Tweeting God, guns and the constitution the online impression management and political branding of Sarah Palin

Sosiaalisen median, kuten Twitterin käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja muuttanut kielenkäyttöämme, sekä viestintätapojamme. Sosiaalinen media identiteetin ja vallan välineenä onkin jo ilmiö esimerkiksi amerikkalaisessa poliittisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli se...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Räsänen, Elina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46337
_version_ 1828193112505188352
author Räsänen, Elina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Räsänen, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Räsänen, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Räsänen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median, kuten Twitterin käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja muuttanut kielenkäyttöämme, sekä viestintätapojamme. Sosiaalinen media identiteetin ja vallan välineenä onkin jo ilmiö esimerkiksi amerikkalaisessa poliittisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, 1) miten konservatiivipoliitikko Sarah Palin representoi itseään ja politiikkaansa kielenkäyttönsä kautta mikroblogipalvelu Twitterissä. Tutkimuksessa on kiinnitetty erityisesti huomiota Palinin poliittiseen retoriikkaan ja twiittien sisältöön, joiden avulla selvitettiin, minkälaisia a) vaikutelmanhallintaluokkia (impression management) ja itsensä korostamisstrategioita (self-promotion) hänen twiiteissään esiintyy. Lisäksi tutkittiin, miten nämä strategiat yhdistyvät muodostamaan brändätyn imagon Sarah Palinista. Tutkimus on laadullista tapaustutkimusta ja se edustaa soveltavan kielitieteen tutkimusalaa. Tutkimusaineisto koostui 171 twiitistä, jotka kerättiin aikavälillä 1. syyskuuta 2011 - 1. syyskuuta 2012 Sarah Palinin Twitter-käyttäjäprofiilista SarahPalinUSA. Aineiston analyysissa käytettiin sisältöanalyysia. Aineiston luokitteluun käytettiin Jonesin ja Pittmanin (1982) luomaa vaikutelmanhallintaluokitusta (impression management typology), sekä Jacksonin ja Lillekerin (2011) itsensäkorostamisstrategioita (self-promotion strategies). Tulokset osoittivat, että Palin representoi itseään ja politiikkaansa vahvasti konservatiivisten arvojen, kuten uskonnon ja isänmaallisuuden kautta. Vaikutelmanhallintaluokista mielistely (ingratiation), uhkailu (intimidation) ja esimerkillisyys (exemplification), olivat korostuneita. Yhdistettynä Palinin poliittisesti latautuneeseen tapaan korostaa itseään voidaan päätellä, että Palinin Twitter-imago on tarkoin harkittu ja enemmänkin puoluepoliittinen, kuin henkilökohtainen. Saman tutkimusrakenteen käyttäminen useampiin twittaaviin poliitikkoihin tuottaisi kuitenkin arvokasta lisätutkimusta. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä kielen ja sosiaalisen median suhteen tutkimuksessa ja kriittisen lukutaidon kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kytol\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-16T21:58:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-16T21:58:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46337", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median, kuten Twitterin k\u00e4ytt\u00f6 on lis\u00e4\u00e4ntynyt huomattavasti viime vuosina ja muuttanut kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4mme, sek\u00e4 viestint\u00e4tapojamme. Sosiaalinen media identiteetin ja vallan v\u00e4lineen\u00e4 onkin jo ilmi\u00f6 esimerkiksi amerikkalaisessa poliittisessa mediassa.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, 1) miten konservatiivipoliitikko Sarah Palin representoi itse\u00e4\u00e4n ja politiikkaansa kielenk\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 kautta mikroblogipalvelu Twitteriss\u00e4. Tutkimuksessa on kiinnitetty erityisesti huomiota Palinin poliittiseen retoriikkaan ja twiittien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n, joiden avulla selvitettiin, mink\u00e4laisia a) vaikutelmanhallintaluokkia (impression management) ja itsens\u00e4 korostamisstrategioita (self-promotion) h\u00e4nen twiiteiss\u00e4\u00e4n esiintyy. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten n\u00e4m\u00e4 strategiat yhdistyv\u00e4t muodostamaan br\u00e4nd\u00e4tyn imagon Sarah Palinista. Tutkimus on laadullista tapaustutkimusta ja se edustaa soveltavan kielitieteen tutkimusalaa.\r\n\r\nTutkimusaineisto koostui 171 twiitist\u00e4, jotka ker\u00e4ttiin aikav\u00e4lill\u00e4 1. syyskuuta 2011 - 1. syyskuuta 2012 Sarah Palinin Twitter-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4profiilista SarahPalinUSA. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin sis\u00e4lt\u00f6analyysia. Aineiston luokitteluun k\u00e4ytettiin Jonesin ja Pittmanin (1982) luomaa vaikutelmanhallintaluokitusta (impression management typology), sek\u00e4 Jacksonin ja Lillekerin (2011) itsens\u00e4korostamisstrategioita (self-promotion strategies).\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 Palin representoi itse\u00e4\u00e4n ja politiikkaansa vahvasti konservatiivisten arvojen, kuten uskonnon ja is\u00e4nmaallisuuden kautta. Vaikutelmanhallintaluokista mielistely (ingratiation), uhkailu (intimidation) ja esimerkillisyys (exemplification), olivat korostuneita. Yhdistettyn\u00e4 Palinin poliittisesti latautuneeseen tapaan korostaa itse\u00e4\u00e4n voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 Palinin Twitter-imago on tarkoin harkittu ja enemm\u00e4nkin puoluepoliittinen, kuin henkil\u00f6kohtainen. Saman tutkimusrakenteen k\u00e4ytt\u00e4minen useampiin twittaaviin poliitikkoihin tuottaisi kuitenkin arvokasta lis\u00e4tutkimusta. Tutkimuksen tulokset ovat hy\u00f6dyllisi\u00e4 kielen ja sosiaalisen median suhteen tutkimuksessa ja kriittisen lukutaidon kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina R\u00e4s\u00e4nen (elmarasa) on 2015-06-16 21:58:20.273420. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-16T21:58:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172343.pdf: 1243892 bytes, checksum: f47b4778f3ba1ac9d69153960d0a6bc3 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 8647a1cc62459eb06b2cf5af9cb369f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-16T21:58:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506172343.pdf: 1243892 bytes, checksum: f47b4778f3ba1ac9d69153960d0a6bc3 (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 8647a1cc62459eb06b2cf5af9cb369f6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Palin, Sarah", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Online impression management and political branding of Sarah Palin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506172343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-16T21:58:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "politiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46337
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d173c0f7-0029-4e2e-80f4-fe86d9b89e0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506172343.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Elina Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin Palin, Sarah Englannin kieli English 301 verkkoviestintä Twitter sosiaalinen media brändäys politiikka
title Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
title_alt Online impression management and political branding of Sarah Palin
title_full Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
title_fullStr Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
title_full_unstemmed Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
title_short Tweeting God, guns and the constitution
title_sort tweeting god guns and the constitution the online impression management and political branding of sarah palin
title_sub the online impression management and political branding of Sarah Palin
title_txtP Tweeting God, guns and the constitution : the online impression management and political branding of Sarah Palin
topic Palin, Sarah Englannin kieli English 301 verkkoviestintä Twitter sosiaalinen media brändäys politiikka
topic_facet 301 Englannin kieli English Palin, Sarah Twitter brändäys politiikka sosiaalinen media verkkoviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506172343
work_keys_str_mv AT räsänenelina tweetinggodgunsandtheconstitutiontheonlineimpressionmanagementandpoliticalbrandingo