Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen

Tutkielmani kohdistuu sanarytmien käyttöön rytmiikan oppimisessa. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään rytmiikan oppimista laajemminkin, koska sanarytmit ovat osa monimuotoista musiikillisen oppimisen kokonaisuutta. Musiikillinen ilmaisu on kehon ja mielen yhteistyötä: kehon avulla toteuteta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemelä, Eeli
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46368
_version_ 1826225737358639104
author Niemelä, Eeli
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemelä, Eeli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemelä, Eeli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemelä, Eeli
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani kohdistuu sanarytmien käyttöön rytmiikan oppimisessa. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään rytmiikan oppimista laajemminkin, koska sanarytmit ovat osa monimuotoista musiikillisen oppimisen kokonaisuutta. Musiikillinen ilmaisu on kehon ja mielen yhteistyötä: kehon avulla toteutetaan mielessä muodostuvia musiikillisia mielikuvia. Sanarytmit ovat oiva väline rytmisten mielikuvien kehittämiseen, ja hyvä koordinaatiokyky on edellytys onnistuneelle soittosuoritukselle. Tutkimukseni empiirinen aineisto liittyy sanarytmeihin. Tutkimukseni teoreettinen tausta muodostuu rytmiopista, rytmiikan oppimisen lähtökohdista ja didaktisista sovelluksista. Oppimisen lähtökohtina tarkastelen musiikillista kehitystä ja motorista oppimista sekä pohdin kielen yhteyttä rytmin oppimiseen. Didaktiset sovellukset painottuvat sanarytmeihin. Sanarytmien käyttöä tutkittiin kokeellisella menetelmällä vertaamalla keskenään taputusrytmin sekä yhtäaikaisen sana- ja taputusrytmin avulla tapahtuvaa oppimista. Tutkimus toteutettiin erään pohjoissuomalaisen yläkoulun 7–9 musiikkiluokkien oppilaiden keskuudessa. Tutkimukseen osallistujiksi valikoitiin sattumanvaraisesti 30 musiikkiluokkien oppilasta. Suorittamassaan rytmitestissä osallistujat kuulivat pelkkiä taputusrytmejä sekä yhtäaikaisia sana- ja taputusrytmejä. Osallistujien suoritteita verrattiin keskenään. Mittasin oppimiseen vaadittavia toistomääriä. Analysoin lisäksi osallistujien suoritteiden oikeellisuutta jokaisen rytmitehtävän viimeisillä toistoyrityksillä, koska rytmitehtävistä kuultiin rajallinen määrä toistoja. Lisäksi arvioin kuinka hyvin osallistujien suoritteissa säilyi metrinen tarkkuus arvioimalla tempon ylläpitoa. Testisuoritteiden analyysissa ilmeni, että sanarytmien avulla taputusrytmit opittiin tehokkaammin kuin pelkästään taputtaen. Sekä helpoissa että vaikeissa rytmitehtävissä sanarytmien avulla tapahtuva oppiminen oli tilastollisesti merkitsevästi tehokkaampaa kuin oppiminen ilman sanarytmejä. Tutkimustulokset osoittavat sanarytmien olevan tehokas rytminoppimisväline. Sanarytmit ovat tutkimustulosteni perusteella monipuolisia työvälineitä rytmiikan oppimisessa. Suosittelen musiikin parissa työskenteleviä henkilöitä perehtymään sanarytmien hyödyntämismahdollisuuksiin ennakkoluulottomalla asenteella.
