Heuristiikkojen käyttö hyvien toteutuksien löytämiseksi peleistä

Tutkimuksen tavoitteena oli soveltaa peliarviointimenetelmiä hyvin to- teutettujen elementtien löytämiseksi peleistä. Menetelmäksi valittiin heuristinen ar- viointi. Esimerkkipeliksi valittiin Dota 2. Esimerkkipelin arviointiin ei löytynyt so- pivaa heuristiikkakokoelmaa. Tämän takia muodostettiin u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Porokuokka, Iida
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46359
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli soveltaa peliarviointimenetelmiä hyvin to- teutettujen elementtien löytämiseksi peleistä. Menetelmäksi valittiin heuristinen ar- viointi. Esimerkkipeliksi valittiin Dota 2. Esimerkkipelin arviointiin ei löytynyt so- pivaa heuristiikkakokoelmaa. Tämän takia muodostettiin uusi kokoelma poimien heuristiikkoja kolmesta eri peliheuristiikkakokoelmasta. Tuloksina löydettiin useita hyviä toteutuksia Dota 2:sta. The goal of this research was to apply game evaluation methods to find effective elements from games to inspire and help design. Applied method was heu- ristic evaluation. Dota 2 was selected as an example game. No suitable collections for evaluating the example game was found. To execute the evaluation, a new collection of heuristics was created by combining three different game heuristic collections. As a result, various effective elements were found.