Opettajuus muutoksessa yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kuinka opettajien kokemus omasta opettajuudestaan muuttuu yhteisopettajuuden myötä ja millaisten muutosprosessien kautta muutos tapahtuu. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jota varten suoritettiin kaksi aineistonkeruuta. Ensimmäinen aineisto kerättiin k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ulvelin, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46302
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kuinka opettajien kokemus omasta opettajuudestaan muuttuu yhteisopettajuuden myötä ja millaisten muutosprosessien kautta muutos tapahtuu. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jota varten suoritettiin kaksi aineistonkeruuta. Ensimmäinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2012 ja toinen teemahaastattelulla syksyllä 2014. Tutkimus toteutettiin keskisuuren eteläsuomalaisen kunnan alakoulussa, ja tutkimukseen osallistui työparin kanssa samassa luokassa työskenteleviä luokanopettajia ja erityisluokanopettajia. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistuneita opettajia oli yhteensä yhdeksän. Kertynyt aineisto analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa löytyi kaksi muutosprosessia: opettajien luopumisprosessi heidän siirtyessään yksin opettamisesta yhteisopettajuuteen ja yhdessä opettamisen jatkuessa tapahtuva muutos. Yhteisopettajuuden myötä opettajat siirtyvät henkilökohtaisesta opettajuudesta jaettuun opettajuuteen ja yhteisopettajuudessa on tyypillistä, että opettajuus kehittyy henkilökohtaisen ja jaetun opettajuuden vuoropuheluna. Muutostekijöitä, joiden kautta opettajuus muovautuu, löytyi aineistosta neljä: luopuminen, luottamus, jakaminen ja oppiminen.