Läromedel i svenskundervisning i waldorfskolor

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä oppimateriaaleja ruotsinopettajat käyttävät suomenkielisissä steinerkouluissa ala- ja yläkoulussa ja kuinka steinerpedagogiikka vaikuttaa oppimateriaalien valintaan. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös miten steinerkouluissa käytössä oleva vihkotyösk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Äyräväinen, Helka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46322
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää mitä oppimateriaaleja ruotsinopettajat käyttävät suomenkielisissä steinerkouluissa ala- ja yläkoulussa ja kuinka steinerpedagogiikka vaikuttaa oppimateriaalien valintaan. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös miten steinerkouluissa käytössä oleva vihkotyöskentely tapahtuu ja millaisia ajatuksia opettajilla on siitä. Tutkimukseen osallistui 10 steinerkoulun ruotsinopettajaa, jotka vastasivat kyselyyn nettilomakkeella. Kysely alkoi neljällä taustatietoja kartoittavalla kysymyksellä, joita seurasi viisi opettajien käyttämien materiaaleihin liittyvää kysymystä. Kysymykset 7-9 koskivat vihkotyöskentelyä. Kyselyyn vastanneet opettajat käyttivät opetuksessaan muun muassa kaunokirjallisuutta, kuvia, leikkejä ja musiikkia. Yhtä opettajaa lukuun ottamatta opettajat käyttivät koulukirjoja ainakin joidenkin luokkien opetuksessa. Kaikki opettajat käyttivät tietotekniikkaa ja sähköisiä opetusmateriaaleja, mutta hyvin vaihtelevilla tavoilla. Jokaisen kyselyyn vastanneen opettajan oppilaat osallistuivat itse oppimateriaalin luomiseen eli tekivät vihkotyötä. Vihkotyön vahvuutena nähtiin muun muassa tekemällä oppiminen ja heikkoutena se, että oppilas oppii väärin mikäli kirjoittaa vihkoon väärin.