Liiketoimintaprosessien analysointi avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena

Nykypäivän kiihtyvässä globalisaatiossa yritykset ja organisaatiot muokkaavat toimintojaan prosessiorientoituneeksi. Tämä organisaatiorakenteen muutos eroaa huomattavasti perinteisestä organisaatiomallista. Prosessiorientoituneen organisaation ytimenä toimivat liiketoimintaprosessit, jotka tuottavat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ala-Krekola, Wilhelm
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46338
_version_ 1828193215313870848
author Ala-Krekola, Wilhelm
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ala-Krekola, Wilhelm Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ala-Krekola, Wilhelm Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ala-Krekola, Wilhelm
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän kiihtyvässä globalisaatiossa yritykset ja organisaatiot muokkaavat toimintojaan prosessiorientoituneeksi. Tämä organisaatiorakenteen muutos eroaa huomattavasti perinteisestä organisaatiomallista. Prosessiorientoituneen organisaation ytimenä toimivat liiketoimintaprosessit, jotka tuottavat yrityksen liiketoiminnan tuotteita ja palveluja. Tästä syystä liiketoimintaprosessit ovat nykyisten organisaatioiden keskeisimpiä toimintoja, joita tulee tarkkailla ja analysoida. Analysoinnin avulla pyritään ennustamaan ja tehostamaan liiketoimintaprosesseja erilaisin metodein. Analysoinnissa on tärkeää kiinnittää huomiota liiketoimintaprosessien suorituskykyyn. Suorituskykyä voidaan mitata erilaisin metodein, mutta tässä tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan liiketoimintaprosessien suorituskykyä avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla. Avainsuorituskykyindikaattorit osoittavat prosessien analysoijille sitä, miten kyseinen prosessi suoriutuu tai on suoriutunut suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin. Liiketoimintaprosessien analysoinnin eri osa-alueet hyödyntävät näitä indikaattoreita tarkastellessaan liiketoimintaprosessin tilaa. Analyysia voidaan suorittaa historiallisen tiedon pohjalta, joka haetaan yrityksen tietovarastoista. Lisäksi on olemassa reaaliaikaisia analyysitekniikoita, joiden avulla voidaan tarkastella prosessien tämän hetkistä tilaa. Tutkielmassa tar-kasteltiin avainsuorituskykyindikaattoreiden merkitystä ja roolia liiketoimintaprosessien analysoinnissa. Tämän lisäksi annettiin kuva siitä, miksi liiketoimintaprosessien analysointi on tärkeä liiketoiminnan kehitys tapa, sekä pohdittiin, miten avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla voidaan tunnistaa kehityksen kohteita. Tutkielma vastaa tutkimuskysymykseen aiheeseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen pohjalta. In today’s accelerating globalization organizations and companies are changing their organizational structure towards process-oriented organization. This process-oriented organizational structure differs from traditional organizational model. In process-oriented organization business processes are playing important role, because these processes produce company’s products and services. Because business processes have become key functions in organizations, they must be analyzed and measured. Business Process Analytics purpose is to fore-cast and enhance business processes with variety of methods. In Business Process Analytics it is important to pay attention to Business Process Performance. Performance can be measured with different sets of measures but this thesis focuses on measuring Business Process Performance with Key Performance Indicators (KPI’s). Key Performance Indicators show in-formation about current and past state of business processes, and they are also used in different parts of Business Process Analytics. Business Process Analytics can be executed by using both historical and real-time data. This thesis’s purpose is to show the importance of Business Process Analytics using Key Performance Indicators. In addition the aim is to give a picture why Business Process Analytics play a big part in business development and how Key Performance Indicators can be used to identify development targets. This Bachelor’s thesis is made in literature review and research question is answered on the basis of the related literature.
