Summary: | Satuja on tutkittu paljon ja monilla eri tieteenaloilla muun muassa kirjallisuudessa, kasvatustieteissä, psykologiassa, sosiologiassa, antropologiassa ja folkloristiikassa. Moni on tutkinut satuja lasten ja nuorten näkökulmasta, mutta harvoin aikuisten näkökulmasta. Tämän tutkimuksen kohteena onkin satujen rooli ja merkitys nuorille aikuisille.
Tutkimuksessani olen haastatellut kuutta suomalaista naista iältään 19–29 vuotta. Kaikki haastateltavat olivat yliopiston opiskelijoita, eikä heillä ollut omia lapsia. Puolistrukturoidut teemahaastattelut litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin. Aineiston käsittely jakautuu viiteen teemaan: sadun määrittely, sadut lapsuudessa, satujen rooli aikuisten elämässä ja satujen merkitys aikuisille. Viimeisessä osassa oli tilaa muille satuja koskeville huomioille ja kommenteille. Laadullisen tutkimukseni metodina minulla oli temaattinen analyysi. Temaattisessa analyysissa kerätty aineisto analysoidaan koodauksen avulla. Tulkinta tapahtuu koodauksen pohjalta löytyneistä teemoista.
Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: onko saduilla rooli aikuisten elämässä ja mitä sadut merkitsevät heille. Vastausten selvittelemisessä oli erityisen tärkeätä ensin ymmärtää miten haastateltavat itse määrittivät termiä satu, termiä jota on ollut hankala määrittää myös tutkijoiden piirissä. Tutkimustulokset osoittivat, että saduilla on rooli haastattelemieni aikuisten elämässä ja että niillä on tärkeä merkitys tutkittavien mielestä, erityisesti lapsille mutta myös yleisesti. Samalla selvisi, että termi satu ilmenee haastateltaville monissa eri muodoissa ja että sen tärkein ominaisuus on kyky opettaa ja tarjota uusia näkökulmia, pakoa arjesta sekä lohtua. Aikuisiässä ilmeni tällaisia kertomuksia ja tarinoita, esimerkiksi elämäntarinoita, jotka täyttivät nämä kriteerit ja olivat siten nähtävissä myös eräänlaisina satuina aikuisten maailmassa, tai aikuisten satuina, perussatujen lisäksi.
|