Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia koheesiokeinoja suomalaiset yläkoululaiset ja lukiolaiset käyttävät ruotsinkielisissä teksteissään. Konjunktiot ja konnektiivit sitovat lauseita,virkkeitä ja tekstiosia yhteen ja luovat näin helppolukuisen, yhteneväisen, selkeästi rakentuneen ja luk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäenpää, Anu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46321
_version_ 1826225745010098176
author Mäenpää, Anu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäenpää, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäenpää, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäenpää, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia koheesiokeinoja suomalaiset yläkoululaiset ja lukiolaiset käyttävät ruotsinkielisissä teksteissään. Konjunktiot ja konnektiivit sitovat lauseita,virkkeitä ja tekstiosia yhteen ja luovat näin helppolukuisen, yhteneväisen, selkeästi rakentuneen ja lukijaystävällisen tekstin. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden omakohtaisista kertomuksista (n=412), jotka oli kerätty Jyväskylän yliopiston toisen kielen kirjoittamistaitoihin perustuvassa Topling-hankkeessa vuosina 2010–2012. Tutkimuksessani oppilaat oli jaettu kolmeen ryhmään koulutusasteen ja oppimäärän mukaan: yläkoululaiset B1-ruotsin (n=60), yläkoululaiset A1-ruotsin (n=20) sekä lukiolaiset B1-ruotsin (n=71) lukijat. Koheesiokeinojen käyttöä verrattiin oppilasryhmien välillä, samalla selvitettiin niiden esiintymistä kertovassa tekstityypissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös virheitä, joita yleisempien koheesiokeinojen käyttöön mahdollisesti liittyi. Tutkimustulokset osoittivat, kuinka oppilaat, jotka olivat opiskelleet ruotsia kauemmin – yläkoululaiset A1- ja lukiolaiset B1-ruotsin lukijat – käyttivät eniten ja monipuolisemmin koheesiokeinoja teksteissään, heillä esiintyi niiden suhteen myös vähiten virheitä. A1-kielen lukijat käyttivät teksteissään eniten konjunktioita ja konnektiivejä, lukiolaiset puolestaan käyttivät niitä monipuolisemmin. Yläkoululaiset B1-ruotsin lukijat, jotka olivat opiskelleet ruotsia vasta 1–3 vuotta tutkimusaineistoa koottaessa, käyttivät eniten yksinkertaisia koheesiokeinoja ja tekivät eniten virheitä niiden käytössä; toisaalta heilläkin oli tietoa erilaisista kytkentätavoista, vaikka määrällisesti tulokset jäivät vähäisiksi. Tulokset osoittivat myös kuinka tekstityyppi vaikuttaa koheesiokeinojen käyttöön; kertomuksissa, joissa tapahtumat esitetään kronologisessa järjestyksessä, ovat temporaaliset kytkennät yleisempiä ja kaikki oppilasryhmät käyttivätkin niitä toiseksi eniten, additiivisten kytkentöjen jälkeen. Kieltenopetuksessa on tärkeää kiinnittää huomiota kirjoitustehtäviin ja tekstien rakenteisiin. Lyhyet, yksittäiset virkerakenteet, eivät harjoita koheesiokeinojen käyttöä, sillä ne eivät vaadi tekstin kytkemistä laajempaan kontekstiin. Tekstin yhteneväisyyden ja sidoksisuuden harjoitteluun tarvitaankin pidempiä, useista lauseista sekä virkkeistä koostuvia kirjoitelmia. Samalla tulee kiinnittää huomiota tekstityypille ominaisiin sanavalintoihin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4enp\u00e4\u00e4, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-15T10:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-15T10:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia koheesiokeinoja suomalaiset yl\u00e4koululaiset ja lukiolaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsinkielisiss\u00e4 teksteiss\u00e4\u00e4n. Konjunktiot ja konnektiivit sitovat lauseita,virkkeit\u00e4 ja tekstiosia yhteen ja luovat n\u00e4in helppolukuisen, yhtenev\u00e4isen, selke\u00e4sti rakentuneen ja lukijayst\u00e4v\u00e4llisen tekstin. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden omakohtaisista kertomuksista (n=412), jotka oli ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston toisen kielen kirjoittamistaitoihin perustuvassa\nTopling-hankkeessa vuosina 2010\u20132012. Tutkimuksessani oppilaat oli jaettu kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n koulutusasteen ja oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n mukaan: yl\u00e4koululaiset B1-ruotsin (n=60), yl\u00e4koululaiset A1-ruotsin (n=20) sek\u00e4 lukiolaiset B1-ruotsin (n=71) lukijat. Koheesiokeinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 verrattiin oppilasryhmien v\u00e4lill\u00e4, samalla selvitettiin niiden esiintymist\u00e4 kertovassa tekstityypiss\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s virheit\u00e4, joita yleisempien koheesiokeinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n mahdollisesti liittyi.