Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa

Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi ja hierarkiseksi organisaatiom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantavuori, Hanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46218
Description
Summary:Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi ja hierarkiseksi organisaatiomalliksi, jossa johto on kaukana opettajien arjesta. Perinteisen byrokraattisen organisaatiomallin sijaan ammattikorkeakoulu tulisi nähdä asiantuntijayhteisönä, jossa organisaation jäsenet (työntekijät ja johtajat) toimivat tiiviissä yhteistyössä ja kehittävät työtään yhdessä. On tarkoituksenmukaista selvittää, millaisia ajatuksia opettajilla on siitä, millä eri tavoin johtaminen näyttäytyy osana ammattikorkeakouluopettajien työtä, sekä selvittää, millainen johtaminen tukisi opettajien työtä. Pro -gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä fysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymyksenä oli millaisia näkemyksiä fysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapian opettajien näkemykset. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastelujen avulla. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia 12 ammattikorkeakoulusta (N=33). Kyselytutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSSohjelmiston avulla, aineistosta analysoitiin keskiarvot, prosenttiosuudet ja frekvenssit. Ryhmähaastattelut toteutettiin kolmessa ammattikorkeakoulussa, joissa työskentelee fysioterapian opettajia. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 henkilöä. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulos oli, että johtaminen ammattikorkeakoulussa on kontrolloivaa ja kerroksellista. Opettajat toivoivat johdon luottavan enemmän opettajien asiantuntijuuteen ja kaipasivat lisää mahdollisuuksia itsenäisempään työn suunnitteluun ja palautetta työstä johdon suunnalta. Suurimpana haasteena opettajat kokivat työn rajaamisen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä ammattikorkeakoulujen opettajuutta. The purpose of this Master's thesis (Pro Gradu) was to explore what kind of views physiotherapy teachers have about the leadership in the Universities of Applied Sciences. The subject is hardly been studied in Finland or abroad. Leadership appears in different ways in teachers work and it has been linked to well-being at work, which in previous studies has been shown to be a challenge for teachers at work. Other challenges that teachers have experienced are fragmentation of work and constant change of work. It is appropriate to find out what kind of views teachers have about the leadership in their organization and how it could support the work of teachers. The research question is what kind of views do physiotherapy teachers have about the leadership in University of applied sciences. The data were collected through questionnaires and group interviews form. The questionnaire replies were collected from 12 Universities of applied sciences. Group interviews were conducted in the three other Universities of Applied Sciences which employ physiotherapy teachers. The survey covered 33 people and group interviews reviews in a total of 15 people. The survey responses were analysed using the SPSS method. Group interviews were transcribed and the applied data was analysed by content analysis. Main finding was that teachers feel a challenge, especially on work-delimiting. They hope that the management would trust them more as professionals and that they would get more opportunities to plan and manage their work themselves. Teachers also feel that they do not get feedback of their work. The results from this study can be utilized when developing the teaching in University of Applied Sciences.