Arkielämän taidot kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta

Tutkimuksemme ensimmäisessä osassa selvitimme vanhempien ajatuksia vanhemmuuden roolikartasta. Tutkimuksemme toisessa osassa tutkimme vanhempien sekä heidän lastensa kokemuksia arkielämäntaitojen opettamisesta ja oppimisesta. Tarkoituksenamme oli myös selvittää, olivatko heidän ajatuksensa arkie...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lyhty, Maiju, Paananen, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46341
_version_ 1828193112510431232
author Lyhty, Maiju Paananen, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lyhty, Maiju Paananen, Eveliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lyhty, Maiju Paananen, Eveliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lyhty, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme ensimmäisessä osassa selvitimme vanhempien ajatuksia vanhemmuuden roolikartasta. Tutkimuksemme toisessa osassa tutkimme vanhempien sekä heidän lastensa kokemuksia arkielämäntaitojen opettamisesta ja oppimisesta. Tarkoituksenamme oli myös selvittää, olivatko heidän ajatuksensa arkielämän taitoihin liittyen yhteneväiset. Keräsimme tutkimusaineistomme kyselylomakkeilla, jotka koostuivat avoimista kysymyksistä. Tutkimuksemme ensimmäisen osan kyselyn teetimme helmi-maaliskuussa 2013 erään Jyväskylän koulun 1.-, 3.- ja 5.-luokkalaisten lasten vanhemmille (n=60). Tutkimuksemme toisen osan kyselyn toteutimme loka-marraskuussa 2014 kahden Jyväskylän koulun 6.-luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen (n=40 vanhempi-lapsi-paria). Vanhemmille ja lapsille oli omat kyselylomakkeensa. Tutkimusaineiston analyysissa käytimme apuna teorialähtöistä, aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksemme ensimmäisen osan keskeisimmäksi tutkimustulokseksi osoittautui elämän opettajan roolin vähäinen esiintyminen vanhempien vastauksissa. Tutkimuksemme toinen osa kuitenkin paljasti, että vanhemmat opettavat lapsilleen arkielämän taitoja. Käytännön taitoja opetetaan sosiaalisia taitoja enemmän. Lapset kokivat oppineensa vanhemmiltaan molempia. Niin vanhemmat kuin lapset näkivät lasten tarvitsevan enemmän apua käytännön kuin sosiaalisissa taidoissa. Hieman enemmän yhtäläisyyksiä vanhempi-lapsiparien vastauksissa löytyi sosiaalisiin kuin käytännön taitoihin liittyen. Haasteita arkielämän taitojen opettamisessa vanhemmat olivat kohdanneet enemmän käytännön taitojen kohdalla. Arkielämän taitoja opetettiin lapsen kanssa keskustellen, erilaisia näkökulmia esiin tuoden, kysellen, neuvoen ja ohjaten. Lapsista haluttiin kasvattaa vastuuntuntoisia ja tulevaisuudessa pärjääviä, itseensä luottavia, toisten kanssa toimeen tulevia, omat oikeutensa ja velvollisuutensa tuntevia yksilöitä. Tutkimuksemme osoitti vanhempien olevan kiinnostuneita lastensa kasvatuksesta ja edistävän heidän kasvuaan kohti itsenäistymistä ikätason mukaisesti. Käytännön taidot korostuivat sosiaalisia taitoja enemmän, mikä voi tarkoittaa sosiaalisten taitojen opettamisen siirtymistä enemmän opettajien vastuulle.
