Miksi liikkua koulumatkoilla? toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden liikkumista koulumatkoilla Lieksassa ja tunnistaa liikunnallisten kulkutapojen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohdetta voidaan pitää tärkeänä, sillä opiskelijoiden jokapäiväinen elämä on muuttunut yhä passiivisemmak...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nevalainen, Anssi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46249
_version_ 1826225774075576320
author Nevalainen, Anssi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nevalainen, Anssi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nevalainen, Anssi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nevalainen, Anssi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden liikkumista koulumatkoilla Lieksassa ja tunnistaa liikunnallisten kulkutapojen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohdetta voidaan pitää tärkeänä, sillä opiskelijoiden jokapäiväinen elämä on muuttunut yhä passiivisemmaksi, ja monet nuoret eivät yllä fyysisen aktiivisuuden suosituksiin. Suomessa fyysinen aktiivisuus myös vähenee nuoruudessa. Viimeaikaiset tutkimukset ovat löytäneet positiivisia yhteyksiä liikunnallisten kulkutapojen ja fyysisen aktiivisuuden välillä. Liikunnalliset kulkutavat saattavat lisätä nuorten päivittäistä liikkumista, ja laajemmin tarkasteltuna liikunnallisilla kulkutavoilla on myös talouden ja ympäristön kannalta edullisia vaikutuksia. Tutkimusaineisto kerättiin 16–17-vuotiailta nuorilta (n=159) Pohjois-Karjalan ammattiopiston Lieksan toimipisteessä ja Lieksan lukiossa joulukuussa 2014. Kyselylomakkeella tehdyssä tutkimuksessa opiskelijoita pyydettiin vastaamaan liikunnallisia kulkutapoja ja ekologisia asenteita käsitteleviin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla. Muuttujia kuvailtiin frekvensseillä, prosenteilla ja ristiintaulukoinnilla, minkä lisäksi muuttujien välisiä eroja tutkittiin khiin neliö -testillä, Mann-Whitneyn U -testillä ja Kruskal-Wallisin -testillä. Tulosten mukaan noin 40 % opiskelijoista käveli tai pyöräili kouluun. Kuitenkin myös monilla moottoriajoneuvoilla kulkevilla kertyi liikuntaa koulumatkoilla. Erityisesti matkan pituus ja muut fyysiseen ympäristöön liittyvät esteet olivat yhteydessä käytettyyn kulkutapaan. Käytetyt kulkutavat vaihtelivat myös sukupuolen perusteella. Miehet pyöräilivät kouluun naisia useammin, kun taas naiset kävelivät kouluun miehiä useammin. Naiset myös muuttivat käyttämäänsä kulkutapaa syksyisin ja keväisin miehiä useammin. Tilastollisesti merkitseviä eroja aktiivisten ja potentiaalisten kulkijoiden välille muodostivat erityisesti kulkutapaan liittyvät syyt, kuten nopeus ja sujuvuus, taloudellinen edullisuus sekä muiden vaihtoehtojen puute. Myös ekologisilla asenteilla oli positiivinen yhteys liikunnallisten kulkutapojen käyttämiseen, sillä pelkästään moottoriajoneuvolla kulkevien ekologiset asenteet olivat kävellen, pyörällä tai ”moottoriajoneuvolla ja kävellen” kulkevia matalampia. Liikunnallisten kulkutapojen käyttöön liittyvien tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää nuorten aktiivisen elämäntavan edistämisen kannalta. Tulosten perusteella 1,1–5 kilometrin päässä koulusta asuvat opiskelijat liikkuivat eniten koulumatkoilla. Liikunnallisia kulkutapoja voidaan tulevaisuudessa edistää esimerkiksi lisäämällä niiden nopeutta, sujuvuutta ja taloudellista edullisuutta kulkumuotoina. Opiskelijat voivat kuitenkin pitää tärkeinä erilaisia syitä käyttää liikunnallisia kulkutapoja. Fyysiseen aktiivisuuteen, terveyssyihin tai ekologisiin tekijöihin vetoaminen voi saada osan opiskelijoista liikkumaan oman terveytensä ja ympäristönsä kannalta hyödyllisellä tavalla. