Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa

Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi ja hierarkiseksi organisaatiom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantavuori, Hanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46218
_version_ 1828193111991386112
author Rantavuori, Hanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantavuori, Hanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantavuori, Hanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantavuori, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi ja hierarkiseksi organisaatiomalliksi, jossa johto on kaukana opettajien arjesta. Perinteisen byrokraattisen organisaatiomallin sijaan ammattikorkeakoulu tulisi nähdä asiantuntijayhteisönä, jossa organisaation jäsenet (työntekijät ja johtajat) toimivat tiiviissä yhteistyössä ja kehittävät työtään yhdessä. On tarkoituksenmukaista selvittää, millaisia ajatuksia opettajilla on siitä, millä eri tavoin johtaminen näyttäytyy osana ammattikorkeakouluopettajien työtä, sekä selvittää, millainen johtaminen tukisi opettajien työtä. Pro -gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä fysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymyksenä oli millaisia näkemyksiä fysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapian opettajien näkemykset. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastelujen avulla. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia 12 ammattikorkeakoulusta (N=33). Kyselytutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSSohjelmiston avulla, aineistosta analysoitiin keskiarvot, prosenttiosuudet ja frekvenssit. Ryhmähaastattelut toteutettiin kolmessa ammattikorkeakoulussa, joissa työskentelee fysioterapian opettajia. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 henkilöä. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulos oli, että johtaminen ammattikorkeakoulussa on kontrolloivaa ja kerroksellista. Opettajat toivoivat johdon luottavan enemmän opettajien asiantuntijuuteen ja kaipasivat lisää mahdollisuuksia itsenäisempään työn suunnitteluun ja palautetta työstä johdon suunnalta. Suurimpana haasteena opettajat kokivat työn rajaamisen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä ammattikorkeakoulujen opettajuutta. The purpose of this Master's thesis (Pro Gradu) was to explore what kind of views physiotherapy teachers have about the leadership in the Universities of Applied Sciences. The subject is hardly been studied in Finland or abroad. Leadership appears in different ways in teachers work and it has been linked to well-being at work, which in previous studies has been shown to be a challenge for teachers at work. Other challenges that teachers have experienced are fragmentation of work and constant change of work. It is appropriate to find out what kind of views teachers have about the leadership in their organization and how it could support the work of teachers. The research question is what kind of views do physiotherapy teachers have about the leadership in University of applied sciences. The data were collected through questionnaires and group interviews form. The questionnaire replies were collected from 12 Universities of applied sciences. Group interviews were conducted in the three other Universities of Applied Sciences which employ physiotherapy teachers. The survey covered 33 people and group interviews reviews in a total of 15 people. The survey responses were analysed using the SPSS method. Group interviews were transcribed and the applied data was analysed by content analysis. Main finding was that teachers feel a challenge, especially on work-delimiting. They hope that the management would trust them more as professionals and that they would get more opportunities to plan and manage their work themselves. Teachers also feel that they do not get feedback of their work. The results from this study can be utilized when developing the teaching in University of Applied Sciences.
