Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona

Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä yritysten sponsoroinnille asetettuja tavoitteita, sponsorointikohteen val...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aronen, Hilkka
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, Liikuntatieteellinen tiedekunta, School of Business and Economics, Faculty of Sport and Health Sciences, Taloustieteet, Liikuntakasvatuksen laitos, Business and Economics, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46382
_version_ 1826225700717199360
author Aronen, Hilkka
author2 Kauppakorkeakoulu Liikuntatieteellinen tiedekunta School of Business and Economics Faculty of Sport and Health Sciences Taloustieteet Liikuntakasvatuksen laitos Business and Economics Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aronen, Hilkka Kauppakorkeakoulu Liikuntatieteellinen tiedekunta School of Business and Economics Faculty of Sport and Health Sciences Taloustieteet Liikuntakasvatuksen laitos Business and Economics Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aronen, Hilkka Kauppakorkeakoulu Liikuntatieteellinen tiedekunta School of Business and Economics Faculty of Sport and Health Sciences Taloustieteet Liikuntakasvatuksen laitos Business and Economics Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aronen, Hilkka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä yritysten sponsoroinnille asetettuja tavoitteita, sponsorointikohteen valintaa sekä sponsoroinnin tulosten ja tehokkuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla urheilua sponsoroivia yrityksiä Suomessa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaattein. Sponsorointi nähtiin tukitoimintona yrityksen markkinointiviestinnässä. Yritykset tavoittelivat sponsoroinnilla brändin ja imagon kehittämistä, näkyvyyttä ja myynnillistä kehitystä. Kohteen valinnassa arvostettiin kohteen soveltuvuutta yrityksen kohderyhmään, imagollista yhteensopivuutta yrityksen kanssa, hyvää mainetta, laajaa hyödynnettävyyttä ja yhteiskuntavastuullisuutta. Sponsoroinnin tulosten mittaaminen koettiin haastavaksi. Yleisemmin käytettiin näkyvyyden määrän mittaamista sekä brändi-ja mielikuvatutkimuksia. Urheilun sponsoroinnista muodostuu kaksijakoinen kuva. Sponsorointitoiminta suomalaisissa yrityksissä on kehittynyt ja edelleen murroksessa. Sitä voidaan harjoittaa monenlaisista lähtökohdista. Sponsoroinnilla on mahdollisuuksia kehittyä tehokkaaksi markkinointiviestinnän muodoksi. Jotta sponsoroinnista saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä irti, tulisi sitä pyrkiä integroimaan yrityksen toimintaan ja hyödyntää sitä niin sisäisesti kuin yrityksestä ulospäin. Tämä edellyttää myös mittaamismenetelmien kehittämistä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suomi, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aronen, Hilkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-22T08:38:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-22T08:38:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476366", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46382", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinn\u00e4n muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 yritysten sponsoroinnille asetettuja tavoitteita, sponsorointikohteen valintaa sek\u00e4 sponsoroinnin tulosten ja tehokkuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla urheilua sponsoroivia yrityksi\u00e4 Suomessa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaattein.\r\nSponsorointi n\u00e4htiin tukitoimintona yrityksen markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4. Yritykset tavoittelivat sponsoroinnilla br\u00e4ndin ja imagon kehitt\u00e4mist\u00e4, n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja myynnillist\u00e4 kehityst\u00e4. Kohteen valinnassa arvostettiin kohteen soveltuvuutta yrityksen kohderyhm\u00e4\u00e4n, imagollista yhteensopivuutta yrityksen kanssa, hyv\u00e4\u00e4 mainetta, laajaa hy\u00f6dynnett\u00e4vyytt\u00e4 ja yhteiskuntavastuullisuutta. Sponsoroinnin tulosten mittaaminen koettiin haastavaksi. Yleisemmin k\u00e4ytettiin n\u00e4kyvyyden m\u00e4\u00e4r\u00e4n mittaamista sek\u00e4 br\u00e4ndi-ja mielikuvatutkimuksia.\r\nUrheilun sponsoroinnista muodostuu kaksijakoinen kuva. Sponsorointitoiminta suomalaisissa yrityksiss\u00e4 on kehittynyt ja edelleen murroksessa. Sit\u00e4 voidaan harjoittaa monenlaisista l\u00e4ht\u00f6kohdista. Sponsoroinnilla on mahdollisuuksia kehitty\u00e4 tehokkaaksi markkinointiviestinn\u00e4n muodoksi. Jotta sponsoroinnista saataisiin mahdollisimman paljon hy\u00f6ty\u00e4 irti, tulisi sit\u00e4 pyrki\u00e4 integroimaan yrityksen toimintaan ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 niin sis\u00e4isesti kuin yrityksest\u00e4 ulosp\u00e4in. T\u00e4m\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s mittaamismenetelmien kehitt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilkka Aronen (hielmaar) on 2015-06-22 08:38:34.850166. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-22T08:38:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506222403.pdf: 793426 bytes, checksum: 527cd169e7c51a74ea08418a9aefddab (MD5)\r\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 52b2ddc9d04aca20c40c9940c962649d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-22T08:38:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506222403.pdf: 793426 bytes, checksum: 527cd169e7c51a74ea08418a9aefddab (MD5)\r\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 52b2ddc9d04aca20c40c9940c962649d (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (130 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sponsorointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinn\u00e4n muotona", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506222403", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-22T08:38:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sponsorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46382
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71dc0df3-e0af-4c21-9463-b8818bebe80d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506222403.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aronen, Hilkka Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona urheilu sponsorointi markkinointi markkinointiviestintä Markkinointi Liikunnan yhteiskuntatieteet Marketing Social Sciences of Sport 20423 5032
title Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_full Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_fullStr Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_full_unstemmed Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_short Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_sort urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
title_txtP Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
topic urheilu sponsorointi markkinointi markkinointiviestintä Markkinointi Liikunnan yhteiskuntatieteet Marketing Social Sciences of Sport 20423 5032
topic_facet 20423 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Marketing Markkinointi Social Sciences of Sport markkinointi markkinointiviestintä sponsorointi urheilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46382 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506222403
work_keys_str_mv AT aronenhilkka urheilunsponsorointiyrityksenmarkkinointiviestinnänmuotona