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää hyödyntää monipuolisesti erilaisia tekijöitä, jotka voivat edistää liikunnallisten kulkutapojen käyttöä. The purpose of the study was to examine the ways of active commuting to school in upper secondary education in Lieksa and to identify the factors that have an influence on the choice of active transport modes. The research subject is important because students’ everyday life has become increasingly passive and many adolescents’ amount of physical activity does not meet the physical activity recommendations. In Finland, there is also a clear decrease in young people’s physical activity levels during adolescence. Recent studies have found a positive connection between active commuting and physical activity. Active commuting to school may increase adolescents’ daily physical activity and, in a broader context, active transport modes also present potential financial and environmental benefits. The data were collected in December 2014 from 16–17-year-old adolescents (n=159) in the North Karelia College Lieksa (vocational school) and Lieksan lukio (upper secondary school). The students were asked to answer a questionnaire about active transport and eco-friendly attitudes. The data were analyzed using an IBM statistics 22 -program. The variables were described by frequencies, percentages and cross-tabulation. Differences between the variables were examined by using a chi-square test, a Mann-Whitney U test and a Kruskal-Wallis test. In this study, approximately 40 % of the students walked or biked to school. However, also those using motorized modes of transport often included active commuting. Distance and barriers related to the physical environment were important predictors of mode choice among adolescents. Active commuting also varied according to gender. Men cycled to school more often than women who walked to school more often than men. Women also changed their mode of transport more often in autumn and spring than men. Statistically significant differences between active and potential commuters were in the motivators related to the mode of transport, which included speed and fluency, economical affordability and lack of chance to use other modes of transport. Also eco-friendly attitudes were positively related to active modes of transport, because students who used only motorized modes of transport had lower eco-friendly attitudes than students who walked, cycled or used a motorized vehicle only for some part of the trip. Developing understanding of the factors that can influence the choice of active transport is important for promoting adolescents’ physically active lifestyle. Based on the results, students living 1,1–5 kilometers away from school commuted the most in a physically active manner. In the future, increasing the level of physical activity during commuting to school demands promoting active commuting, for example, as a fast, fluent and an affordable mode of transport. However, students may consider a variety of factors as important reasons for using active modes of transport. Physical activity, health-related causes and ecological factors could engage some people in this form of healthy and eco-friendly activity. Accordingly, in the future, it is important to take advantage of the diverse ways that may increase adolescents’ active commuting.
first_indexed 2024-09-11T08:52:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Anssi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-09T09:07:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-09T09:07:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen asteen opiskelijoiden liikkumista koulumatkoilla\r\nLieksassa ja tunnistaa liikunnallisten kulkutapojen valintaan vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4.\r\nTutkimuskohdetta voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 opiskelijoiden jokap\u00e4iv\u00e4inen el\u00e4m\u00e4 on muuttunut\r\nyh\u00e4 passiivisemmaksi, ja monet nuoret eiv\u00e4t yll\u00e4 fyysisen aktiivisuuden suosituksiin.\r\nSuomessa fyysinen aktiivisuus my\u00f6s v\u00e4henee nuoruudessa. Viimeaikaiset tutkimukset ovat\r\nl\u00f6yt\u00e4neet positiivisia yhteyksi\u00e4 liikunnallisten kulkutapojen ja fyysisen aktiivisuuden v\u00e4lill\u00e4.\r\nLiikunnalliset kulkutavat saattavat lis\u00e4t\u00e4 nuorten p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 liikkumista, ja laajemmin tarkasteltuna\r\nliikunnallisilla kulkutavoilla on my\u00f6s talouden ja ymp\u00e4rist\u00f6n kannalta edullisia vaikutuksia.\r\n\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 16\u201317-vuotiailta nuorilta (n=159) Pohjois-Karjalan ammattiopiston\r\nLieksan toimipisteess\u00e4 ja Lieksan lukiossa joulukuussa 2014. Kyselylomakkeella tehdyss\u00e4\r\ntutkimuksessa opiskelijoita pyydettiin vastaamaan liikunnallisia kulkutapoja ja ekologisia\r\nasenteita k\u00e4sitteleviin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla.