Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä verkkokaupan tekijöitä, jotka vaikuttajat naiskuluttajiin heidän asioidessaan verkk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tengvall, Heikki
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46332
_version_ 1826225696283820032
author Tengvall, Heikki
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tengvall, Heikki Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tengvall, Heikki Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tengvall, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä verkkokaupan tekijöitä, jotka vaikuttajat naiskuluttajiin heidän asioidessaan verkkokaupassa. Tutkielmassa pyritään selvittämään myös, miten eri tekijät vaikuttavat naiskuluttajiin. Tutkielma muodostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös verkkokaupan historiaan ja nykytilanteeseen sekä naisten kulutukseen nykypäi-vänä. Empiirinen osio käsittelee tutkimuksessa käytettävän tutkimusmetodin valintaa ja sen ominaispiirteitä, sekä tutkielman tulokset. Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Tutkielman lopuksi esitellään teemahaastattelun tulokset ja johtopäätökset sekä vastataan tutkimuskysymyksiin. Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että naisten kuluttajakäyttäytyminen sisäl-tää niin hedonistisia kuin utilitaristisiakin piirteitä. Verkkokaupoissa tärkeitä tekijöitä naisille olivat luottamus, helppokäyttöisyys ja selkeä ulkoasu. The purpose of this thesis is to examine women’s hedonic and utilitarian con-sumer behavior in electronic commerce where clothes and accessories are sold. The thesis tries to find out what are the factors that affect women consumers when they are shopping in electronic commerce. Thesis also tries to find out how different factors in electronic commerce affect women consumers. The thesis consists of a literature review and an empirical section. The literature review examines consumer behavior in electronic commerce environment and explains how the hedonic and utilitarian consumer behavior affect in elec-tronic commerce. The thesis also focuses on electronic commerce history as well as the consumption of women today. The empirical part deals with choice of research method used in the research and its characteristics, as well as the results of the thesis. The empirical data was collected using theme interviews. Finally the thesis presents the results and conclusions of the theme interview and answers to the research questions. The thesis results showed that the consumer behavior of women contains both hedonic and utilitarian features. Important factor to women in electronic commerce were trust, ease of use and clear layout.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tengvall, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-16T12:43:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-16T12:43:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46332", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verkkokaupoissa, joissa myyd\u00e4\u00e4n vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ovat niit\u00e4 verkkokaupan tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttajat naiskuluttajiin heid\u00e4n asioidessaan verkkokaupassa. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s, miten eri tekij\u00e4t vaikuttavat naiskuluttajiin.\r\nTutkielma muodostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisest\u00e4 osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verkkokaup-paymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja selvitet\u00e4\u00e4n sit\u00e4, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s verkkokaupan historiaan ja nykytilanteeseen sek\u00e4 naisten kulutukseen nykyp\u00e4i-v\u00e4n\u00e4. Empiirinen osio k\u00e4sittelee tutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n tutkimusmetodin valintaa ja sen ominaispiirteit\u00e4, sek\u00e4 tutkielman tulokset. Empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en teemahaastattelua. Tutkielman lopuksi esitell\u00e4\u00e4n teemahaastattelun tulokset ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset sek\u00e4 vastataan tutkimuskysymyksiin.\r\nTutkielman tuloksissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 naisten kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen sis\u00e4l-t\u00e4\u00e4 niin hedonistisia kuin utilitaristisiakin piirteit\u00e4. Verkkokaupoissa t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 naisille olivat luottamus, helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ja selke\u00e4 ulkoasu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to examine women\u2019s hedonic and utilitarian con-sumer behavior in electronic commerce where clothes and accessories are sold. The thesis tries to find out what are the factors that affect women consumers when they are shopping in electronic commerce. Thesis also tries to find out how different factors in electronic commerce affect women consumers.\r\nThe thesis consists of a literature review and an empirical section. The literature review examines consumer behavior in electronic commerce environment and explains how the hedonic and utilitarian consumer behavior affect in elec-tronic commerce. The thesis also focuses on electronic commerce history as well as the consumption of women today. The empirical part deals with choice of research method used in the research and its characteristics, as well as the results of the thesis. The empirical data was collected using theme interviews. Finally the thesis presents the results and conclusions of the theme interview and answers to the research questions.\r\nThe thesis results showed that the consumer behavior of women contains both hedonic and utilitarian features. Important factor to women in electronic commerce were trust, ease of use and clear layout.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heikki Tengvall (kahejote) on 2015-06-16 12:43:01.686842. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-16T12:43:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506162338.pdf: 598206 bytes, checksum: 86543bb75060fe235282171c57378ff1 (MD5)\r\nlicense.html: 1176 bytes, checksum: ebd72edfbc8c7f9cdc44f02e0b0fccd1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-16T12:43:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506162338.pdf: 598206 bytes, checksum: 86543bb75060fe235282171c57378ff1 (MD5)\r\nlicense.html: 1176 bytes, checksum: ebd72edfbc8c7f9cdc44f02e0b0fccd1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hedonistinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utilitaristinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506162338", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-16T12:43:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hedonismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "utilitarismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46332
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tengvall, Heikki Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen hedonistinen utilitaristinen Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 naiset hedonismi utilitarismi
title Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_full Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_fullStr Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_full_unstemmed Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_short Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_sort naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
title_txtP Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
topic verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen hedonistinen utilitaristinen Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 naiset hedonismi utilitarismi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hedonismi hedonistinen kuluttajakäyttäytyminen naiset utilitarismi utilitaristinen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162338
work_keys_str_mv AT tengvallheikki naistenhedonistinenjautilitaristinenkuluttajakäyttäytyminenvaatteidenjaasusteiden