Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013

Noin kymmenen viime vuoden ajan terveyden lukutaito (health literacy) on ollut kiinnostuksen ja tutkimuksen kohteena Suomessa ja maailmalla. Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan, että yksilö osaa hankkia, prosessoida ja ymmärtää terveyteen liittyvää informaatiota ja palveluita pystyäkseen tekemään ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Noora
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46397
_version_ 1826225774077673472
author Kinnunen, Noora
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnunen, Noora Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnunen, Noora Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnunen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Noin kymmenen viime vuoden ajan terveyden lukutaito (health literacy) on ollut kiinnostuksen ja tutkimuksen kohteena Suomessa ja maailmalla. Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan, että yksilö osaa hankkia, prosessoida ja ymmärtää terveyteen liittyvää informaatiota ja palveluita pystyäkseen tekemään tarkoituksenmukaisia päätöksiä. Aikuisväestössä tehdyistä tutkimuksista saadut tulokset kannustavat laajentamaan tutkimusta lapsiin ja nuoriin. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, ovatko ikä, sukupuoli, funktionaalinen lukutaito, jatkokoulutusorientaatio ja koettu terveys yhteydessä itsearvioidun terveyden lukutaidon ja sen osa-alueiden tasoon 13- ja 15-vuotiailla nuorilla. Tutkimus perustui vuonna 2013 kerättyyn WHO-Koululaistutkimuksen pilottiaineistoon, joka kerättiin kyselylomakkein yläkoululaisilta (n=402) koulutunnin aikana. Tutkimusongelmien selvittämiseksi käytettiin frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia, t-testiä ja varianssianalyysiä. Itsearvioitu terveyden lukutaito ei vaihdellut iän tai sukupuolen mukaan. Sekä funktionaalinen lukutaito että koettu terveys olivat yhteydessä itsearvioidun terveyden lukutaidon sekä sen osa-alueiden tasoon. Lukioon aikovien itsearvioitu terveyden lukutaito oli korkeampi kuin ammatilliseen koulutukseen aikovien. Terveystiedon opetuksessa on tärkeä huomioida erilaiset oppijat sekä mahdolliset oppimisvaikeudet ja herätellä oppilaiden motivaatiota käsittelemällä heille tärkeitä asioita käytännönläheisesti, jotta esimerkiksi koulutusorientaation mukaiset ryhmät tulisivat huomioiduksi. Terveystiedon opetuksen ei tule keskittyä ainoastaan tietojen ja taitojen opetukseen, vaan kehittää myös korkeampia ajattelun tasoja, kuten kriittistä ajattelua. Over the last ten years health literacy has been a subject of interest for research in many countries. Health literacy means that the individual is able to obtain, process and understand information and health-related services in order to make appropriate decisions. Studies conducted on the adult population produced results that encourage research be furthered to include children and adolescents. The aim of this Master’s thesis was to find out whether age, gender, functional literacy, educational orientation and self-perceived health are associated with subjective health literacy and its components in 13 and 15 year old adolescents. Study was based on the data collected from a pilot survey of the Health Behavior in School-aged Children (HBSC) Study in Finland in 2013 (n=402). The anonymous data was collected during school hours. The data was analyzed using frequency distributions, cross-tabulations, t-test and analysis of variance. Subjective health literacy did not vary by age or gender. Both functional literacy and self-perceived health correlated with the subjective health literacy. Adolescents aiming to attend general upper secondary school scored higher on subjective health literacy than the those aiming to enter vocational training school. Health education teachers should note the different kinds of learning styles and possible learning disabilities of their pupils. They should aim to awaken the pupils´ motivation by treating them with current health topics pragmatically. Health education should not only focus on teaching knowledge and skills but also facilitate higher levels of thinking such as critical thinking.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paakkari, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-23T14:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-23T14:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Noin kymmenen viime vuoden ajan terveyden lukutaito (health literacy) on ollut kiinnostuksen ja tutkimuksen kohteena Suomessa ja maailmalla. Terveyden lukutaidolla tarkoitetaan, ett\u00e4 yksil\u00f6 osaa hankkia, prosessoida ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 terveyteen liittyv\u00e4\u00e4 informaatiota ja palveluita pysty\u00e4kseen tekem\u00e4\u00e4n tarkoituksenmukaisia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Aikuisv\u00e4est\u00f6ss\u00e4 tehdyist\u00e4 tutkimuksista saadut tulokset kannustavat laajentamaan tutkimusta lapsiin ja nuoriin. \n\nT\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ovatko ik\u00e4, sukupuoli, funktionaalinen lukutaito, jatkokoulutusorientaatio ja koettu terveys yhteydess\u00e4 itsearvioidun terveyden lukutaidon ja sen osa-alueiden tasoon 13- ja 15-vuotiailla nuorilla.