\r\nMuuttujia kuvailtiin frekvensseill\u00e4, prosenteilla ja ristiintaulukoinnilla, mink\u00e4 lis\u00e4ksi muuttujien\r\nv\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin khiin neli\u00f6 -testill\u00e4, Mann-Whitneyn U -testill\u00e4 ja Kruskal-Wallisin\r\n-testill\u00e4.\r\nTulosten mukaan noin 40 % opiskelijoista k\u00e4veli tai py\u00f6r\u00e4ili kouluun. Kuitenkin my\u00f6s monilla\r\nmoottoriajoneuvoilla kulkevilla kertyi liikuntaa koulumatkoilla. Erityisesti matkan pituus ja\r\nmuut fyysiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t esteet olivat yhteydess\u00e4 k\u00e4ytettyyn kulkutapaan. K\u00e4ytetyt\r\nkulkutavat vaihtelivat my\u00f6s sukupuolen perusteella. Miehet py\u00f6r\u00e4iliv\u00e4t kouluun naisia\r\nuseammin, kun taas naiset k\u00e4veliv\u00e4t kouluun miehi\u00e4 useammin. Naiset my\u00f6s muuttivat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4\r\nkulkutapaa syksyisin ja kev\u00e4isin miehi\u00e4 useammin. Tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja\r\naktiivisten ja potentiaalisten kulkijoiden v\u00e4lille muodostivat erityisesti kulkutapaan liittyv\u00e4t\r\nsyyt, kuten nopeus ja sujuvuus, taloudellinen edullisuus sek\u00e4 muiden vaihtoehtojen puute.\r\nMy\u00f6s ekologisilla asenteilla oli positiivinen yhteys liikunnallisten kulkutapojen k\u00e4ytt\u00e4miseen,\r\nsill\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n moottoriajoneuvolla kulkevien ekologiset asenteet olivat k\u00e4vellen, py\u00f6r\u00e4ll\u00e4 tai\r\n\u201dmoottoriajoneuvolla ja k\u00e4vellen\u201d kulkevia matalampia.\r\nLiikunnallisten kulkutapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvien tekij\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 nuorten\r\naktiivisen el\u00e4m\u00e4ntavan edist\u00e4misen kannalta. Tulosten perusteella 1,1\u20135 kilometrin p\u00e4\u00e4ss\u00e4\r\nkoulusta asuvat opiskelijat liikkuivat eniten koulumatkoilla. Liikunnallisia kulkutapoja voidaan\r\ntulevaisuudessa edist\u00e4\u00e4 esimerkiksi lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 niiden nopeutta, sujuvuutta ja taloudellista\r\nedullisuutta kulkumuotoina. Opiskelijat voivat kuitenkin pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4 erilaisia syit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4\r\nliikunnallisia kulkutapoja. Fyysiseen aktiivisuuteen, terveyssyihin tai ekologisiin tekij\u00f6ihin\r\nvetoaminen voi saada osan opiskelijoista liikkumaan oman terveytens\u00e4 ja ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4\r\nkannalta hy\u00f6dyllisell\u00e4 tavalla. Sen vuoksi tulevaisuudessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monipuolisesti\r\nerilaisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka voivat edist\u00e4\u00e4 liikunnallisten kulkutapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to examine the ways of active commuting to school in upper\r\nsecondary education in Lieksa and to identify the factors that have an influence on the choice\r\nof active transport modes. The research subject is important because students\u2019 everyday life\r\nhas become increasingly passive and many adolescents\u2019 amount of physical activity does not\r\nmeet the physical activity recommendations. In Finland, there is also a clear decrease in\r\nyoung people\u2019s physical activity levels during adolescence. Recent studies have found a positive\r\nconnection between active commuting and physical activity. Active commuting to school\r\nmay increase adolescents\u2019 daily physical activity and, in a broader context, active transport\r\nmodes also present potential financial and environmental benefits.\r\nThe data were collected in December 2014 from 16\u201317-year-old adolescents (n=159) in the\r\nNorth Karelia College Lieksa (vocational school) and Lieksan lukio (upper secondary school).\r\nThe students were asked to answer a questionnaire about active transport and eco-friendly\r\nattitudes. The data were analyzed using an IBM statistics 22 -program. The variables were\r\ndescribed by frequencies, percentages and cross-tabulation. Differences between the variables\r\nwere examined by using a chi-square test, a Mann-Whitney U test and a Kruskal-Wallis test.