Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan puhtauspalvelualalla toimivan suuren organisaation esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Lomakekyselyyn vastasivat kaikki kohdeorganisaation siivoustyön esimiehet, yhteensä 26 henkilöä. Lom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aura, Paula
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46300
_version_ 1828193112478973952
author Aura, Paula
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aura, Paula Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aura, Paula Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aura, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan puhtauspalvelualalla toimivan suuren organisaation esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Lomakekyselyyn vastasivat kaikki kohdeorganisaation siivoustyön esimiehet, yhteensä 26 henkilöä. Lomakekyselyn jälkeen haastateltiin kahdeksaa esimiestä. Tutkimushaastatteluissa esimiehiltä kysyttiin, mitä työssä oppiminen heidän näkökulmastaan on, miten se ilmenee ja mitkä tekijät edesauttavat tai estävät sitä. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografian menetelmien avulla. Työssä oppimista ei ole aiemmin tutkittu puhtauspalvelualan esimiesten käsitysten kautta. Siksi tämä tutkimus laajentaa työssä oppimisen tutkimuksen kenttää aikuiskasvatustieteen näkökulmasta. Tutkimus vahvistaa tieteenalalla vallitsevaa käsitystä siitä, että työssä oppiminen on ymmärrettävä laajasti. Esimiehet sekä heidän alaisensa työskentelevät kohdeorganisaatiossa, jota johdetaan poliittisten päätösten ja numeroiden valossa. Jatkuvat muutokset kuuluvat suuren organisaation arkeen, joka muodostuu monista työyhteisöistä, jotka ovat moniammatillisia ja -kulttuurisia. Esimiehet kokivat työssä oppimisen määrittämisen haasteelliseksi. He kokivat työssä oppimisen kuitenkin välttämättömäksi osaksi modernia siivoustyötä, jonka keskiössä on puhtauden tuottaminen nykymenetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen. He tunnistivat työssä oppimisen ilmenemismuotoja sekä sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tutkimusaineiston perusteella organisaatiossa tulisi selkeyttää toimenkuvien määrityksiä, toimintaohjeita sekä organisaatiotason työssä oppimistavoitteita, jotka antavat suunnan organisaation toiminnalle ja siten tukisivat sen päämäärätietoista toimintaa ja työssä oppimista. Organisaatiossa hyödynnetään työhön perehdytystä, opastusta sekä henkilöstön koulutusta työssä oppimisen tukemisessa. Tämän tutkimuksen löydösten siirrettävyys puhtauspalvelualan muihin suuriin organisaatioihin on varsin suuri, sillä niissä olevien organisaatiorakenteiden ansiosta työssä oppimisen suuntaan voi vaikuttaa jossain määrin selkeillä työn ja työssä oppimisen tavoitteilla. Niitä tulisi voida mitata yksiselitteisiä mittareita käyttäen, joita ei organisaatiossa vielä ollut käytössä. Lukujen valossa johtaminen ei edistä työssä oppimista vaan alaisten työn sisällön ymmärtäminen, rakentavan palautteen ja kiitoksen antaminen ajallaan tukevat innostavan työilmapiirin rakentumista ja työssä oppimisen toteutumista. Näiden tutkimustulosten valossa laitoshuoltajien käsitysten tutkiminen työssä oppimisesta voisi olla tärkeä jatkotutkimusaihe. Olisi mielenkiintoista antaa ääni heille, joita niin harvoin tieteellisessä tutkimuksessa haastatellaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:52Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Aura, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-12T04:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-12T04:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46300", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan puhtauspalvelualalla toimivan suuren organisaation\nesimiesten k\u00e4sityksi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin lomakekyselyn ja\nteemahaastatteluiden avulla. Lomakekyselyyn vastasivat kaikki kohdeorganisaation\nsiivousty\u00f6n esimiehet, yhteens\u00e4 26 henkil\u00f6\u00e4. Lomakekyselyn j\u00e4lkeen haastateltiin\nkahdeksaa esimiest\u00e4. Tutkimushaastatteluissa esimiehilt\u00e4 kysyttiin, mit\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\noppiminen heid\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmastaan on, miten se ilmenee ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t edesauttavat tai\nest\u00e4v\u00e4t sit\u00e4. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografian menetelmien avulla.\nTy\u00f6ss\u00e4 oppimista ei ole aiemmin tutkittu puhtauspalvelualan esimiesten\nk\u00e4sitysten kautta. Siksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus laajentaa ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tutkimuksen kentt\u00e4\u00e4\naikuiskasvatustieteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus vahvistaa tieteenalalla vallitsevaa\nk\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 laajasti.