuden myönteisenä. Opettajien toimivan yhteisopettajuuden taustalla ovat yhteiset arvot ja kasvatuskäytänteet. Opettajat käyttävät luokassaan yhteis-toiminnallisia opetusmenetelmiä. He ajattelevat yhteistoiminnallisten oppimis-tapojen harjaannuttavan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja. Lisäksi he kokevat inklusiivisen oppimisympäristön myönteisenä oppilaan yhteisöllisyy-den tunteen kokemista ja itsetuntoa ajatellen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että inklusiivisessa luokassa sosiaaliset ja akateemiset taidot nähdään rinnakkain kulkevina ja yhtä tärkeinä oppimisen tavoitteina.