Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää instrumenttiopetuksen ja yhteismusisoinnin yhdistymistä puhallin- soitinten opettajien yhteistyön kannalta. Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusteissa instrumenttiopetus ja yhteismusisointi ovat osa yhtä opetuskokonaisuutta. Selvitin, miten nämä osa-alueet sisältyvät toisiinsa opettajien työssä. Tarkastelun alla oli oppilaitoksessa tapahtuva, opetuksen kokonaisval- taisuutta tukeva opettajien välinen kollegiaalinen yhteistyö.
Toteutin tutkimuksen tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli Jyväskylän ammattiopistossa toimivat puhal- linpedagogit. Tutkimusta varten suoritettiin viisi teemahaastattelua talven 2015 aikana. Haastateltavina olivat Jyväskylän ammattiopiston musiikin koulutuspäällikkö, sekä neljä puhallinpedagogia, joista kahta haastattelin kapellimestarin ominaisuudessa ja kahta instrumenttiopettajan ominaisuudessa.
Haastatteluissa ilmeni, että instrumenttiopetus ja yhteismusisointi yhdistyvät lähinnä abstraktilla tasolla. Soittotunteihin sisältyy jonkun verran yhteissoittoa tai yhteissoiton teemoja. Orkesteriharjoituksissa ei juu- rikaan opeteta yksittäisten instrumenttien soittotekniikka, vaan kaikille yhteisiä, yhteissointia parantavia taitoja. Opettajien välinen yhteistyö ilmenee työtehtävien jakona orkesterisovituksia tehdessä ja tukisoitta- jia hankittaessa. Orkesterikappaleita harjoitellaan tarvittaessa myös soittotunneilla, ja tämä tapahtuu niin kapellimestarien, soitonopettajien kuin oppilaidenkin aloitteesta.
Puhallinsoittajien yhteissoittokokoonpanot ovat Jyväskylän ammattiopistossa melko monipuoliset. Ongel- mallisiksi asioiksi koettiin kuitenkin oppilasmääristä johtuva soittajapula orkestereissa, teoriaopetuksen irrallisuus sekä osaa oppilaita koskeva riittämätön yhteissoiton järjestäminen. Yhteissoiton aseman toivot- tiin pysyvän vakaana, ja sen yhteyttä instrumenttiopetukseen pyritään opettajien työssä ylläpitämään aktii- visesti.
|