Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä minkälaisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan päätellä olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä korostuu kuvaamaan pyrkivä ote. Kyseessä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Laura
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46271
_version_ 1828193112433885184
author Annala, Laura
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Annala, Laura Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Annala, Laura Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Annala, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä minkälaisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan päätellä olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä korostuu kuvaamaan pyrkivä ote. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Aineisto muodostui havainnoimalla kolmea nuoriso-ohjaajaa yhteensä yhdeksän tunnin ajan. Aineiston käsittely ja analyysi toteutettiin luetteloinnin, kvantifioinnin ja vuorovaikutusanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että keskeisintä nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksessa on se, että nuoriso-ohjaaja viettää aikaansa nuorten kanssa toimien, keskustelee heidän kanssaan, kuuntelee, vaalii yhteistä huumoria sekä valvoo ja pitää nuorista huolta. Vuorovaikutustaidoista keskeisimpiä taitoja ovat kysymysten esittäminen, itsestä kertominen, selittäminen, huumori, kuuntelu, vaikuttaminen, neuvottelu sekä nonverbaalit ja sosiaalisen tuen taidot. Vastaavasti nuoriso-ohjaajan työn kannalta oleellisimpia vuorovaikutusrooleja ovat keskustelijan, kyselijän, kuuntelijan, kommentoijan, tiedustelijan, ohjeistajan ja neuvojan, informoijan, tarkkailijan, kehottajan, kontrolloijan, tukijan ja huolenpitäjän roolit. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta, jäsenneltyä tietoa nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksesta sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidoista ja -rooleista. Tulokset tarjoavat tietoa nuoriso-ohjaajan työstä vuorovaikutuksen näkökulmasta käsin, jolloin se voi tuoda uutta tietoa nuoriso-ohjaajille ja nuorisotyön parissa toimiville. Lisäksi se voi avata nuoriso-ohjaajan työtä niille, joilla siitä on ennestään vähän tietoa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-10T10:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-10T10:04:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475717", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaista on nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sek\u00e4 mink\u00e4laisia vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutusrooleja nuoriso-ohjaajalla voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 olevan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siin\u00e4 korostuu kuvaamaan pyrkiv\u00e4 ote. Kyseess\u00e4 on tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin havainnointia. Aineisto muodostui havainnoimalla kolmea nuoriso-ohjaajaa yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n tunnin ajan. Aineiston k\u00e4sittely ja analyysi toteutettiin luetteloinnin, kvantifioinnin ja vuorovaikutusanalyysin avulla.\n\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 keskeisint\u00e4 nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksessa on se, ett\u00e4 nuoriso-ohjaaja viett\u00e4\u00e4 aikaansa nuorten kanssa toimien, keskustelee heid\u00e4n kanssaan, kuuntelee, vaalii yhteist\u00e4 huumoria sek\u00e4 valvoo ja pit\u00e4\u00e4 nuorista huolta. Vuorovaikutustaidoista keskeisimpi\u00e4 taitoja ovat kysymysten esitt\u00e4minen, itsest\u00e4 kertominen, selitt\u00e4minen, huumori, kuuntelu, vaikuttaminen, neuvottelu sek\u00e4 nonverbaalit ja sosiaalisen tuen taidot. Vastaavasti nuoriso-ohjaajan ty\u00f6n kannalta oleellisimpia vuorovaikutusrooleja ovat keskustelijan, kyselij\u00e4n, kuuntelijan, kommentoijan, tiedustelijan, ohjeistajan ja neuvojan, informoijan, tarkkailijan, kehottajan, kontrolloijan, tukijan ja huolenpit\u00e4j\u00e4n roolit. \n\nTutkimuksen tulokset tarjoavat uutta, j\u00e4sennelty\u00e4 tietoa nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutuksesta sek\u00e4 nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidoista ja -rooleista. Tulokset tarjoavat tietoa nuoriso-ohjaajan ty\u00f6st\u00e4 vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin, jolloin se voi tuoda uutta tietoa nuoriso-ohjaajille ja nuorisoty\u00f6n parissa toimiville. Lis\u00e4ksi se voi avata nuoriso-ohjaajan ty\u00f6t\u00e4 niille, joilla siit\u00e4 on ennest\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4n tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Annala (lamaanna) on 2015-06-10 10:04:49.222571. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-10T10:04:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506102266.pdf: 538370 bytes, checksum: 6f0e7eea13650bae8f108f03a386dd01 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 257e313601e7e7b4f852ea55200e3d8d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-10T10:04:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506102266.pdf: 538370 bytes, checksum: 6f0e7eea13650bae8f108f03a386dd01 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 257e313601e7e7b4f852ea55200e3d8d (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (57 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nuoriso-ohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorisoty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusroolit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sek\u00e4 nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506102266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-10T10:04:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoriso-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46271
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f235fc38-c232-4cda-8b4b-8525a21c14ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506102266.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Laura Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit Nuoriso-ohjaaja nuorisotyö puheviestintä vuorovaikutus vuorovaikutussuhde vuorovaikutustaidot vuorovaikutusroolit Puheviestintä Speech Communication 3132 nuoriso-ohjaajat sosiaaliset taidot roolit
title Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
title_full Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
title_fullStr Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
title_full_unstemmed Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
title_short Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
title_sort nuoriso ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso ohjaajien vuorovaikutustaidot ja roolit
title_txtP Nuoriso-ohjaajien ja nuorten vuorovaikutus sekä nuoriso-ohjaajien vuorovaikutustaidot ja -roolit
topic Nuoriso-ohjaaja nuorisotyö puheviestintä vuorovaikutus vuorovaikutussuhde vuorovaikutustaidot vuorovaikutusroolit Puheviestintä Speech Communication 3132 nuoriso-ohjaajat sosiaaliset taidot roolit
topic_facet 3132 Nuoriso-ohjaaja Puheviestintä Speech Communication nuoriso-ohjaajat nuorisotyö puheviestintä roolit sosiaaliset taidot vuorovaikutus vuorovaikutusroolit vuorovaikutussuhde vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46271 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506102266
work_keys_str_mv AT annalalaura nuorisoohjaajienjanuortenvuorovaikutussekänuorisoohjaajienvuorovaikutustaidotjarooli