"I could give up many things but not that" teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment

Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Sonja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46214
_version_ 1826225745008001024
author Peltola, Sonja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yhä syvällä arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmeninä on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien tärkeyttä. Johtava ajatus nykypäivän kouluarvioinnissa on, että kaiken arvioinnin tulisi edistää oppimista. Lisäksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa. Yksi monipuolinen työkalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkutyöskentelyssä arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi myös oppilaat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kielisalkkua käyttäneiden opettajien sekä oppilaiden käsityksiä kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sekä oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä englannin- ja ruotsinopettajaa sekä kymmentä ala- ja yläkoululaista oppilasta. Tutkimuksessa selvisi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hyödylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat näyttää osaamistaan ja salkkutyöt antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heistä moni oli sitä mieltä, että arviointi on opettajan tehtävä ja että oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä arviointiin. Oppilaat myös usein määrittelevät taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun käyttöä tulisi lisätä suomalaisissa kouluissa, sillä se on selkeästi motivoiva ja monipuolinen työkalu oppimista edistävään arviointiin. Lisätutkimukselle on yhä tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden näkemyksiä olisi hyvä verrata, jotta kielisalkun hyödyistä saadaan entistä vahvempaa näyttöä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-07T13:57:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-07T13:57:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46214", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat k\u00e4sitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut l\u00e4hes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenk\u00e4yt\u00f6n arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yh\u00e4 syv\u00e4ll\u00e4 arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmenin\u00e4 on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien t\u00e4rkeytt\u00e4. Johtava ajatus nykyp\u00e4iv\u00e4n kouluarvioinnissa on, ett\u00e4 kaiken arvioinnin tulisi edist\u00e4\u00e4 oppimista. Lis\u00e4ksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa.\r\n\r\nYksi monipuolinen ty\u00f6kalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkuty\u00f6skentelyss\u00e4 arviointiin osallistuvat opettajan lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilaat. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kielisalkkua k\u00e4ytt\u00e4neiden opettajien sek\u00e4 oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sek\u00e4 oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viitt\u00e4 englannin- ja ruotsinopettajaa sek\u00e4 kymment\u00e4 ala- ja yl\u00e4koululaista oppilasta.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 sek\u00e4 opettajat ett\u00e4 oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hy\u00f6dylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osaamistaan ja salkkuty\u00f6t antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heist\u00e4 moni oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 arviointi on opettajan teht\u00e4v\u00e4 ja ett\u00e4 oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkityst\u00e4 arviointiin. Oppilaat my\u00f6s usein m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tulisi lis\u00e4t\u00e4 suomalaisissa kouluissa, sill\u00e4 se on selke\u00e4sti motivoiva ja monipuolinen ty\u00f6kalu oppimista edist\u00e4v\u00e4\u00e4n arviointiin. Lis\u00e4tutkimukselle on yh\u00e4 tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 olisi hyv\u00e4 verrata, jotta kielisalkun hy\u00f6dyist\u00e4 saadaan entist\u00e4 vahvempaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Peltola (sokapelt) on 2015-06-07 13:57:43.955258. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-07T13:57:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506072211.pdf: 785413 bytes, checksum: 0befc5c506c3db00764b2834b62c47eb (MD5)\r\nlicense.html: 4888 bytes, checksum: 349890211a73b89733622d4dd3083d93 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-07T13:57:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506072211.pdf: 785413 bytes, checksum: 0befc5c506c3db00764b2834b62c47eb (MD5)\r\nlicense.html: 4888 bytes, checksum: 349890211a73b89733622d4dd3083d93 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (127 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment for learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the European Language Portfolio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher and student perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I could give up many things but not that\" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506072211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-07T13:57:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Eurooppalainen kielisalkku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46214
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8ffe94f-0595-4c56-927d-80ab7d53d581\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506072211.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Sonja "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment language assessment assessment for learning the European Language Portfolio teacher and student perceptions Englannin kieli English 301 englannin kieli kielitaito arviointi opettajat oppilaat Eurooppalainen kielisalkku
title "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_alt Teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_full "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_fullStr "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_full_unstemmed "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_short "I could give up many things but not that"
title_sort i could give up many things but not that teachers and pupils experiences of using the european language portfolio in assessment
title_sub teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
title_txtP "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
topic language assessment assessment for learning the European Language Portfolio teacher and student perceptions Englannin kieli English 301 englannin kieli kielitaito arviointi opettajat oppilaat Eurooppalainen kielisalkku
topic_facet 301 Englannin kieli English Eurooppalainen kielisalkku arviointi assessment for learning englannin kieli kielitaito language assessment opettajat oppilaat teacher and student perceptions the European Language Portfolio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46214 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506072211
work_keys_str_mv AT peltolasonja icouldgiveupmanythingsbutnotthatteachersandpupilsexperiencesofusingtheeuropeanlangu