first_indexed 2023-03-22T09:59:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lyhty, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-17T07:42:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-17T07:42:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46341", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa selvitimme vanhempien ajatuksia\r\nvanhemmuuden roolikartasta. Tutkimuksemme toisessa osassa tutkimme\r\nvanhempien sek\u00e4 heid\u00e4n lastensa kokemuksia arkiel\u00e4m\u00e4ntaitojen opettamisesta\r\nja oppimisesta. Tarkoituksenamme oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, olivatko heid\u00e4n\r\najatuksensa arkiel\u00e4m\u00e4n taitoihin liittyen yhtenev\u00e4iset.\r\nKer\u00e4simme tutkimusaineistomme kyselylomakkeilla, jotka koostuivat\r\navoimista kysymyksist\u00e4. Tutkimuksemme ensimm\u00e4isen osan kyselyn teetimme\r\nhelmi-maaliskuussa 2013 er\u00e4\u00e4n Jyv\u00e4skyl\u00e4n koulun 1.-, 3.- ja 5.-luokkalaisten\r\nlasten vanhemmille (n=60). Tutkimuksemme toisen osan kyselyn toteutimme\r\nloka-marraskuussa 2014 kahden Jyv\u00e4skyl\u00e4n koulun 6.-luokan oppilaille ja\r\nheid\u00e4n vanhemmilleen (n=40 vanhempi-lapsi-paria). Vanhemmille ja lapsille\r\noli omat kyselylomakkeensa. Tutkimusaineiston analyysissa k\u00e4ytimme apuna\r\nteorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4, aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTutkimuksemme ensimm\u00e4isen osan keskeisimm\u00e4ksi tutkimustulokseksi\r\nosoittautui el\u00e4m\u00e4n opettajan roolin v\u00e4h\u00e4inen esiintyminen vanhempien\r\nvastauksissa. Tutkimuksemme toinen osa kuitenkin paljasti, ett\u00e4 vanhemmat\r\nopettavat lapsilleen arkiel\u00e4m\u00e4n taitoja. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taitoja opetetaan sosiaalisia\r\ntaitoja enemm\u00e4n. Lapset kokivat oppineensa vanhemmiltaan molempia. Niin\r\nvanhemmat kuin lapset n\u00e4kiv\u00e4t lasten tarvitsevan enemm\u00e4n apua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\r\nkuin sosiaalisissa taidoissa. Hieman enemm\u00e4n yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 vanhempi-lapsiparien\r\nvastauksissa l\u00f6ytyi sosiaalisiin kuin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taitoihin liittyen.\r\nHaasteita arkiel\u00e4m\u00e4n taitojen opettamisessa vanhemmat olivat kohdanneet\r\nenemm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taitojen kohdalla. Arkiel\u00e4m\u00e4n taitoja opetettiin lapsen\r\nkanssa keskustellen, erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia esiin tuoden, kysellen, neuvoen ja\r\nohjaten. Lapsista haluttiin kasvattaa vastuuntuntoisia ja tulevaisuudessa\r\np\u00e4rj\u00e4\u00e4vi\u00e4, itseens\u00e4 luottavia, toisten kanssa toimeen tulevia, omat oikeutensa ja\r\nvelvollisuutensa tuntevia yksil\u00f6it\u00e4.\r\nTutkimuksemme osoitti vanhempien olevan kiinnostuneita lastensa\r\nkasvatuksesta ja edist\u00e4v\u00e4n heid\u00e4n kasvuaan kohti itsen\u00e4istymist\u00e4 ik\u00e4tason\r\nmukaisesti. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taidot korostuivat sosiaalisia taitoja enemm\u00e4n, mik\u00e4 voi\r\ntarkoittaa sosiaalisten taitojen opettamisen siirtymist\u00e4 enemm\u00e4n opettajien\r\nvastuulle.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eveliina Paananen (soevpaan) on 2015-06-17 07:42:28.642320. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-17T07:42:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172348.pdf: 953499 bytes, checksum: 982b1365fe1ea0e885d116f758d76249 (MD5)\r\nlicense.html: 5220 bytes, checksum: 476c4d5304d769d44ae610bbd941d029 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-17T07:42:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172348.pdf: 953499 bytes, checksum: 982b1365fe1ea0e885d116f758d76249 (MD5)\r\nlicense.html: 5220 bytes, checksum: 476c4d5304d769d44ae610bbd941d029 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (109 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arkiel\u00e4m\u00e4n taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heid\u00e4n vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkiel\u00e4m\u00e4n taitojen opettamisesta ja oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuudesluokkalaisten lasten ja heid\u00e4n vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkiel\u00e4m\u00e4n taitojen opettamisesta ja oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506172348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-17T07:42:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arkiel\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46341
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e4ed4cb-30de-4abc-84ba-367010e2020d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506172348.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lyhty, Maiju Paananen, Eveliina Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vanhemmat vanhemmuus kasvatus arkielämä
title Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_alt Kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_full Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_fullStr Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_full_unstemmed Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_short Arkielämän taidot
title_sort arkielämän taidot kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_sub kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
title_txtP Arkielämän taidot : kuudesluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa ajatuksia ja kokemuksia arkielämän taitojen opettamisesta ja oppimisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vanhemmat vanhemmuus kasvatus arkielämä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arkielämä kasvatus vanhemmat vanhemmuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46341 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506172348
work_keys_str_mv AT lyhtymaiju arkielämäntaidotkuudesluokkalaistenlastenjaheidänvanhempiensaajatuksiajakokemuksiaark