\n\nTutkimus perustui vuonna 2013 ker\u00e4ttyyn WHO-Koululaistutkimuksen pilottiaineistoon, joka ker\u00e4ttiin kyselylomakkein yl\u00e4koululaisilta (n=402) koulutunnin aikana. Tutkimusongelmien selvitt\u00e4miseksi k\u00e4ytettiin frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia, t-testi\u00e4 ja varianssianalyysi\u00e4. \n\nItsearvioitu terveyden lukutaito ei vaihdellut i\u00e4n tai sukupuolen mukaan. Sek\u00e4 funktionaalinen lukutaito ett\u00e4 koettu terveys olivat yhteydess\u00e4 itsearvioidun terveyden lukutaidon sek\u00e4 sen osa-alueiden tasoon. Lukioon aikovien itsearvioitu terveyden lukutaito oli korkeampi kuin ammatilliseen koulutukseen aikovien. \n\nTerveystiedon opetuksessa on t\u00e4rke\u00e4 huomioida erilaiset oppijat sek\u00e4 mahdolliset oppimisvaikeudet ja her\u00e4tell\u00e4 oppilaiden motivaatiota k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 heille t\u00e4rkeit\u00e4 asioita k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisesti, jotta esimerkiksi koulutusorientaation mukaiset ryhm\u00e4t tulisivat huomioiduksi. Terveystiedon opetuksen ei tule keskitty\u00e4 ainoastaan tietojen ja taitojen opetukseen, vaan kehitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s korkeampia ajattelun tasoja, kuten kriittist\u00e4 ajattelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Over the last ten years health literacy has been a subject of interest for research in many countries. Health literacy means that the individual is able to obtain, process and understand information and health-related services in order to make appropriate decisions. Studies conducted on the adult population produced results that encourage research be furthered to include children and adolescents.\n\nThe aim of this Master\u2019s thesis was to find out whether age, gender, functional literacy, educational orientation and self-perceived health are associated with subjective health literacy and its components in 13 and 15 year old adolescents.\n\nStudy was based on the data collected from a pilot survey of the Health Behavior in School-aged Children (HBSC) Study in Finland in 2013 (n=402). The anonymous data was collected during school hours. The data was analyzed using frequency distributions, cross-tabulations, t-test and analysis of variance.\n\nSubjective health literacy did not vary by age or gender. Both functional literacy and self-perceived health correlated with the subjective health literacy. Adolescents aiming to attend general upper secondary school scored higher on subjective health literacy than the those aiming to enter vocational training school.\n\nHealth education teachers should note the different kinds of learning styles and possible learning disabilities of their pupils. They should aim to awaken the pupils\u00b4 motivation by treating them with current health topics pragmatically. Health education should not only focus on teaching knowledge and skills but also facilitate higher levels of thinking such as critical thinking.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Kinnunen (nomakank) on 2015-06-23 14:07:36.478578. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-23T14:07:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506232418.pdf: 580350 bytes, checksum: 3cbb619618d3aa1485a8298a5a5f6b74 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 2dce8fa79b73a64ae9f64d657811003e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-23T14:07:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506232418.pdf: 580350 bytes, checksum: 3cbb619618d3aa1485a8298a5a5f6b74 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 2dce8fa79b73a64ae9f64d657811003e (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (44 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyden lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506232418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-23T14:07:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansanterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46397
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5bf4eb14-8a05-4b47-9d89-042416792d1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506232418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Noora Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013 terveyden lukutaito WHO-Koululaistutkimus Terveyskasvatus Health Education 50411 kansanterveys nuoret terveys terveystieto
title Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_full Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_fullStr Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013 Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_full_unstemmed Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013 Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_short Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla
title_sort itsearvioitu terveyden lukutaito 13 ja 15 vuotiailla who koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_sub WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
title_txtP Itsearvioitu terveyden lukutaito 13- ja 15-vuotiailla : WHO-Koululaistutkimuksen esitutkimus 2013
topic terveyden lukutaito WHO-Koululaistutkimus Terveyskasvatus Health Education 50411 kansanterveys nuoret terveys terveystieto
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus WHO-Koululaistutkimus kansanterveys nuoret terveyden lukutaito terveys terveystieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46397 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506232418
work_keys_str_mv AT kinnunennoora itsearvioituterveydenlukutaito13ja15vuotiaillawhokoululaistutkimuksenesitutkimus20