\r\nIn this study, approximately 40 % of the students walked or biked to school. However, also\r\nthose using motorized modes of transport often included active commuting. Distance and barriers\r\nrelated to the physical environment were important predictors of mode choice among\r\nadolescents. Active commuting also varied according to gender. Men cycled to school more\r\noften than women who walked to school more often than men. Women also changed their\r\nmode of transport more often in autumn and spring than men. Statistically significant differences\r\nbetween active and potential commuters were in the motivators related to the mode of\r\ntransport, which included speed and fluency, economical affordability and lack of chance to\r\nuse other modes of transport. Also eco-friendly attitudes were positively related to active\r\nmodes of transport, because students who used only motorized modes of transport had lower\r\neco-friendly attitudes than students who walked, cycled or used a motorized vehicle only for\r\nsome part of the trip.\r\n\r\nDeveloping understanding of the factors that can influence the choice of active transport is\r\nimportant for promoting adolescents\u2019 physically active lifestyle. Based on the results, students\r\nliving 1,1\u20135 kilometers away from school commuted the most in a physically active\r\nmanner. In the future, increasing the level of physical activity during commuting to school\r\ndemands promoting active commuting, for example, as a fast, fluent and an affordable mode\r\nof transport. However, students may consider a variety of factors as important reasons for\r\nusing active modes of transport. Physical activity, health-related causes and ecological factors\r\ncould engage some people in this form of healthy and eco-friendly activity. Accordingly, in\r\nthe future, it is important to take advantage of the diverse ways that may increase adolescents\u2019\r\nactive commuting.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anssi Nevalainen (ansaneva) on 2015-06-09 09:06:59.815251. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-09T09:07:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506092242.pdf: 1181341 bytes, checksum: cb7cc2b2f25ac45ec492b8536c10e0d7 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 981e3cb2deadf0661f591101f299e655 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-09T09:07:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506092242.pdf: 1181341 bytes, checksum: cb7cc2b2f25ac45ec492b8536c10e0d7 (MD5)\r\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: 981e3cb2deadf0661f591101f299e655 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (101 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506092242", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-09T09:07:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulkutavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulumatkat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46249
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4bb554f0-af41-4a38-9357-489d82df10ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506092242.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevalainen, Anssi Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kulkutavat koulu koulumatkat fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret liikuntakulttuuri
title Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_alt Toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_full Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_fullStr Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_full_unstemmed Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_short Miksi liikkua koulumatkoilla?
title_sort miksi liikkua koulumatkoilla toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla lieksassa
title_sub toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
title_txtP Miksi liikkua koulumatkoilla? : toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen koulumatkoilla Lieksassa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kulkutavat koulu koulumatkat fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret liikuntakulttuuri
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koulu koulumatkat kulkutavat liikunta liikuntakulttuuri nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506092242
work_keys_str_mv AT nevalainenanssi miksiliikkuakoulumatkoillatoisenasteenopiskelijoidenliikkuminenkoulumatkoillalie