Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa

Urheilussa ja liikuntataitojen oppimisessa havaintokognitiivisilla taidoilla on ratkaiseva merkitys onnistuneen suorituksen kannalta. Moni laji edellyttää tehokasta ennakointitaitoa, jolla säästetään aikaa ja autetaan varsinaista päätöksentekoa vastustajan toiminnan ennakoimisena sekä oman suorituks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mikkola, Tuomas
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46285
_version_ 1826225776368812032
author Mikkola, Tuomas
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mikkola, Tuomas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mikkola, Tuomas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mikkola, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Urheilussa ja liikuntataitojen oppimisessa havaintokognitiivisilla taidoilla on ratkaiseva merkitys onnistuneen suorituksen kannalta. Moni laji edellyttää tehokasta ennakointitaitoa, jolla säästetään aikaa ja autetaan varsinaista päätöksentekoa vastustajan toiminnan ennakoimisena sekä oman suorituksen helpottamisena. Useassa tutkimuksessa on pystytty osoittamaan videoharjoittelun hyödyllisyys ennakointitaidon kehittymisessä, mutta tätä ei ole riittävästi hyödynnetty valmennuksen tukena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää videoharjoittelun vaikutusta koehenkilöiden ennakointitaitojen kehittymiseen tenniksessä. Lisäksi tarkoituksena oli verrata kahden erilaisen ohjaustavan tehokkuutta ennakointitaitojen kehittymisessä. Tutkimukseen osallistui 35 fyysisesti aktiivista liikuntapedagogiikan opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin heidän kuusi viikkoa kestävän syventävän palloilun kurssinsa aikana. Koehenkilöt jaettiin neljään ryhmään, joista kolme oli varsinaisia koeryhmiä ja yksi oli kontrolliryhmä, joka osallistui vain alku- ja loppumittauksiin. Koeryhmistä kaksi osallistui tenniskurssin kahden ensimmäisen viikon aikana 4 x 20 minuuttia kestävään ennakointitaitoja kehittävään videoharjoitteluun, jossa annettiin ohjeistusta joko ohjatun oivaltamisen tai suoraohjauksen periaatteilla. Tutkimusaineisto kerättiin ASL silmänliikekameralla ja Dartfish-ohjelmalla. Aineiston tilastollinen analysointi suoritettiin IBM SPSS 19.0 ohjelmalla. Tutkimuksen tuloksissa etenkin videoharjoitteluun osallistuneiden ryhmien reaktioajat paranivat huomattavasti verrattuna muihin ryhmiin ja ero oli myös tilastollisesti merkitsevä. Silmänliikeaineiston analysoinnissa havaittiin videoharjoitteluryhmillä tilastollisesti merkitsevää parannusta fiksaatioiden määrässä alku- ja loppumittauksen välillä. Sen sijaan muiden muuttujien kohdalla ei havaittu tilastollisia merkitsevyyksiä vaikkakin muutokset mittausten välillä olivat merkittäviä niin keskiarvojen parantumisena kuin keskihajontojen pienentymisenä. Tämän tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että videoharjoittelu vaikutti myönteisesti etenkin reaktioajan parantumiseen. Sitä voidaan pitää tärkeänä tekijänä, koska ajan ”säästö” ennakointitaidossa sekä päätöksenteossa lisää pelaajan mahdollisuutta ehtiä oikeaan paikkaan tekemään lajisuoritustaan. Tenniskurssi yksistään myös paransi reaktioaikaa, mutta erot videoharjoitteluryhmiin jäivät vielä isoiksi. Sen sijaan tällä tutkimuksella ei pystytty osoittamaan, että ohjaustavoilla olisi keskenään ollut vaikutusta reaktioajan tai muiden muuttujien kohdalla. Silmänliikeanalyysin kautta ei saatu eroja ryhmien välille, mutta tulokset rohkaisevat olettamaan, että ennakointitaitoa voidaan kehittää videoharjoittelulla sekä kohdennetulla ohjeistuksella. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä, että suoralla ohjeistuksella pystytään lyhyessä ajassa saavuttamaan parannusta ennakointitaidossa. Sophisticated perceptual-cognitive skills have important role in sport and in learning new skills. Many sports itself demand efficient anticipation that offers usually more time for the decision making, in which the visual perception skills have the largest role. The purpose of this study was to clarify the effect of the video training in developing perceptual-cognitive and anticipation skills in tennis, and furthermore, to compare the effectiveness of two different instruction methods in developing anticipation skills. A total of 35 PE students were recruited from their tennis course to participate in the experiment. All were physically active students with comparable levels of sporting experience. Participants were divided into four groups. Each group of participants completed the pre- and post-tests. Three of the groups took part in the tennis training and one maintained as control group. Two of the training groups also underwent 4 x 20 min of laboratory-based perceptual video training followed with explicit or guided discovery instruction and feedback to develop their anticipation skills. Eye movements were recorded with ASL Eyelink 5000SU system and with Dartfish Team Pro 4.5. The results were analysed using the t-test and a factorial analysis of variance (ANOVA) with the IBM SPSS 19.0 software. Players who received perceptual training improved statistically significantly their performance on laboratory based reaction test compared with control group and other training group. Also the eye movement analyses showed statistically significant results for the video training groups in number of fixations and the mean number of fixation locations between the pre- and post-test. In addition, there were some positive changes in the mean averages and decrease of the standard deviations, but these did not reach the statistical significance. As expected, the video training groups completed their reaction tests faster than other groups. This can be seen as important anticipation factor for the decision making which helps player to be in the right time in the right place for executing the technical response. The tennis training course itself can reduce the reaction time and the additional video training benefits even more. The eye movement analysis didn´t show any significant results between the groups even though they encourage the use of video training and targeted instruction for developing anticipation skills. Research cannot show statistically significant results between the two instruction models but explicit model can offer better results in anticipation for the short term period.
