Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta

Toiminnanohjauksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä yksilön kykyjä ja taitoja, joiden avulla toimitaan arjen muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaan toiminnanohjausta voidaan tukea tuottavan kirjoittamispros...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorvari, Maarit
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46283
_version_ 1828193112453808128
author Sorvari, Maarit
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorvari, Maarit Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorvari, Maarit Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorvari, Maarit
datasource_str_mv jyx
description Toiminnanohjauksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä yksilön kykyjä ja taitoja, joiden avulla toimitaan arjen muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaan toiminnanohjausta voidaan tukea tuottavan kirjoittamisprosessin yhteydessä. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteena oli yläkoululaisen Manun tutkielman ohjausprosessi. Tutkimus eteni hermeneuttisesti niin, että ohjaustoiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toinen toistaan. Aineisto kerättiin nauhoittamalla ohjaustilanteet, haastatteluja ja havaintopäiväkirjaa apuna käyttäen. Lisäksi aineistoa täydensi videoinnin perusteella saatu palaute sekä oppilaan oppilastiedot. Tutkimuksen ohjausprosessia ohjasivat Manun asettama tavoite tutkielman teolle, hänen oppimisvaikeudet sekä koulumotivaatio sekä minun arvot, asenteet, tiedot ja taidot vastata ohjauksen haasteisiin. Toimintani perustui käytännön teoriaani, johon sisältyi eettisiä, teoreettisia ja kokemuksellisia tekijöitä. Ohjausprosessi oli yksilöllinen, josta oli eroteltavissa kolme eri vaihetta Manun tuen tarpeiden mukaan. Ohjausmenetelmät perustuivat kognitiivisiin ja metakognitiivisiin keinoihin. Keskeistä ohjauksessa oli pyrkimys säilyttää oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus ohjauksesta huolimatta, koska oppimi-nen edellyttää asioiden omakohtaista kokemista, kognitiivista käsittelyä ja monitahoista pohtimista. Ohjausprosessin aikana esille nousi motivaation merkitys sekä riittävän toiston sekä tuen varmistaminen, jotta oppilaan olisi mahdollista omaksua uusia toimintamalleja ja niiden avulla ohjata ja valvoa itsenäisti työskentelyään.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvari, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-11T07:16:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-11T07:16:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnanohjauksella tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa niit\u00e4 yksil\u00f6n kykyj\u00e4 ja taitoja, joiden avulla toimitaan arjen muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten oppilaan toiminnanohjausta voidaan tukea tuottavan kirjoittamisprosessin yhteydess\u00e4.\nTutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteena oli yl\u00e4koululaisen Manun tutkielman ohjausprosessi. Tutkimus eteni hermeneuttisesti niin, ett\u00e4 ohjaustoiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toinen toistaan. Aineisto ker\u00e4ttiin nauhoittamalla ohjaustilanteet, haastatteluja ja havaintop\u00e4iv\u00e4kirjaa apuna k\u00e4ytt\u00e4en. Lis\u00e4ksi aineistoa t\u00e4ydensi videoinnin perusteella saatu palaute sek\u00e4 oppilaan oppilastiedot. \nTutkimuksen ohjausprosessia ohjasivat Manun asettama tavoite tutkielman teolle, h\u00e4nen oppimisvaikeudet sek\u00e4 koulumotivaatio sek\u00e4 minun arvot, asenteet, tiedot ja taidot vastata ohjauksen haasteisiin. Toimintani perustui k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n teoriaani, johon sis\u00e4ltyi eettisi\u00e4, teoreettisia ja kokemuksellisia tekij\u00f6it\u00e4. \nOhjausprosessi oli yksil\u00f6llinen, josta oli eroteltavissa kolme eri vaihetta Manun tuen tarpeiden mukaan. Ohjausmenetelm\u00e4t perustuivat kognitiivisiin ja metakognitiivisiin keinoihin. Keskeist\u00e4 ohjauksessa oli pyrkimys s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 oppilaan itsen\u00e4isyys ja omatoimisuus ohjauksesta huolimatta, koska oppimi-nen edellytt\u00e4\u00e4 asioiden omakohtaista kokemista, kognitiivista k\u00e4sittely\u00e4 ja monitahoista pohtimista. Ohjausprosessin aikana esille nousi motivaation merkitys sek\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n toiston sek\u00e4 tuen varmistaminen, jotta oppilaan olisi mahdollista omaksua uusia toimintamalleja ja niiden avulla ohjata ja valvoa itsen\u00e4isti ty\u00f6skentely\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maarit Sorvari (majosaar) on 2015-06-11 07:16:14.141758. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-11T07:16:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112283.pdf: 612194 bytes, checksum: d6e513dd01931172d76e2daac8bb5245 (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 1d1ad501e288e1e6b1dfa72c040a8fb8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-11T07:16:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506112283.pdf: 612194 bytes, checksum: d6e513dd01931172d76e2daac8bb5245 (MD5)\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: 1d1ad501e288e1e6b1dfa72c040a8fb8 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnanohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuottava kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506112283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-11T07:16:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46283
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/efefd4b4-1a5f-4477-9986-c891a91c5963\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506112283.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvari, Maarit Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta toiminnanohjaus tuottava kirjoittaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kirjoittaminen ohjaus koululaiset
title Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_full Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_fullStr Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_full_unstemmed Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_short Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_sort yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
title_txtP Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
topic toiminnanohjaus tuottava kirjoittaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kirjoittaminen ohjaus koululaiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kirjoittaminen koululaiset ohjaus toiminnanohjaus tuottava kirjoittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46283 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506112283
work_keys_str_mv AT sorvarimaarit yläkoululaisentoiminnanohjauksentukituottavankirjoittamisennäkökulmasta