first_indexed 2024-09-11T08:50:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ala-Krekola, Wilhelm", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-17T07:12:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-17T07:12:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46338", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n kiihtyv\u00e4ss\u00e4 globalisaatiossa yritykset ja organisaatiot muokkaavat toimintojaan prosessiorientoituneeksi. T\u00e4m\u00e4 organisaatiorakenteen muutos eroaa huomattavasti perinteisest\u00e4 organisaatiomallista. Prosessiorientoituneen organisaation ytimen\u00e4 toimivat liiketoimintaprosessit, jotka tuottavat yrityksen liiketoiminnan tuotteita ja palveluja. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 liiketoimintaprosessit ovat nykyisten organisaatioiden keskeisimpi\u00e4 toimintoja, joita tulee tarkkailla ja analysoida. Analysoinnin avulla pyrit\u00e4\u00e4n ennustamaan ja tehostamaan liiketoimintaprosesseja erilaisin metodein.\r\nAnalysoinnissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota liiketoimintaprosessien suorituskykyyn. Suorituskyky\u00e4 voidaan mitata erilaisin metodein, mutta t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan liiketoimintaprosessien suorituskyky\u00e4 avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla. Avainsuorituskykyindikaattorit osoittavat prosessien analysoijille sit\u00e4, miten kyseinen prosessi suoriutuu tai on suoriutunut suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin. Liiketoimintaprosessien analysoinnin eri osa-alueet hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t n\u00e4it\u00e4 indikaattoreita tarkastellessaan liiketoimintaprosessin tilaa.\r\nAnalyysia voidaan suorittaa historiallisen tiedon pohjalta, joka haetaan yrityksen tietovarastoista. Lis\u00e4ksi on olemassa reaaliaikaisia analyysitekniikoita, joiden avulla voidaan tarkastella prosessien t\u00e4m\u00e4n hetkist\u00e4 tilaa. Tutkielmassa tar-kasteltiin avainsuorituskykyindikaattoreiden merkityst\u00e4 ja roolia liiketoimintaprosessien analysoinnissa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi annettiin kuva siit\u00e4, miksi liiketoimintaprosessien analysointi on t\u00e4rke\u00e4 liiketoiminnan kehitys tapa, sek\u00e4 pohdittiin, miten avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla voidaan tunnistaa kehityksen kohteita. Tutkielma vastaa tutkimuskysymykseen aiheeseen liittyv\u00e4n kirjallisuuskatsauksen pohjalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In today\u2019s accelerating globalization organizations and companies are changing their organizational structure towards process-oriented organization. This process-oriented organizational structure differs from traditional organizational model. In process-oriented organization business processes are playing important role, because these processes produce company\u2019s products and services. Because business processes have become key functions in organizations, they must be analyzed and measured. Business Process Analytics purpose is to fore-cast and enhance business processes with variety of methods.\r\nIn Business Process Analytics it is important to pay attention to Business Process Performance. Performance can be measured with different sets of measures but this thesis focuses on measuring Business Process Performance with Key Performance Indicators (KPI\u2019s). Key Performance Indicators show in-formation about current and past state of business processes, and they are also used in different parts of Business Process Analytics.\r\nBusiness Process Analytics can be executed by using both historical and real-time data. This thesis\u2019s purpose is to show the importance of Business Process Analytics using Key Performance Indicators. In addition the aim is to give a picture why Business Process Analytics play a big part in business development and how Key Performance Indicators can be used to identify development targets. This Bachelor\u2019s thesis is made in literature review and research question is answered on the basis of the related literature.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Wilhelm Ala-Krekola (otwiala) on 2015-06-17 07:12:04.478864. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-17T07:12:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172345.pdf: 663945 bytes, checksum: 4e44b8675741d46663d12ad28c5a4d44 (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 830456925b28dba5cb359465759629a7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-17T07:12:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172345.pdf: 663945 bytes, checksum: 4e44b8675741d46663d12ad28c5a4d44 (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 830456925b28dba5cb359465759629a7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liiketoimintaprosessien hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Avainsuorituskykyindikaattorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liiketoimintaprosessien analysointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suorituskyvyn mittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506172345", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-17T07:12:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46338
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4feaa011-1a03-42ec-8044-dbfa70155fd3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506172345.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ala-Krekola, Wilhelm Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena Liiketoimintaprosessien hallinta Avainsuorituskykyindikaattorit Liiketoimintaprosessien analysointi Suorituskyvyn mittaaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_full Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_fullStr Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_full_unstemmed Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_short Liiketoimintaprosessien analysointi
title_sort liiketoimintaprosessien analysointi avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_sub avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
title_txtP Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
topic Liiketoimintaprosessien hallinta Avainsuorituskykyindikaattorit Liiketoimintaprosessien analysointi Suorituskyvyn mittaaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Avainsuorituskykyindikaattorit Information Systems Science Liiketoimintaprosessien analysointi Liiketoimintaprosessien hallinta Suorituskyvyn mittaaminen Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46338 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506172345
work_keys_str_mv AT alakrekolawilhelm liiketoimintaprosessienanalysointiavainsuorituskykyindikaattoritanalytiikantuk