first_indexed 2024-09-11T08:51:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Blomqvist, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkola, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-11T08:43:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-11T08:43:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46285", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Urheilussa ja liikuntataitojen oppimisessa havaintokognitiivisilla taidoilla on ratkaiseva merkitys onnistuneen suorituksen kannalta. Moni laji edellytt\u00e4\u00e4 tehokasta ennakointitaitoa, jolla s\u00e4\u00e4stet\u00e4\u00e4n aikaa ja autetaan varsinaista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa vastustajan toiminnan ennakoimisena sek\u00e4 oman suorituksen helpottamisena. Useassa tutkimuksessa on pystytty osoittamaan videoharjoittelun hy\u00f6dyllisyys ennakointitaidon kehittymisess\u00e4, mutta t\u00e4t\u00e4 ei ole riitt\u00e4v\u00e4sti hy\u00f6dynnetty valmennuksen tukena. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 videoharjoittelun vaikutusta koehenkil\u00f6iden ennakointitaitojen kehittymiseen tenniksess\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli verrata kahden erilaisen ohjaustavan tehokkuutta ennakointitaitojen kehittymisess\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistui 35 fyysisesti aktiivista liikuntapedagogiikan opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin heid\u00e4n kuusi viikkoa kest\u00e4v\u00e4n syvent\u00e4v\u00e4n palloilun kurssinsa aikana. Koehenkil\u00f6t jaettiin nelj\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n, joista kolme oli varsinaisia koeryhmi\u00e4 ja yksi oli kontrolliryhm\u00e4, joka osallistui vain alku- ja loppumittauksiin. Koeryhmist\u00e4 kaksi osallistui tenniskurssin kahden ensimm\u00e4isen viikon aikana 4 x 20 minuuttia kest\u00e4v\u00e4\u00e4n ennakointitaitoja kehitt\u00e4v\u00e4\u00e4n videoharjoitteluun, jossa annettiin ohjeistusta joko ohjatun oivaltamisen tai suoraohjauksen periaatteilla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin ASL silm\u00e4nliikekameralla ja Dartfish-ohjelmalla. Aineiston tilastollinen analysointi suoritettiin IBM SPSS 19.0 ohjelmalla.\n\nTutkimuksen tuloksissa etenkin videoharjoitteluun osallistuneiden ryhmien reaktioajat paranivat huomattavasti verrattuna muihin ryhmiin ja ero oli my\u00f6s tilastollisesti merkitsev\u00e4. Silm\u00e4nliikeaineiston analysoinnissa havaittiin videoharjoitteluryhmill\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 parannusta fiksaatioiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 alku- ja loppumittauksen v\u00e4lill\u00e4. Sen sijaan muiden muuttujien kohdalla ei havaittu tilastollisia merkitsevyyksi\u00e4 vaikkakin muutokset mittausten v\u00e4lill\u00e4 olivat merkitt\u00e4vi\u00e4 niin keskiarvojen parantumisena kuin keskihajontojen pienentymisen\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 videoharjoittelu vaikutti my\u00f6nteisesti etenkin reaktioajan parantumiseen. Sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4, koska ajan \u201ds\u00e4\u00e4st\u00f6\u201d ennakointitaidossa sek\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa lis\u00e4\u00e4 pelaajan mahdollisuutta ehti\u00e4 oikeaan paikkaan tekem\u00e4\u00e4n lajisuoritustaan. Tenniskurssi yksist\u00e4\u00e4n my\u00f6s paransi reaktioaikaa, mutta erot videoharjoitteluryhmiin j\u00e4iv\u00e4t viel\u00e4 isoiksi. Sen sijaan t\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella ei pystytty osoittamaan, ett\u00e4 ohjaustavoilla olisi kesken\u00e4\u00e4n ollut vaikutusta reaktioajan tai muiden muuttujien kohdalla. Silm\u00e4nliikeanalyysin kautta ei saatu eroja ryhmien v\u00e4lille, mutta tulokset rohkaisevat olettamaan, ett\u00e4 ennakointitaitoa voidaan kehitt\u00e4\u00e4 videoharjoittelulla sek\u00e4 kohdennetulla ohjeistuksella. Tutkimus antoi kuitenkin viitteit\u00e4, ett\u00e4 suoralla ohjeistuksella pystyt\u00e4\u00e4n lyhyess\u00e4 ajassa saavuttamaan parannusta ennakointitaidossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sophisticated perceptual-cognitive skills have important role in sport and in learning new skills. Many sports itself demand efficient anticipation that offers usually more time for the decision making, in which the visual perception skills have the largest role. The purpose of this study was to clarify the effect of the video training in developing perceptual-cognitive and anticipation skills in tennis, and furthermore, to compare the effectiveness of two different instruction methods in developing anticipation skills.