"We can do it!" musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä

Tässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyyttä musiikin oppimisessa ja esittämisessä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salin, Elina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46374
_version_ 1826225704272920576
author Salin, Elina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salin, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salin, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salin, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyyttä musiikin oppimisessa ja esittämisessä. Kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli ensisijaisesti selvittää mahdollisia eroja musiikin oppimisen ja esittämisen minäpystyvyydessä eri tutkimusryhmien välillä ja myös niiden sisällä. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena oli selvittää opiskelijan musiikillisten taitojen ja ominaisuuksien mahdollisia yhteyksiä tämän minäpystyvyyteen musiikin oppimisessa ja esittämisessä. Tutkimukseen liittyvän kyselyn pohjana käytettiin Laura Ritchien ja Aaron Williamonin kyselyä, jota he käyttivät vuonna 2010 tutkimuksessaan Measuring distinct types of musical self-efficacy. Online-kyselyn vastaajina toimivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijat (N = 48), joiden suuntautumisvaihtoehdot opinnoissaan olivat instrumenttipedagogi, musiikinohjaaja sekä varhaisiän musiikinkasvattaja. Musiikkityylit, joita tutkimuksen osanottajat opiskelivat, olivat klassinen musiikki ja pop/jazz-musiikki. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen tilastollisia analyysimenetelmiä, kuten t-testiä ja Pearsonin korrelaatiota. Tutkimuksen tuloksista muun muassa koko otannan minäpystyvyys musiikin oppimisessa osoittautui erittäin merkitsevästi korkeammaksi kuin musiikin esittämisessä, ja klassisen musiikin opiskelijoiden minäpystyvyys musiikin esittämisessä osoittautui merkitsevästi alemmaksi kuin pop/jazz-musiikin opiskelijoiden. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että musiikin opiskelijoilla kenties esiintyy joitakin minäpystyvyyseroja musiikin oppimisessä ja esittämisessä sekä eri ryhmien välillä. Asian varmistamiseksi jatkotutkimukset olisivat kuitenkin tarpeen. This thesis concentrated on many sides of self-efficacy and particularly to self-efficacy in studying music. The empiric, quantitative study of the thesis examined self-efficacy of professional music students in learning and performing, the aim of the research was to study possible differences in self-efficacy between music learning and performing and inside the groups of this research, such as sex, major and music style. The secondary aim of this study was to find out, which music skills and attributes were connected with self-efficacy in music learning and performing. The model questionnaire used in this research was Laura Ritchie and Aaron Williamon’s questionnaire, which they used in their study Measuring distinct types of musical self-efficacy in 2010. The participants were music students of Jyväskylä University of Applied Sciences (N = 48). The data was collected using an online questionnaire and analyzed with SPSS. T-test and Pearson correlation were used to measure the differences in self-efficacy between and inside groups and the correlations between music skills and attributes and self-efficacy in performing and learning. The results revealed a statistically very significant difference between self-efficacy in learning and performing and a significant difference of self-efficacy in performing between classical music and pop/jazz music students. The results suggest that there can be some differences in self-efficacy between music learning and performing and between different groups, but to verify the results more researches are needed.