first_indexed 2023-03-22T09:59:11Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen, Arja.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantavuori, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-08T05:06:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-08T05:06:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475325", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46218", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n haasteina muun muassa\nesimiesty\u00f6n ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden, ty\u00f6n hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sek\u00e4 ty\u00f6n jatkuvan\nmuutoksen. Opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi\nja hierarkiseksi organisaatiomalliksi, jossa johto on kaukana opettajien arjesta.\nPerinteisen byrokraattisen organisaatiomallin sijaan ammattikorkeakoulu tulisi n\u00e4hd\u00e4 asiantuntijayhteis\u00f6n\u00e4,\njossa organisaation j\u00e4senet (ty\u00f6ntekij\u00e4t ja johtajat) toimivat tiiviiss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4\nja kehitt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6t\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4. On tarkoituksenmukaista selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ajatuksia\nopettajilla on siit\u00e4, mill\u00e4 eri tavoin johtaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy osana ammattikorkeakouluopettajien\nty\u00f6t\u00e4, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millainen johtaminen tukisi opettajien ty\u00f6t\u00e4.\nPro -gradu tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 fysioterapian opettajilla\non johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymyksen\u00e4 oli millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4\nfysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat\nSuomen ammattikorkeakoulujen fysioterapian opettajien n\u00e4kemykset. Tutkimusaineisto\nker\u00e4ttiin kyselylomakkeiden ja ryhm\u00e4haastelujen avulla. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia\n12 ammattikorkeakoulusta (N=33). Kyselytutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSSohjelmiston\navulla, aineistosta analysoitiin keskiarvot, prosenttiosuudet ja frekvenssit. Ryhm\u00e4haastattelut\ntoteutettiin kolmessa ammattikorkeakoulussa, joissa ty\u00f6skentelee fysioterapian\nopettajia. Ryhm\u00e4haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 15 henkil\u00f6\u00e4. Saatu aineisto litteroitiin ja\nanalysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksen tulos oli, ett\u00e4 johtaminen ammattikorkeakoulussa on kontrolloivaa ja kerroksellista.\nOpettajat toivoivat johdon luottavan enemm\u00e4n opettajien asiantuntijuuteen ja kaipasivat\nlis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia itsen\u00e4isemp\u00e4\u00e4n ty\u00f6n suunnitteluun ja palautetta ty\u00f6st\u00e4 johdon suunnalta.\nSuurimpana haasteena opettajat kokivat ty\u00f6n rajaamisen. Ty\u00f6n tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\nkehitett\u00e4ess\u00e4 ammattikorkeakoulujen opettajuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master's thesis (Pro Gradu) was to explore what kind of views physiotherapy\nteachers have about the leadership in the Universities of Applied Sciences. The subject\nis hardly been studied in Finland or abroad. Leadership appears in different ways in\nteachers work and it has been linked to well-being at work, which in previous studies has been\nshown to be a challenge for teachers at work. Other challenges that teachers have experienced\nare fragmentation of work and constant change of work. It is appropriate to find out what kind\nof views teachers have about the leadership in their organization and how it could support the\nwork of teachers.\nThe research question is what kind of views do physiotherapy teachers have about the leadership\nin University of applied sciences. The data were collected through questionnaires and\ngroup interviews form. The questionnaire replies were collected from 12 Universities of applied\nsciences. Group interviews were conducted in the three other Universities of Applied\nSciences which employ physiotherapy teachers. The survey covered 33 people and group interviews\nreviews in a total of 15 people. The survey responses were analysed using the SPSS\nmethod. Group interviews were transcribed and the applied data was analysed by content\nanalysis.\nMain finding was that teachers feel a challenge, especially on work-delimiting. They hope\nthat the management would trust them more as professionals and that they would get more\nopportunities to plan and manage their work themselves. Teachers also feel that they do not\nget feedback of their work. The results from this study can be utilized when developing the\nteaching in University of Applied Sciences.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Rantavuori (haevauvi) on 2015-06-08 05:06:03.458613. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-08T05:06:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506082215.pdf: 326420 bytes, checksum: d77c60f4a3bfc380761aa5cd1642183b (MD5)\nlicense.html: 1143 bytes, checksum: a9c4fb6846477c31087a3c65c21cb328 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-08T05:06:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506082215.pdf: 326420 bytes, checksum: d77c60f4a3bfc380761aa5cd1642183b (MD5)\nlicense.html: 1143 bytes, checksum: a9c4fb6846477c31087a3c65c21cb328 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijaorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapian opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattikorkeakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysioterapian opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 johtamisesta ammattikorkeakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506082215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-08T05:06:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijaorganisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46218
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:00Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantavuori, Hanna Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa johtaminen asiantuntijaorganisaatio fysioterapian opettajuus ammattikorkeakoulu Fysioterapia Physiotherapy 50422 asiantuntijaorganisaatiot fysioterapia opettajat ammattikorkeakoulut
title Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_full Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_fullStr Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_full_unstemmed Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_short Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_sort fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
title_txtP Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
topic johtaminen asiantuntijaorganisaatio fysioterapian opettajuus ammattikorkeakoulu Fysioterapia Physiotherapy 50422 asiantuntijaorganisaatiot fysioterapia opettajat ammattikorkeakoulut
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakoulu ammattikorkeakoulut asiantuntijaorganisaatio asiantuntijaorganisaatiot fysioterapia fysioterapian opettajuus johtaminen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46218 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506082215
work_keys_str_mv AT rantavuorihanna fysioterapianopettajiennäkemyksiäjohtamisestaammattikorkeakoulussa