Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät

Tutkielmassa perehdytään virtuaalihyödykkeeseen mobiilipeleissä ja niiden ostamiseen johtaviin tekijöihin. Pääasiallisena tarkoituksena on löytää tekijöitä, jotka johtavat pelaajan ostamaan virtuaalihyödykkeitä mobiilipeleissä käyttäen mikrotransaktioita. Koska aiempaa tutkimusta ai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Riku
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46326
_version_ 1826225815829872640
author Mikkonen, Riku
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mikkonen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mikkonen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mikkonen, Riku
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa perehdytään virtuaalihyödykkeeseen mobiilipeleissä ja niiden ostamiseen johtaviin tekijöihin. Pääasiallisena tarkoituksena on löytää tekijöitä, jotka johtavat pelaajan ostamaan virtuaalihyödykkeitä mobiilipeleissä käyttäen mikrotransaktioita. Koska aiempaa tutkimusta aihealueesta ei ole, käytetään tämän tutkimuksen pohjana teorioita aiemmasta tutkimuksesta jotka liittyvät tutkittavaan aiheeseen. Näitä ovat mobiilipelaamiseen motivaatioiden tutkimus, virtuaalihyödykkeistä ja niiden ostoon liittyvä tutkimus sekä mobiiliostamisen halukkuutteen vaikuttavia tekijöitä käsittelevä tutkimus. Tutkielmassa esitel- lään mobiilipelien kehitys ja virtuaalihyödykkeiden käsite. Tämän jälkeen tu- tustutaan peleihin sitouttaviin tekijöihin, virtuaalihyödykkeisiin ja pelaajien ennakkoasenteisiin virtuaalihyödykkeiden ostamiseen. Tätä seuraavassa kappa- lessa tutkintaan mobiiliostamisen motivaattoreita ja tutustutaan luottamuksen merkitykseen mobiiliostamisessa. Viimeisessä kappaleessa esitetään neljä kes- keistä tekijää, jotka vaikuttavat kuluttajan aikomukseen ostaa mikrotransaktioil- la. Nämä ovat teknisen toteutuksen laadukkuus, mikrotransaktiot peliprogres- sion edistäjinä, mikrotransaktioiden helppokäyttöisyys ja ostettavien virtuaali- hyödykkeiden ominaisuudet. Näiden pohjalta pystytään jatkotutkimusta varten laatimaan tutkimusmalli, jolla voidaan tarkemmin mitata käyttäjien mikrotran- saktioihin johtaviin tekijöihin. The object of the thesis is to find factors that lead towards a customer buying virtual goods in Mobile Games. Due to lack of previous research in regards to Microtransactions in Mobile Games, the research uses literature from fields close to the subject. These fields include literature from the field of Virtual Goods research, research on motivations towards Mobile Gaming and research on Mobile Commerce. The first chapter of the thesis introduces the field of mo- bile games and the following chapter introduces Virtual Goods as they are dis- cussed in the literature. After that, the factors that motivate players to play mo- bile games are discussed. The thesis moves on to introduce factors that influ- ence players to buy Virtual Goods and also Player preconceptions about buying virtual goods. The following chapter introduces trust as a concept in M- Commerce and also discusses the factors influencing M-Commerce. The final chapter combines all of the previous theories to present 4 factors that influence a customer’s purchase decision towards Microtransactions. The 4 factors are the level of technical aspects of the game, microtransactions as a tool of game pro- gression, ease of use with microtransactions and the features of the Virtual Goods. The factors brought forward by the thesis can be used in formulating a model for future research to clarify the factors that influence players to buy us- ing microtransactions.
