"Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena

Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää siitä, millaiset tekijät vaikuttavat kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen suomalaisten luokkatovereidensa vertaissuhteisiin ja mikä rooli näkyvällä ja näkymättömällä toiseudella on heidän kohtaamisessaan. Tutkimuksessa tarjoutui myös mahdollisuus verta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaaja, Maaria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46403
_version_ 1826225808244473856
author Kaaja, Maaria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaaja, Maaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaaja, Maaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaaja, Maaria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää siitä, millaiset tekijät vaikuttavat kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen suomalaisten luokkatovereidensa vertaissuhteisiin ja mikä rooli näkyvällä ja näkymättömällä toiseudella on heidän kohtaamisessaan. Tutkimuksessa tarjoutui myös mahdollisuus vertailla erilaisia sopeutumisen vaiheita ja vertaisryhmiä, sillä tutkimushenkilö on nyt kotimaassa viettämiensä kahden vuoden aikana vaihtanut kerran koulua perheen muuton vuoksi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin kolmessa haastattelussa: ensimmäinen oli neljäsluokkalaisen, ulkomailla lähes neljä vuotta asuneen tytön haastattelu, ja kaksi muuta olivat hänen kahden entisen ja kahden nykyisen luokkakaverinsa parihaastatteluja. Näistä tutkimuksen pääaineistoksi valikoitui lähetyslapsen haastattelu, joka analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Luokkatovereiden haastattelut valaisivat myös tarpeellisella tavalla vertaissuhteita vuorovaikutuksen toisenkin osapuolen näkökulmasta. Tutkimuksessa löydettiin useita vertaissuhteisiin vaikuttaneita tekijöitä, jotka liittyvät lähetyslapsen toiseuteen, hänen erilaisuuteensa ja poikkeavuuteensa suomalaisesta valtakulttuurista. Toiseuden takana on lähetyslapsen tapauksessa kolmannessa kulttuurissa kasvaminen. Myös vertaisten välistä vuorovaikutusta tarkasteltiin useammasta näkökulmasta. Merkittäviä ilmiöitä olivat esimerkiksi ryhmän jäsenyys ja uuden jäsenen liittyminen ryhmään sekä kaveruus ja ystävystyminen. Lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaaminen voidaan nähdä yksilö- ja ryhmätason ilmiöinä, joihin vaikuttavat kohtaamisolosuhteet, kieli- ja kulttuuritekijät sekä nähty tai näkymättömäksi jäävä konkreettinen ja henkinen toiseus.
first_indexed 2015-06-24T20:04:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taajamo, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaaja, Maaria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-24T11:16:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-24T11:16:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46403", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selv\u00e4\u00e4 siit\u00e4, millaiset tekij\u00e4t vaikuttavat kotimaahan palanneen l\u00e4hetyslapsen ja h\u00e4nen suomalaisten luokkatovereidensa vertaissuhteisiin ja mik\u00e4 rooli n\u00e4kyv\u00e4ll\u00e4 ja n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ll\u00e4 toiseudella on heid\u00e4n kohtaamisessaan. Tutkimuksessa tarjoutui my\u00f6s mahdollisuus vertailla erilaisia sopeutumisen vaiheita ja vertaisryhmi\u00e4, sill\u00e4 tutkimushenkil\u00f6 on nyt kotimaassa viett\u00e4miens\u00e4 kahden vuoden aikana vaihtanut kerran koulua perheen muuton vuoksi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin kolmessa haastattelussa: ensimm\u00e4inen oli nelj\u00e4sluokkalaisen, ulkomailla l\u00e4hes nelj\u00e4 vuotta asuneen tyt\u00f6n haastattelu, ja kaksi muuta olivat h\u00e4nen kahden entisen ja kahden nykyisen luokkakaverinsa parihaastatteluja. N\u00e4ist\u00e4 tutkimuksen p\u00e4\u00e4aineistoksi valikoitui l\u00e4hetyslapsen haastattelu, joka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Luokkatovereiden haastattelut valaisivat my\u00f6s tarpeellisella tavalla vertaissuhteita vuorovaikutuksen toisenkin osapuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuksessa l\u00f6ydettiin useita vertaissuhteisiin vaikuttaneita tekij\u00f6it\u00e4, jotka liittyv\u00e4t l\u00e4hetyslapsen toiseuteen, h\u00e4nen erilaisuuteensa ja poikkeavuuteensa suomalaisesta valtakulttuurista. Toiseuden takana on l\u00e4hetyslapsen tapauksessa kolmannessa kulttuurissa kasvaminen. My\u00f6s vertaisten v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta tarkasteltiin useammasta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Merkitt\u00e4vi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 olivat esimerkiksi ryhm\u00e4n j\u00e4senyys ja uuden j\u00e4senen liittyminen ryhm\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kaveruus ja yst\u00e4vystyminen. L\u00e4hetyslapsen ja h\u00e4nen luokkatovereidensa kohtaaminen voidaan n\u00e4hd\u00e4 yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4tason ilmi\u00f6in\u00e4, joihin vaikuttavat kohtaamisolosuhteet, kieli- ja kulttuuritekij\u00e4t sek\u00e4 n\u00e4hty tai n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi j\u00e4\u00e4v\u00e4 konkreettinen ja henkinen toiseus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maaria Kaaja (maralind) on 2015-06-24 11:16:06.190868. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-24T11:16:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506242425.pdf: 388500 bytes, checksum: 540c7130d6b5dafde21eee1ab34603c1 (MD5)\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: ce5fb70d0d155ac612b6e994dcf2cc85 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-24T11:16:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506242425.pdf: 388500 bytes, checksum: 540c7130d6b5dafde21eee1ab34603c1 (MD5)\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: ce5fb70d0d155ac612b6e994dcf2cc85 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiseus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4kym\u00e4t\u00f6n toiseus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmannen kulttuurin kasvatti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TCK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hetyslapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen \u2013 ja samanlainen kuin muut\" : n\u00e4kym\u00e4t\u00f6n toiseus kotimaahan palanneen l\u00e4hetyslapsen ja h\u00e4nen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506242425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-24T11:16:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46403
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bdcf29a4-9a61-4e5d-99cb-2289c419c830\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506242425.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaaja, Maaria "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena toiseus näkymätön toiseus kulttuuri-identiteetti kolmannen kulttuurin kasvatti TCK lähetyslapsi vertaissuhteet Luokanopettajakoulutus
title "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_full "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_fullStr "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_full_unstemmed "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_short "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut"
title_sort tunsin olevani erilainen tiesin olevani suomalainen ja samanlainen kuin muut näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_sub näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
title_txtP "Tunsin olevani erilainen, tiesin olevani suomalainen – ja samanlainen kuin muut" : näkymätön toiseus kotimaahan palanneen lähetyslapsen ja hänen luokkatovereidensa kohtaamisen haasteena
topic toiseus näkymätön toiseus kulttuuri-identiteetti kolmannen kulttuurin kasvatti TCK lähetyslapsi vertaissuhteet Luokanopettajakoulutus
topic_facet Luokanopettajakoulutus TCK kolmannen kulttuurin kasvatti kulttuuri-identiteetti lähetyslapsi näkymätön toiseus toiseus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46403 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506242425
work_keys_str_mv AT kaajamaaria tunsinolevanierilainentiesinolevanisuomalainenjasamanlainenkuinmuutnäkymätöntoiseusk