\n\nTutkimustulokset osoittivat, kuinka oppilaat, jotka olivat opiskelleet ruotsia kauemmin \u2013 yl\u00e4koululaiset A1- ja lukiolaiset B1-ruotsin lukijat \u2013 k\u00e4yttiv\u00e4t eniten ja monipuolisemmin koheesiokeinoja teksteiss\u00e4\u00e4n, heill\u00e4 esiintyi niiden suhteen my\u00f6s v\u00e4hiten virheit\u00e4. A1-kielen lukijat k\u00e4yttiv\u00e4t teksteiss\u00e4\u00e4n eniten konjunktioita ja konnektiivej\u00e4, lukiolaiset puolestaan k\u00e4yttiv\u00e4t niit\u00e4 monipuolisemmin. Yl\u00e4koululaiset B1-ruotsin lukijat, jotka olivat opiskelleet ruotsia vasta 1\u20133 vuotta tutkimusaineistoa koottaessa, k\u00e4yttiv\u00e4t eniten yksinkertaisia koheesiokeinoja ja tekiv\u00e4t eniten virheit\u00e4 niiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4; toisaalta heill\u00e4kin oli tietoa erilaisista kytkent\u00e4tavoista, vaikka m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti tulokset j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4h\u00e4isiksi. Tulokset osoittivat my\u00f6s kuinka tekstityyppi vaikuttaa koheesiokeinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n; kertomuksissa, joissa tapahtumat esitet\u00e4\u00e4n kronologisessa j\u00e4rjestyksess\u00e4, ovat temporaaliset kytkenn\u00e4t yleisempi\u00e4 ja kaikki oppilasryhm\u00e4t k\u00e4yttiv\u00e4tkin niit\u00e4 toiseksi eniten, additiivisten kytkent\u00f6jen j\u00e4lkeen.\n\nKieltenopetuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kirjoitusteht\u00e4viin ja tekstien rakenteisiin. Lyhyet, yksitt\u00e4iset virkerakenteet, eiv\u00e4t harjoita koheesiokeinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, sill\u00e4 ne eiv\u00e4t vaadi tekstin kytkemist\u00e4 laajempaan kontekstiin. Tekstin yhtenev\u00e4isyyden ja sidoksisuuden harjoitteluun tarvitaankin pidempi\u00e4, useista lauseista sek\u00e4 virkkeist\u00e4 koostuvia kirjoitelmia. Samalla tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota tekstityypille ominaisiin sanavalintoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu M\u00e4enp\u00e4\u00e4 (anukatma) on 2015-06-15 10:19:03.046510. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-15T10:19:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506152324.pdf: 977861 bytes, checksum: 7e3b211e050ac6b1c346f42f286c67e9 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 97a5bbb2e80b153e35f2d0ccdb7f0379 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-15T10:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506152324.pdf: 977861 bytes, checksum: 7e3b211e050ac6b1c346f42f286c67e9 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 97a5bbb2e80b153e35f2d0ccdb7f0379 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konnektiivi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska h\u00f6gstadie- och gymnasieelever", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506152324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-15T10:19:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konjunktiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidoksisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koherenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46321
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3cbd3c39-13a0-4584-a111-16e02af0fca9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506152324.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäenpää, Anu Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever konnektiivi Ruotsin kieli Swedish 306 oppilaat lukiolaiset konjunktiot sidoksisuus kertomukset koherenssi ruotsin kieli
title Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
title_full Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
title_fullStr Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
title_full_unstemmed Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
title_short Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
title_sort konnektiver i svenska l2 texter skrivna av finska högstadie och gymnasieelever
title_txtP Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
topic konnektiivi Ruotsin kieli Swedish 306 oppilaat lukiolaiset konjunktiot sidoksisuus kertomukset koherenssi ruotsin kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kertomukset koherenssi konjunktiot konnektiivi lukiolaiset oppilaat ruotsin kieli sidoksisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506152324
work_keys_str_mv AT mäenpääanu konnektiverisvenskal2texterskrivnaavfinskahögstadieochgymnasieelever