Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä oppimateriaaleja ruotsinopettajat käyttävät suomenkielisissä steinerkouluissa ala- ja yläkoulussa ja kuinka steinerpedagogiikka vaikuttaa oppimateriaalien valintaan. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös miten steinerkouluissa käytössä oleva vihkotyösk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Äyräväinen, Helka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46322
_version_ 1826225799125008384
author Äyräväinen, Helka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Äyräväinen, Helka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Äyräväinen, Helka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Äyräväinen, Helka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä oppimateriaaleja ruotsinopettajat käyttävät suomenkielisissä steinerkouluissa ala- ja yläkoulussa ja kuinka steinerpedagogiikka vaikuttaa oppimateriaalien valintaan. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös miten steinerkouluissa käytössä oleva vihkotyöskentely tapahtuu ja millaisia ajatuksia opettajilla on siitä. Tutkimukseen osallistui 10 steinerkoulun ruotsinopettajaa, jotka vastasivat kyselyyn nettilomakkeella. Kysely alkoi neljällä taustatietoja kartoittavalla kysymyksellä, joita seurasi viisi opettajien käyttämien materiaaleihin liittyvää kysymystä. Kysymykset 7-9 koskivat vihkotyöskentelyä. Kyselyyn vastanneet opettajat käyttivät opetuksessaan muun muassa kaunokirjallisuutta, kuvia, leikkejä ja musiikkia. Yhtä opettajaa lukuun ottamatta opettajat käyttivät koulukirjoja ainakin joidenkin luokkien opetuksessa. Kaikki opettajat käyttivät tietotekniikkaa ja sähköisiä opetusmateriaaleja, mutta hyvin vaihtelevilla tavoilla. Jokaisen kyselyyn vastanneen opettajan oppilaat osallistuivat itse oppimateriaalin luomiseen eli tekivät vihkotyötä. Vihkotyön vahvuutena nähtiin muun muassa tekemällä oppiminen ja heikkoutena se, että oppilas oppii väärin mikäli kirjoittaa vihkoon väärin.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4yr\u00e4v\u00e4inen, Helka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-15T11:11:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-15T11:11:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46322", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 oppimateriaaleja ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t suomenkielisiss\u00e4 steinerkouluissa ala- ja yl\u00e4koulussa ja kuinka steinerpedagogiikka vaikuttaa oppimateriaalien valintaan. Tutkimuksella pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s miten steinerkouluissa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva vihkoty\u00f6skentely tapahtuu ja millaisia ajatuksia opettajilla on siit\u00e4. Tutkimukseen osallistui 10 steinerkoulun ruotsinopettajaa, jotka vastasivat kyselyyn nettilomakkeella. Kysely alkoi nelj\u00e4ll\u00e4 taustatietoja kartoittavalla kysymyksell\u00e4, joita seurasi viisi opettajien k\u00e4ytt\u00e4mien materiaaleihin liittyv\u00e4\u00e4 kysymyst\u00e4. Kysymykset 7-9 koskivat vihkoty\u00f6skentely\u00e4.\n\nKyselyyn vastanneet opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t opetuksessaan muun muassa kaunokirjallisuutta, kuvia, leikkej\u00e4 ja musiikkia. Yht\u00e4 opettajaa lukuun ottamatta opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t koulukirjoja ainakin joidenkin luokkien opetuksessa. Kaikki opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t tietotekniikkaa ja s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 opetusmateriaaleja, mutta hyvin vaihtelevilla tavoilla. Jokaisen kyselyyn vastanneen opettajan oppilaat osallistuivat itse oppimateriaalin luomiseen eli tekiv\u00e4t vihkoty\u00f6t\u00e4. Vihkoty\u00f6n vahvuutena n\u00e4htiin muun muassa tekem\u00e4ll\u00e4 oppiminen ja heikkoutena se, ett\u00e4 oppilas oppii v\u00e4\u00e4rin mik\u00e4li kirjoittaa vihkoon v\u00e4\u00e4rin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helka \u00c4yr\u00e4v\u00e4inen (hemataay) on 2015-06-15 11:11:25.612009. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-15T11:11:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506152326.pdf: 492131 bytes, checksum: ed9b319243d98c785b060d716497ba63 (MD5)\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: 10795c72f959f936d6d92f9196ab9089 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-15T11:11:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506152326.pdf: 492131 bytes, checksum: ed9b319243d98c785b060d716497ba63 (MD5)\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: 10795c72f959f936d6d92f9196ab9089 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4romedel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "waldorfpedagogik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "waldorfskola", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4romedel i svenskundervisning i waldorfskolor", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506152326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-15T11:11:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46322
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9cfd6fe0-f491-4187-bf71-a6abd7bd8150\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506152326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Äyräväinen, Helka Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor läromedel språkundervisning svenska språket waldorfpedagogik waldorfskola Swedish Ruotsin kieli
title Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_full Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_fullStr Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_full_unstemmed Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_short Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_sort läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
title_txtP Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor
topic läromedel språkundervisning svenska språket waldorfpedagogik waldorfskola Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish läromedel språkundervisning svenska språket waldorfpedagogik waldorfskola
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46322 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506152326
work_keys_str_mv AT äyräväinenhelka läromedelisvenskundervisningiwaldorfskolor