first_indexed 2023-03-22T09:58:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Erkki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salin, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-18T14:15:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-18T14:15:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46374", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutustuttiin min\u00e4pystyvyyden k\u00e4sitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sek\u00e4 siit\u00e4 tehtyj\u00e4 tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisess\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ammattiopiskelijoiden min\u00e4pystyvyytt\u00e4 musiikin oppimisessa ja esitt\u00e4misess\u00e4. Kvantitatiivisen eli m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen tavoitteena oli ensisijaisesti selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisia eroja musiikin oppimisen ja esitt\u00e4misen min\u00e4pystyvyydess\u00e4 eri tutkimusryhmien v\u00e4lill\u00e4 ja my\u00f6s niiden sis\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijan musiikillisten taitojen ja ominaisuuksien mahdollisia yhteyksi\u00e4 t\u00e4m\u00e4n min\u00e4pystyvyyteen musiikin oppimisessa ja esitt\u00e4misess\u00e4. \r\nTutkimukseen liittyv\u00e4n kyselyn pohjana k\u00e4ytettiin Laura Ritchien ja Aaron Williamonin kysely\u00e4, jota he k\u00e4yttiv\u00e4t vuonna 2010 tutkimuksessaan Measuring distinct types of musical self-efficacy. Online-kyselyn vastaajina toimivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijat (N = 48), joiden suuntautumisvaihtoehdot opinnoissaan olivat instrumenttipedagogi, musiikinohjaaja sek\u00e4 varhaisi\u00e4n musiikinkasvattaja. Musiikkityylit, joita tutkimuksen osanottajat opiskelivat, olivat klassinen musiikki ja pop/jazz-musiikki. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla k\u00e4ytt\u00e4en tilastollisia analyysimenetelmi\u00e4, kuten t-testi\u00e4 ja Pearsonin korrelaatiota.\r\nTutkimuksen tuloksista muun muassa koko otannan min\u00e4pystyvyys musiikin oppimisessa osoittautui eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti korkeammaksi kuin musiikin esitt\u00e4misess\u00e4, ja klassisen musiikin opiskelijoiden min\u00e4pystyvyys musiikin esitt\u00e4misess\u00e4 osoittautui merkitsev\u00e4sti alemmaksi kuin pop/jazz-musiikin opiskelijoiden. Tulosten perusteella voidaan olettaa, ett\u00e4 musiikin opiskelijoilla kenties esiintyy joitakin min\u00e4pystyvyyseroja musiikin oppimisess\u00e4 ja esitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 eri ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Asian varmistamiseksi jatkotutkimukset olisivat kuitenkin tarpeen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis concentrated on many sides of self-efficacy and particularly to self-efficacy in studying music. The empiric, quantitative study of the thesis examined self-efficacy of professional music students in learning and performing, the aim of the research was to study possible differences in self-efficacy between music learning and performing and inside the groups of this research, such as sex, major and music style. The secondary aim of this study was to find out, which music skills and attributes were connected with self-efficacy in music learning and performing.\r\nThe model questionnaire used in this research was Laura Ritchie and Aaron Williamon\u2019s questionnaire, which they used in their study Measuring distinct types of musical self-efficacy in 2010. The participants were music students of Jyv\u00e4skyl\u00e4 University of Applied Sciences (N = 48). The data was collected using an online questionnaire and analyzed with SPSS. T-test and Pearson correlation were used to measure the differences in self-efficacy between and inside groups and the correlations between music skills and attributes and self-efficacy in performing and learning.\r\nThe results revealed a statistically very significant difference between self-efficacy in learning and performing and a significant difference of self-efficacy in performing between classical music and pop/jazz music students. The results suggest that there can be some differences in self-efficacy between music learning and performing and between different groups, but to verify the results more researches are needed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Salin (eltusali) on 2015-06-18 14:15:40.080731. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-18T14:15:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506182384.pdf: 777231 bytes, checksum: 84918115c8f6090ff86528ff9a178962 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: cd3a84f741b799d131de974783aea1a3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-18T14:15:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506182384.pdf: 777231 bytes, checksum: 84918115c8f6090ff86528ff9a178962 (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: cd3a84f741b799d131de974783aea1a3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"We can do it!\" : musiikin ammattiopiskelijoiden min\u00e4pystyvyys musiikin oppimisessa ja esitt\u00e4misess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Musiikin ammattiopiskelijoiden min\u00e4pystyvyys musiikin oppimisessa ja esitt\u00e4misess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506182384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-18T14:15:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46374
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/595158e6-70ab-46a6-b7cf-9182152a81cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506182384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salin, Elina "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä minäpystyvyys Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki opiskelijat muusikot oppiminen esittäminen
title "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_alt Musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_full "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_fullStr "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_full_unstemmed "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_short "We can do it!"
title_sort we can do it musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_sub musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
title_txtP "We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
topic minäpystyvyys Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki opiskelijat muusikot oppiminen esittäminen
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede esittäminen minäpystyvyys musiikki muusikot opiskelijat oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506182384
work_keys_str_mv AT salinelina wecandoitmusiikinammattiopiskelijoidenminäpystyvyysmusiikinoppimisessajaesittämisessä