\n\nA total of 35 PE students were recruited from their tennis course to participate in the experiment. All were physically active students with comparable levels of sporting experience. Participants were divided into four groups. Each group of participants completed the pre- and post-tests. Three of the groups took part in the tennis training and one maintained as control group. Two of the training groups also underwent 4 x 20 min of laboratory-based perceptual video training followed with explicit or guided discovery instruction and feedback to develop their anticipation skills. Eye movements were recorded with ASL Eyelink 5000SU system and with Dartfish Team Pro 4.5. The results were analysed using the t-test and a factorial analysis of variance (ANOVA) with the IBM SPSS 19.0 software.\n\nPlayers who received perceptual training improved statistically significantly their performance on laboratory based reaction test compared with control group and other training group. Also the eye movement analyses showed statistically significant results for the video training groups in number of fixations and the mean number of fixation locations between the pre- and post-test. In addition, there were some positive changes in the mean averages and decrease of the standard deviations, but these did not reach the statistical significance.\n\nAs expected, the video training groups completed their reaction tests faster than other groups. This can be seen as important anticipation factor for the decision making which helps player to be in the right time in the right place for executing the technical response. The tennis training course itself can reduce the reaction time and the additional video training benefits even more. The eye movement analysis didn\u00b4t show any significant results between the groups even though they encourage the use of video training and targeted instruction for developing anticipation skills. Research cannot show statistically significant results between the two instruction models but explicit model can offer better results in anticipation for the short term period.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Mikkola (tukamikk) on 2015-06-11 08:43:44.667330. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-11T08:43:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112285.pdf: 1467891 bytes, checksum: ec607fb6ca7d4dd1a57df37c2576d469 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: d18673a8d92349d37345648656d03417 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-11T08:43:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112285.pdf: 1467891 bytes, checksum: ec607fb6ca7d4dd1a57df37c2576d469 (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: d18673a8d92349d37345648656d03417 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tennis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havaintokognitiiviset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "silm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ennakointitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eksperttiys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videoharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "silm\u00e4nliiketutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa ly\u00f6ntitilanteessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506112285", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-11T08:43:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tennis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennakointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "silm\u00e4nliikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "silm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46285
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/959dc6e6-739f-4d1f-8001-60f88e9c714b\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201506112285.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkola, Tuomas Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa tennis havaintokognitiiviset taidot silmä ennakointitaito päätöksenteko eksperttiys videoharjoittelu silmänliiketutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 urheilu havainnointi ennakointi tarkkaavaisuus silmänliikkeet silmät
title Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_full Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_fullStr Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_full_unstemmed Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_short Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_sort tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
title_txtP Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
topic tennis havaintokognitiiviset taidot silmä ennakointitaito päätöksenteko eksperttiys videoharjoittelu silmänliiketutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 urheilu havainnointi ennakointi tarkkaavaisuus silmänliikkeet silmät
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education eksperttiys ennakointi ennakointitaito havainnointi havaintokognitiiviset taidot päätöksenteko silmä silmänliiketutkimus silmänliikkeet silmät tarkkaavaisuus tennis urheilu videoharjoittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46285 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506112285
work_keys_str_mv AT mikkolatuomas tenniksenpelitilannehavainnointisimuloidussalyöntitilanteessa