first_indexed 2024-09-11T08:52:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemel\u00e4, Eeli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-18T10:39:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-18T10:39:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani kohdistuu sanarytmien ka\u0308ytto\u0308o\u0308n rytmiikan oppimisessa. Kirjallisuuskatsauksessa ka\u0308sitella\u0308a\u0308n rytmiikan oppimista laajemminkin, koska sanarytmit ovat osa monimuotoista musiikillisen oppimisen kokonaisuutta.\nMusiikillinen ilmaisu on kehon ja mielen yhteistyo\u0308ta\u0308: kehon avulla toteutetaan mielessa\u0308 muodostuvia musiikillisia mielikuvia. Sanarytmit ovat oiva va\u0308line rytmisten mielikuvien kehitta\u0308miseen, ja hyva\u0308 koordinaatiokyky on edellytys onnistuneelle soittosuoritukselle. Tutkimukseni empiirinen aineisto liittyy sanarytmeihin.\nTutkimukseni teoreettinen tausta muodostuu rytmiopista, rytmiikan oppimisen la\u0308hto\u0308kohdista ja didaktisista sovelluksista. Oppimisen la\u0308hto\u0308kohtina tarkastelen musiikillista kehitysta\u0308 ja motorista oppimista seka\u0308 pohdin kielen yhteytta\u0308 rytmin oppimiseen. Didaktiset sovellukset painottuvat sanarytmeihin.\nSanarytmien ka\u0308ytto\u0308a\u0308 tutkittiin kokeellisella menetelma\u0308lla\u0308 vertaamalla keskena\u0308a\u0308n taputusrytmin seka\u0308 yhta\u0308aikaisen sana- ja taputusrytmin avulla tapahtuvaa oppimista. Tutkimus toteutettiin era\u0308a\u0308n pohjoissuomalaisen yla\u0308koulun 7\u20139 musiikkiluokkien oppilaiden keskuudessa. Tutkimukseen osallistujiksi valikoitiin sattumanvaraisesti 30 musiikkiluokkien oppilasta.\nSuorittamassaan rytmitestissa\u0308 osallistujat kuulivat pelkkia\u0308 taputusrytmeja\u0308 seka\u0308 yhta\u0308aikaisia sana- ja taputusrytmeja\u0308. Osallistujien suoritteita verrattiin keskena\u0308a\u0308n. Mittasin oppimiseen vaadittavia toistoma\u0308a\u0308ria\u0308. Analysoin lisa\u0308ksi osallistujien suoritteiden oikeellisuutta jokaisen rytmitehta\u0308va\u0308n viimeisilla\u0308 toistoyrityksilla\u0308, koska rytmitehta\u0308vista\u0308 kuultiin rajallinen ma\u0308a\u0308ra\u0308 toistoja. Lisa\u0308ksi arvioin kuinka hyvin osallistujien suoritteissa sa\u0308ilyi metrinen tarkkuus arvioimalla tempon ylla\u0308pitoa.\nTestisuoritteiden analyysissa ilmeni, etta\u0308 sanarytmien avulla taputusrytmit opittiin tehokkaammin kuin pelka\u0308sta\u0308a\u0308n taputtaen. Seka\u0308 helpoissa etta\u0308 vaikeissa rytmitehta\u0308vissa\u0308 sanarytmien avulla tapahtuva oppiminen oli tilastollisesti merkitseva\u0308sti tehokkaampaa kuin oppiminen ilman sanarytmeja\u0308. Tutkimustulokset osoittavat sanarytmien olevan tehokas rytminoppimisva\u0308line.\nSanarytmit ovat tutkimustulosteni perusteella monipuolisia tyo\u0308va\u0308lineita\u0308 rytmiikan oppimisessa. Suosittelen musiikin parissa tyo\u0308skentelevia\u0308 henkilo\u0308ita\u0308 perehtyma\u0308a\u0308n sanarytmien hyo\u0308dynta\u0308mismahdollisuuksiin ennakkoluulottomalla asenteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeli Niemel\u00e4 (eepeolni) on 2015-06-18 10:39:18.233828. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-18T10:39:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506182379.pdf: 4421333 bytes, checksum: 013df6c7899557105554608d757a59f2 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 03f8544b7ef373f714d69eadd7a165bc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-18T10:39:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506182379.pdf: 4421333 bytes, checksum: 013df6c7899557105554608d757a59f2 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 03f8544b7ef373f714d69eadd7a165bc (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkipsykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Orff-menetelma\u0308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytmiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytmioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytmitaju", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytmitavu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanarytmi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506182379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-18T10:39:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Orff-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rytmioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rytmitaju", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46368
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d2654181-3ddb-44b8-84fa-f7584a06f774\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506182379.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemelä, Eeli Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen kielellinen kehitys motoriikka motoriset taidot musiikkipsykologia Orff-menetelmä rytmiikka rytmioppi rytmitaju rytmitavu sanarytmi Musiikkikasvatus Music Education 3052
title Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_full Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_fullStr Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_full_unstemmed Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_short Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_sort sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
title_txtP Sanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
topic kielellinen kehitys motoriikka motoriset taidot musiikkipsykologia Orff-menetelmä rytmiikka rytmioppi rytmitaju rytmitavu sanarytmi Musiikkikasvatus Music Education 3052
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus Orff-menetelmä kielellinen kehitys motoriikka motoriset taidot musiikkipsykologia rytmiikka rytmioppi rytmitaju rytmitavu sanarytmi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506182379
work_keys_str_mv AT niemeläeeli sanarytmienvaikutuskuultujenrytmienoppimiseen