Uudestaan työpajalle tulleet nuoret kokemuksia toiminnasta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla nuoret kuvaavat työpajatoimintaa erityisesti niiden nuorten näkökulmasta, jotka ovat tulleet työpajatoimintaan uudelleen. Tutkimuksessa on otettu huomioon nuorten elämäntilanne ja eri toimenpiteiden vaihtelut. Laadullinen tutkimus toteutet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Makkonen, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46357
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla nuoret kuvaavat työpajatoimintaa erityisesti niiden nuorten näkökulmasta, jotka ovat tulleet työpajatoimintaan uudelleen. Tutkimuksessa on otettu huomioon nuorten elämäntilanne ja eri toimenpiteiden vaihtelut. Laadullinen tutkimus toteutettiin hyödyntämällä fenomenografista lähestymistapaa, jonka pohjalta muodostui kokemuksien variaatiota kuvaavat kuvauskategoriat. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla. Nuoret kuvasivat työpajatoimintaa merkittäväksi heidän nykyisen elämäntilanteen rakentamisessa. Osa nuorista koki ensimmäisen työpajajaksonsa epäonnistuneeksi, ja suurimman osan kuvauksissa korostui toisen työpajajakson kohdennetummat toimenpiteet. Toinen työpajajakso rakentui ensimmäistä jaksoa paikkaavaksi tai täydentäväksi. Kokemuksissa painottuu myös elämänhallinnan liian vähäinen kehittyminen tai uudelleen ongelmien kasaantuminen, jolloin koulutuspolut ovat keskeytyneet uudelleen. Toisten kuvauksissa taas korostuivat vähäiset jatkosuunnitelmat, jolloin ensimmäisen jakson jälkeen nuori on jäänyt työttömäksi työjaksojen jälkeen, ja palannut lopulta takaisin työpajalle. Nuoret kuvasivat elämänvaiheitaan korostuneesti koulutus- ja työpolkujensa kuvauksin, joissa kuvastuvat monet koulutusten keskeytykset, työttömyys ja henkilökohtaiset ongelmat. Nuoret kuvaavat erilaisia yhteistyöelimiä, mutta yhteistyössä korostui se, että työpajajakson jälkeen työpaja ei ole pitänyt nuoriin yhteyttä.