first_indexed 2015-06-16T20:06:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Riku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-16T04:42:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-16T04:42:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46326", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa perehdyta\u0308a\u0308n virtuaalihyo\u0308dykkeeseen mobiilipeleissa\u0308 ja niiden ostamiseen johtaviin tekijo\u0308ihin. Pa\u0308a\u0308asiallisena tarkoituksena on lo\u0308yta\u0308a\u0308 tekijo\u0308ita\u0308, jotka johtavat pelaajan ostamaan virtuaalihyo\u0308dykkeita\u0308 mobiilipeleissa\u0308 ka\u0308ytta\u0308en mikrotransaktioita. Koska aiempaa tutkimusta aihealueesta ei ole, ka\u0308yteta\u0308a\u0308n ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen pohjana teorioita aiemmasta tutkimuksesta jotka liittyva\u0308t tutkittavaan aiheeseen. Na\u0308ita\u0308 ovat mobiilipelaamiseen motivaatioiden tutkimus, virtuaalihyo\u0308dykkeista\u0308 ja niiden ostoon liittyva\u0308 tutkimus seka\u0308 mobiiliostamisen halukkuutteen vaikuttavia tekijo\u0308ita\u0308 ka\u0308sitteleva\u0308 tutkimus. Tutkielmassa esitel- la\u0308a\u0308n mobiilipelien kehitys ja virtuaalihyo\u0308dykkeiden ka\u0308site. Ta\u0308ma\u0308n ja\u0308lkeen tu- tustutaan peleihin sitouttaviin tekijo\u0308ihin, virtuaalihyo\u0308dykkeisiin ja pelaajien ennakkoasenteisiin virtuaalihyo\u0308dykkeiden ostamiseen. Ta\u0308ta\u0308 seuraavassa kappa- lessa tutkintaan mobiiliostamisen motivaattoreita ja tutustutaan luottamuksen merkitykseen mobiiliostamisessa. Viimeisessa\u0308 kappaleessa esiteta\u0308a\u0308n nelja\u0308 kes- keista\u0308 tekija\u0308a\u0308, jotka vaikuttavat kuluttajan aikomukseen ostaa mikrotransaktioil- la. Na\u0308ma\u0308 ovat teknisen toteutuksen laadukkuus, mikrotransaktiot peliprogres- sion edista\u0308jina\u0308, mikrotransaktioiden helppoka\u0308ytto\u0308isyys ja ostettavien virtuaali- hyo\u0308dykkeiden ominaisuudet. Na\u0308iden pohjalta pystyta\u0308a\u0308n jatkotutkimusta varten laatimaan tutkimusmalli, jolla voidaan tarkemmin mitata ka\u0308ytta\u0308jien mikrotran- saktioihin johtaviin tekijo\u0308ihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The object of the thesis is to find factors that lead towards a customer buying virtual goods in Mobile Games. Due to lack of previous research in regards to Microtransactions in Mobile Games, the research uses literature from fields close to the subject. These fields include literature from the field of Virtual Goods research, research on motivations towards Mobile Gaming and research on Mobile Commerce. The first chapter of the thesis introduces the field of mo- bile games and the following chapter introduces Virtual Goods as they are dis- cussed in the literature. After that, the factors that motivate players to play mo- bile games are discussed. The thesis moves on to introduce factors that influ- ence players to buy Virtual Goods and also Player preconceptions about buying virtual goods. The following chapter introduces trust as a concept in M- Commerce and also discusses the factors influencing M-Commerce. The final chapter combines all of the previous theories to present 4 factors that influence a customer\u2019s purchase decision towards Microtransactions. The 4 factors are the level of technical aspects of the game, microtransactions as a tool of game pro- gression, ease of use with microtransactions and the features of the Virtual Goods. The factors brought forward by the thesis can be used in formulating a model for future research to clarify the factors that influence players to buy us- ing microtransactions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riku Mikkonen (ritumimi) on 2015-06-16 04:42:19.116002. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-16T04:42:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506162333.pdf: 260399 bytes, checksum: e6e3c8710a505f01406fba9b61ac205a (MD5)\r\nlicense.html: 4789 bytes, checksum: 827fb5d004a5ab66eee0b0ed9d475593 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-16T04:42:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506162333.pdf: 260399 bytes, checksum: e6e3c8710a505f01406fba9b61ac205a (MD5)\r\nlicense.html: 4789 bytes, checksum: 827fb5d004a5ab66eee0b0ed9d475593 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mobiilipelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mikrotransaktiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mobiiliostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiilipelien virtuaalihy\u00f6dykkeiden ostoon johtavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506162333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-16T04:42:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46326
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:27Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/892aece7-765e-4ecc-b6ec-2dd450415739\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506162333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Riku Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät Mobiilipelit Mikrotransaktiot Mobiiliostaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_full Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_fullStr Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_full_unstemmed Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_short Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_sort mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
title_txtP Mobiilipelien virtuaalihyödykkeiden ostoon johtavat tekijät
topic Mobiilipelit Mikrotransaktiot Mobiiliostaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Mikrotransaktiot Mobiiliostaminen Mobiilipelit Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46326 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162333
work_keys_str_mv AT mikkonenriku mobiilipelienvirtuaalihyödykkeidenostoonjohtavattekijät