Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa

Suojanen, Lauri. VÄLINEELLINEN JÄRKI JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON OPETTAJANKOULUTUKSEN (PIILO-)OPETUSSUUNNITELMASSA. Opettajankoulutuslaitoksen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2015. 111 sivua. Julkaisematon Tutkielmassani tarkasteltiin opettajankoulutuksen mahdolli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suojanen, Lauri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46287
_version_ 1826225687295426560
author Suojanen, Lauri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suojanen, Lauri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suojanen, Lauri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suojanen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Suojanen, Lauri. VÄLINEELLINEN JÄRKI JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON OPETTAJANKOULUTUKSEN (PIILO-)OPETUSSUUNNITELMASSA. Opettajankoulutuslaitoksen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2015. 111 sivua. Julkaisematon Tutkielmassani tarkasteltiin opettajankoulutuksen mahdollisia institutionaalisia puutteita opintonsa keskeyttäneiden tai pääaineensa vaihtaneiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla opettajankoulutuksen opiskelijajoukon oletettua kriittisempää joukkoa, koulutuksessa opiskelunsa jo syystä tai toisesta lopettaneita henkilöitä. Haastattelut toteutettiin neljän henkilön syvällisenä teemahaastatteluna. Pyrkimyksenä oli saada esille mahdollisimman erilaisia puheenvuoroja ja siten myös moninaisia teemoja. Toiseksi aineistoksi valikoitui opettajankoulutuksen julkilausumana opettajankoulutuksen opetussuunnitelma. Tarkoituksena oli selvittää virallisen opetussuunnitelman ja haastatteluaineiston edustaman koetun opetussuunnitelman välinen suhde ja paljastaa mahdollisia ristiriitoja. Haastattelussa esille nousseita teemoja tarkasteltiin Bourdieun symbolisen väkivallan teorian, sekä Horkheimerin kriittisen teorian käsitteiden kautta. Aineistosta löytyi paljon yhteneviä teemoja teoriataustani kanssa. Haastateltuni ottivat esille sellaisia asioita kuin opiskelujen pinnallisuus, kritiikittömyys ja opiskeluissa välitettävän tiedon ylhäältä päin annettu luonne. Heidän mukaansa tieto painotti opetusmenetelmiä, heidän itsensä kaipaaman teoreettisemman, laaja-alaisesti asioita pohtivan akateemisen tiedon kustannuksella. Tästä löydettiin vastaavuus Horkheimerin julki tuomaan subjektiivisen tiedon määritelmään, jota hänen kriittinen teoriansa vastustaa. Opetussuunnitelman luonne oli tämän löydön kanssa ristiriitainen korostaen pitkälti objektiivisen tiedon mukaista ajattelun kehittämistä. Kun tämä opettajankoulutuksen harjoittama opetusmenetelmäkeskeinen tiedon luonne otettiin haastateltujen kertomuksissa yhdeksi keskeiseksi tekijäksi heidän lopettamispäätöksensä kehittymiselle, löydettiin yhteys myös Bourdieun symbolisen väkivallan teorialle, jota opettajankoulutuslaitoksen tässä tapauksessa nähtiin haastateltujani kohtaan harjoittavan. Johtopäätöksissä pohdittiin löytynyttä yhteyttä opintonsa keskeyttäneiden ja opettajankoulutuksen suosiman metodiikkatiedon välillä suhteessa ristiriitaisuuteen opetussuunnitelman kanssa. Kun opettajankoulutuslaitoksen tämän tutkimuksen valossa nähtiin ajavan ulos haastattelujoukkoni kaltaisia syvällisempään ja kriittisempään ajatteluun taipuvaisia opiskelijoita, voidaan sen vaikutukset niin tulevaisuuden opettajakuntaan, kuin opettajankoulutuksen toiminnan kehittämiseenkin nähdä olevan selkeät.
