Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

TIIVISTELMÄ Korsumäki, Paula. 2015. Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 85 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen lapsikäsitys erään pohjoissuomalaisen kaupungi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korsumäki, Paula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46207
_version_ 1828193111979851776
author Korsumäki, Paula
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korsumäki, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korsumäki, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korsumäki, Paula
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Korsumäki, Paula. 2015. Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 85 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen lapsikäsitys erään pohjoissuomalaisen kaupungin päiväkotien yksikkökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin on kuvattu. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi sitä, miten kaupungin päivähoitoyksiköissä nähdään pienet kuntalaiset. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostui kahdeksasta (8) yksikkökohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan lapsi nähdään yksilönä. Lapsen yksilöllisyyttä painotetaan ryhmän sisällä, sekä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Lasta arvostetaan yksilönä ja häntä pidetään tasa-arvoisena ja ainutlaatuisena. Yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa lapsi nähdään myös tarvitsijana. Hän tarvitsee virikkeitä, johdonmukaisuutta, tuttuutta ja turvallisuutta sekä rauhaa. Tuloksissa nousi esiin myös oppiva, kasvava ja kehittyvä lapsi. Lapsen nähdään oppivan toimimalla ja oppiakseen hän tarvitsee mallintamista ja palautetta sekä otollisen ympäristön. Lapsen nähdään kasvavan ja kehittyvän ihmisenä ja persoonana kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Kasvamisen ja kehittymisen nähdään tapahtuvan luontaisesti vaiheittain sekä aikuisen tuella. Lapsi on emotionaalinen, jolla on niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita. Hän tuntee surua, pettymystä sekä iloa ja nautintoa. Lisäksi hänet nähdään aktiivisena ja kyvykkäänä. Lapsi on toiminnallinen, hänellä on osaamista ja omat ajatukset ja mieltymykset. Tämän tutkimuksen perusteella lapsi nähdään yksilöllisenä tarvitsijana. Hänet kuvataan oppivana, kasvavana ja kehittyvänä sekä tuntevana. Lapsen kompetenttius nousee esiin tutkimuksen tuloksissa aktiivisuutena sekä kyvykkyytenä. Hän on toimija, jolla on kykyjä ja osaamista.
first_indexed 2024-09-11T08:50:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karila Kirsti ja Poikonen Pirjo-Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korsum\u00e4ki, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-05T10:06:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-05T10:06:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nKorsum\u00e4ki, Paula. 2015. Lapsik\u00e4sitys yksikk\u00f6kohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu\n-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 85 sivua.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millainen lapsik\u00e4sitys er\u00e4\u00e4n pohjoissuomalaisen kaupungin p\u00e4iv\u00e4kotien yksikk\u00f6kohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin on kuvattu. Tutkimuksen tavoitteena oli tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi sit\u00e4, miten kaupungin p\u00e4iv\u00e4hoitoyksik\u00f6iss\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n pienet kuntalaiset. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostui kahdeksasta (8) yksikk\u00f6kohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nTutkimustulosten mukaan lapsi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yksil\u00f6n\u00e4. Lapsen yksil\u00f6llisyytt\u00e4 painotetaan ryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4, sek\u00e4 lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lasta arvostetaan yksil\u00f6n\u00e4 ja h\u00e4nt\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n tasa-arvoisena ja ainutlaatuisena. Yksikk\u00f6kohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa lapsi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n my\u00f6s tarvitsijana. H\u00e4n tarvitsee virikkeit\u00e4, johdonmukaisuutta, tuttuutta ja turvallisuutta sek\u00e4 rauhaa. Tuloksissa nousi esiin my\u00f6s oppiva, kasvava ja kehittyv\u00e4 lapsi. Lapsen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppivan toimimalla ja oppiakseen h\u00e4n tarvitsee mallintamista ja palautetta sek\u00e4 otollisen ymp\u00e4rist\u00f6n. Lapsen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kasvavan ja kehittyv\u00e4n ihmisen\u00e4 ja persoonana kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Kasvamisen ja kehittymisen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tapahtuvan luontaisesti vaiheittain sek\u00e4 aikuisen tuella. Lapsi on emotionaalinen, jolla on niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita. H\u00e4n tuntee surua, pettymyst\u00e4 sek\u00e4 iloa ja nautintoa. Lis\u00e4ksi h\u00e4net n\u00e4hd\u00e4\u00e4n aktiivisena ja kyvykk\u00e4\u00e4n\u00e4. Lapsi on toiminnallinen, h\u00e4nell\u00e4 on osaamista ja omat ajatukset ja mieltymykset.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella lapsi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yksil\u00f6llisen\u00e4 tarvitsijana. H\u00e4net kuvataan oppivana, kasvavana ja kehittyv\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 tuntevana. Lapsen kompetenttius nousee esiin tutkimuksen tuloksissa aktiivisuutena sek\u00e4 kyvykkyyten\u00e4. H\u00e4n on toimija, jolla on kykyj\u00e4 ja osaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Korsum\u00e4ki (paevkota) on 2015-06-05 10:06:55.730407. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-05T10:06:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506052199.pdf: 400658 bytes, checksum: 8e54e24f35ac20dff361f70af055d454 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 8a78854b7fa0bc72a924976783329d33 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-05T10:06:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506052199.pdf: 400658 bytes, checksum: 8e54e24f35ac20dff361f70af055d454 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 8a78854b7fa0bc72a924976783329d33 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatussuunnitelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsik\u00e4sitys yksikk\u00f6kohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506052199", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-05T10:06:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46207
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:11Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc3ac960-f02d-43f7-9d98-b9599059ec5c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506052199.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korsumäki, Paula Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit lapset lapsuus
title Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_full Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_fullStr Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_short Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_sort lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_txtP Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
topic varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit lapset lapsuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset lapsuus päiväkodit varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506052199
work_keys_str_mv AT korsumäkipaula lapsikäsitysyksikkökohtaisissavarhaiskasvatussuunnitelmissa