\nEsimiehet sek\u00e4 heid\u00e4n alaisensa ty\u00f6skentelev\u00e4t kohdeorganisaatiossa, jota\njohdetaan poliittisten p\u00e4\u00e4t\u00f6sten ja numeroiden valossa. Jatkuvat muutokset kuuluvat\nsuuren organisaation arkeen, joka muodostuu monista ty\u00f6yhteis\u00f6ist\u00e4, jotka ovat\nmoniammatillisia ja -kulttuurisia.\nEsimiehet kokivat ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misen haasteelliseksi. He\nkokivat ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kuitenkin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi osaksi modernia siivousty\u00f6t\u00e4,\njonka keski\u00f6ss\u00e4 on puhtauden tuottaminen nykymenetelmi\u00e4 ja teknologiaa hy\u00f6dynt\u00e4en.\nHe tunnistivat ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ilmenemismuotoja sek\u00e4 sit\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4\ntekij\u00f6it\u00e4.\nTutkimusaineiston perusteella organisaatiossa tulisi selkeytt\u00e4\u00e4\ntoimenkuvien m\u00e4\u00e4rityksi\u00e4, toimintaohjeita sek\u00e4 organisaatiotason ty\u00f6ss\u00e4\noppimistavoitteita, jotka antavat suunnan organisaation toiminnalle ja siten tukisivat sen\np\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoista toimintaa ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. Organisaatiossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n\nperehdytyst\u00e4, opastusta sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n koulutusta ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tukemisessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6sten siirrett\u00e4vyys puhtauspalvelualan muihin\nsuuriin organisaatioihin on varsin suuri, sill\u00e4 niiss\u00e4 olevien organisaatiorakenteiden\nansiosta ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen suuntaan voi vaikuttaa jossain m\u00e4\u00e4rin selkeill\u00e4 ty\u00f6n ja ty\u00f6ss\u00e4\noppimisen tavoitteilla. Niit\u00e4 tulisi voida mitata yksiselitteisi\u00e4 mittareita k\u00e4ytt\u00e4en, joita ei\norganisaatiossa viel\u00e4 ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Lukujen valossa johtaminen ei edist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\noppimista vaan alaisten ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4minen, rakentavan palautteen ja kiitoksen\nantaminen ajallaan tukevat innostavan ty\u00f6ilmapiirin rakentumista ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen\ntoteutumista. N\u00e4iden tutkimustulosten valossa laitoshuoltajien k\u00e4sitysten tutkiminen\nty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta voisi olla t\u00e4rke\u00e4 jatkotutkimusaihe. Olisi mielenkiintoista antaa \u00e4\u00e4ni\nheille, joita niin harvoin tieteellisess\u00e4 tutkimuksessa haastatellaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-06-12 04:39:06.135267. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-12T04:39:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506122298.pdf: 1178582 bytes, checksum: 2dc2fd7b6cff3f3c86df7719999617f6 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-12T04:39:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506122298.pdf: 1178582 bytes, checksum: 2dc2fd7b6cff3f3c86df7719999617f6 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esimiesty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esimiesten k\u00e4sityksi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta puhtauspalvelualalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506122298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-12T04:39:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiesty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46300
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aura, Paula Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla esimiestyö aikuisen oppiminen työssä oppiminen Adult Education Aikuiskasvatus 102 aikuiset oppiminen työssäoppiminen
title Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_full Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_fullStr Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_full_unstemmed Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_short Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_sort esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
title_txtP Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
topic esimiestyö aikuisen oppiminen työssä oppiminen Adult Education Aikuiskasvatus 102 aikuiset oppiminen työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus aikuisen oppiminen aikuiset esimiestyö oppiminen työssä oppiminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506122298
work_keys_str_mv AT aurapaula esimiestenkäsityksiätyössäoppimisestapuhtauspalvelualalla