first_indexed 2023-03-22T09:59:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suojanen, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-11T10:31:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-11T10:31:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475908", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46287", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suojanen, Lauri. V\u00c4LINEELLINEN J\u00c4RKI JYV\u00c4SKYL\u00c4N YLIOPISTON\n\nOPETTAJANKOULUTUKSEN (PIILO-)OPETUSSUUNNITELMASSA. \n\nOpettajankoulutuslaitoksen Pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2015. 111 sivua. Julkaisematon \n\nTutkielmassani tarkasteltiin opettajankoulutuksen mahdollisia institutionaalisia puutteita opintonsa keskeytt\u00e4neiden tai p\u00e4\u00e4aineensa vaihtaneiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla opettajankoulutuksen opiskelijajoukon oletettua kriittisemp\u00e4\u00e4 joukkoa, koulutuksessa opiskelunsa jo syyst\u00e4 tai toisesta lopettaneita henkil\u00f6it\u00e4. Haastattelut toteutettiin nelj\u00e4n henkil\u00f6n syv\u00e4llisen\u00e4 teemahaastatteluna. Pyrkimyksen\u00e4 oli saada esille mahdollisimman erilaisia puheenvuoroja ja siten my\u00f6s moninaisia teemoja. Toiseksi aineistoksi valikoitui opettajankoulutuksen julkilausumana opettajankoulutuksen opetussuunnitelma. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 virallisen opetussuunnitelman ja haastatteluaineiston edustaman koetun opetussuunnitelman v\u00e4linen suhde ja paljastaa mahdollisia ristiriitoja.\n\nHaastattelussa esille nousseita teemoja tarkasteltiin Bourdieun symbolisen v\u00e4kivallan teorian, sek\u00e4 Horkheimerin kriittisen teorian k\u00e4sitteiden kautta. Aineistosta l\u00f6ytyi paljon yhtenevi\u00e4 teemoja teoriataustani kanssa. Haastateltuni ottivat esille sellaisia asioita kuin opiskelujen pinnallisuus, kritiikitt\u00f6myys ja opiskeluissa v\u00e4litett\u00e4v\u00e4n tiedon ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 p\u00e4in annettu luonne. Heid\u00e4n mukaansa tieto painotti \nopetusmenetelmi\u00e4, heid\u00e4n itsens\u00e4 kaipaaman teoreettisemman, laaja-alaisesti asioita pohtivan akateemisen tiedon kustannuksella. T\u00e4st\u00e4 l\u00f6ydettiin vastaavuus Horkheimerin julki tuomaan subjektiivisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n, jota h\u00e4nen kriittinen teoriansa vastustaa. Opetussuunnitelman luonne oli t\u00e4m\u00e4n l\u00f6yd\u00f6n kanssa ristiriitainen korostaen pitk\u00e4lti objektiivisen tiedon mukaista ajattelun kehitt\u00e4mist\u00e4. \n\nKun t\u00e4m\u00e4 opettajankoulutuksen harjoittama opetusmenetelm\u00e4keskeinen tiedon luonne otettiin haastateltujen kertomuksissa yhdeksi keskeiseksi tekij\u00e4ksi heid\u00e4n lopettamisp\u00e4\u00e4t\u00f6ksens\u00e4 kehittymiselle, l\u00f6ydettiin yhteys my\u00f6s Bourdieun symbolisen v\u00e4kivallan teorialle, jota opettajankoulutuslaitoksen t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa n\u00e4htiin haastateltujani kohtaan harjoittavan.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 pohdittiin l\u00f6ytynytt\u00e4 yhteytt\u00e4 opintonsa keskeytt\u00e4neiden ja opettajankoulutuksen suosiman metodiikkatiedon v\u00e4lill\u00e4 suhteessa ristiriitaisuuteen opetussuunnitelman kanssa. Kun opettajankoulutuslaitoksen t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa n\u00e4htiin ajavan ulos haastattelujoukkoni kaltaisia syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n ja kriittisemp\u00e4\u00e4n ajatteluun taipuvaisia opiskelijoita, voidaan sen vaikutukset niin tulevaisuuden opettajakuntaan, kuin opettajankoulutuksen toiminnan kehitt\u00e4miseenkin n\u00e4hd\u00e4 olevan selke\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lauri Suojanen (laanjosu) on 2015-06-11 10:31:27.640711. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-11T10:31:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112288.pdf: 659247 bytes, checksum: 28897f7bc2b9144778f180ef5c165be3 (MD5)\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 1f6ad7bbccecdd53c1409349b22dc403 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-11T10:31:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112288.pdf: 659247 bytes, checksum: 28897f7bc2b9144778f180ef5c165be3 (MD5)\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 1f6ad7bbccecdd53c1409349b22dc403 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (111 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4lineellinen j\u00e4rki Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506112288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-11T10:31:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutuslaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piilo-opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46287
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2a1afe4-e3b4-4991-8daf-411b81df1ef5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506112288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suojanen, Lauri Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutuslaitokset opintojen keskeyttäminen kriittinen teoria piilo-opetussuunnitelmat
title Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
title_full Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
title_fullStr Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
title_full_unstemmed Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
title_short Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
title_sort välineellinen järki jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo opetussuunnitelmassa
title_txtP Välineellinen järki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen piilo-opetussuunnitelmassa
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutuslaitokset opintojen keskeyttäminen kriittinen teoria piilo-opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education kriittinen teoria opettajankoulutuslaitokset opintojen keskeyttäminen piilo-opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46287 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506112288
work_keys_str_mv AT suojanenlauri välineellinenjärkijyväskylänyliopistonopettajankoulutuslaitoksenpiiloopetussuunnit