"Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta

Tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä vastaajat muodostavat o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Marjanen, Annulotta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46279
_version_ 1828193112448565248
author Marjanen, Annulotta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marjanen, Annulotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marjanen, Annulotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marjanen, Annulotta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä vastaajat muodostavat opettajankoulutuksen tavoitteisiin, tehtävään ja opettajan asiantuntijuuden ehtoihin liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastattelurunko rakentui Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelman (2010-2014) sisältämien tavoitteiden, kompetenssien, ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Vastaajista kolme on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajakou-lutuksesta valmistunutta luokanopettajaa, joilla oli haastatteluvaiheessa 1-3 vuotta työkokemusta luokanopettajana toimimisesta. Lisäksi haastateltiin kol-mea Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella työskennellyttä opetta-jankouluttajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä teoriasidonnaisen sisällön-analyysin että diskurssianalyysin mahdollistamin keinoin. Opettajankoulutuk-sessa kehittyvää asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimusaineistosta esiin nouse-vien ilmiöiden ja teemojen näkökulmasta. Diskurssianalyysin avulla pyrittiin syventämään analyysia siten, että käsitysten ja merkitysten tutkimisen ohella keskityttiin tarkastelemaan tapoja, joiden avulla merkityksiä tuotetaan. Opettajankoulutuksen koettiin kehittävän opettajuuteen liittyvää asian-tuntijuutta teoreettisen tietämyksen ja eettisen toimijuuden osalta. Pedagogi-nen ja vuorovaikutuksellinen osaaminen saivat osakseen myös sisäsyntyisen opettajuuden merkityksiä. Asiantuntijatiedon keskeinen perusta, pedagoginen osaaminen, liitettin vahvasti osaksi opetusharjoitteluita, vaikkakin opintojen kontekstit harjoitteluineen koettiin työtodellisuuden tavoittamisen näkökul-masta osin riittämättöminä. Koulutukselta toivottiin luokanopettajan koko-naisvaltaisen työnkuvan tavoittamisen lisäksi mahdollisuuksia koulutodelli-suuden sisältämän elämismaailman perusteellisempaan ymmärtämiseen. Opet-tajankouluttajat määrittelivät opettajankoulutuksen tavoitetta ja tehtävää kou-luun kohdistuvien muutos- tai säilytyspyrkimysten kautta. Luokanopettajien puheenvuoroissa puolestaan korostuivat koulun kulttuuriin ja opetuksen asi-antuntijuuteen liittyvät muutospyrkimykset. Asiantuntijuuden ehdot näyttäy-tyivät noviteetin eli työn uutuuden, opettajuuden ihanteisiin liittyvän ristirii-dan sekä kouluyhteisön ja -kontekstien tuomien haasteiden näkökulmasta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marjanen, Annulotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-10T16:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-10T16:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46279", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ty\u00f6skentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyv\u00e4st\u00e4 asiantuntijuudesta. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 vastaajat muodostavat opettajankoulutuksen tavoitteisiin, teht\u00e4v\u00e4\u00e4n ja opettajan asiantuntijuuden ehtoihin liittyen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla ja haastattelurunko rakentui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelman (2010-2014) sis\u00e4lt\u00e4mien tavoitteiden, kompetenssien, ymp\u00e4rille.\r\n\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyn 2013 ja kev\u00e4\u00e4n 2014 aikana. Vastaajista kolme on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajakou-lutuksesta valmistunutta luokanopettajaa, joilla oli haastatteluvaiheessa 1-3 vuotta ty\u00f6kokemusta luokanopettajana toimimisesta. Lis\u00e4ksi haastateltiin kol-mea Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksella ty\u00f6skennellytt\u00e4 opetta-jankouluttajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sek\u00e4 teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6n-analyysin ett\u00e4 diskurssianalyysin mahdollistamin keinoin. Opettajankoulutuk-sessa kehittyv\u00e4\u00e4 asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimusaineistosta esiin nouse-vien ilmi\u00f6iden ja teemojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Diskurssianalyysin avulla pyrittiin syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n analyysia siten, ett\u00e4 k\u00e4sitysten ja merkitysten tutkimisen ohella keskityttiin tarkastelemaan tapoja, joiden avulla merkityksi\u00e4 tuotetaan. \r\n\r\nOpettajankoulutuksen koettiin kehitt\u00e4v\u00e4n opettajuuteen liittyv\u00e4\u00e4 asian-tuntijuutta teoreettisen tiet\u00e4myksen ja eettisen toimijuuden osalta. Pedagogi-nen ja vuorovaikutuksellinen osaaminen saivat osakseen my\u00f6s sis\u00e4syntyisen opettajuuden merkityksi\u00e4. Asiantuntijatiedon keskeinen perusta, pedagoginen osaaminen, liitettin vahvasti osaksi opetusharjoitteluita, vaikkakin opintojen kontekstit harjoitteluineen koettiin ty\u00f6todellisuuden tavoittamisen n\u00e4k\u00f6kul-masta osin riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6min\u00e4. Koulutukselta toivottiin luokanopettajan koko-naisvaltaisen ty\u00f6nkuvan tavoittamisen lis\u00e4ksi mahdollisuuksia koulutodelli-suuden sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n el\u00e4mismaailman perusteellisempaan ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Opet-tajankouluttajat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t opettajankoulutuksen tavoitetta ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 kou-luun kohdistuvien muutos- tai s\u00e4ilytyspyrkimysten kautta. Luokanopettajien puheenvuoroissa puolestaan korostuivat koulun kulttuuriin ja opetuksen asi-antuntijuuteen liittyv\u00e4t muutospyrkimykset. Asiantuntijuuden ehdot n\u00e4ytt\u00e4y-tyiv\u00e4t noviteetin eli ty\u00f6n uutuuden, opettajuuden ihanteisiin liittyv\u00e4n ristirii-dan sek\u00e4 kouluyhteis\u00f6n ja -kontekstien tuomien haasteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annulotta Marjanen (anirkulh) on 2015-06-10 16:50:25.645730. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-10T16:50:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506102278.pdf: 781899 bytes, checksum: fbf7cf6b0a466cd9524707bc41f03925 (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 9f000a3c261f97f812f4cc280553b2a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-10T16:50:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506102278.pdf: 781899 bytes, checksum: fbf7cf6b0a466cd9524707bc41f03925 (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 9f000a3c261f97f812f4cc280553b2a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Mut se ihanne siell\u00e4 kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisest\u00e4\" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyv\u00e4st\u00e4 asiantuntijuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyv\u00e4st\u00e4 asiantuntijuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506102278", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-10T16:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46279
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7d59f40-2e04-4b95-883f-590b1fbf2176\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506102278.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marjanen, Annulotta "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta opettajankoulutus opettajuus asiantuntijuus ammatillinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ammattitaito
title "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_alt Puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_full "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_fullStr "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_full_unstemmed "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_short "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä"
title_sort mut se ihanne siellä kytee muutoksesta ja mukana pysymisestä puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_sub puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
title_txtP "Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
topic opettajankoulutus opettajuus asiantuntijuus ammatillinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ammattitaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kompetenssi ammattitaito asiantuntijuus opettajankoulutus opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46279 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506102278
work_keys_str_mv AT marjanenannulotta mutseihannesielläkyteemuutoksestajamukanapysymisestäpuheenvuorojaluokanopettaj