Summary: | Teoreettisen tutkielmani tarkoituksena on aiempia tutkimuksia hyväksi käyttäen eritellä rockmusiikin
sukupuolittuneisuuden taustatekijöitä, ja pohtia samalla, miksi naisten asema rockmusiikin instrumentalisteina on
hyvin marginaalinen. Sukupuolittuneisuuden taustatekijät jaoin kuuteen eri osa-alueeseen.
Historiallisiksi populaarimusiikin sukupuolittuneisuuden tekijöiksi osoittautuivat muun muassa naisten
musiikillisen koulutuksen vähyys, sukupuoliroolit ja niiden pitkäaikainen vaikutus ja rockdiskurssin
sopimattomuus feminiinisyysdiskurssiin, sekä roolimallien puute. Kulttuuriset tekijät viittaavat länsimaisen
kulttuurin patriarkaalisuuteen ja sen muodostumiseen, sekä siihen, että eri kulttuureissa feminiinisyys ja
maskuliinisuus määritellään eri tavoin. Biologisiin sukupuolittuneisuuden tekijöihin luokittelin mm. naisen
fyysisen heikkouden suhteessa miehiin, sukupuoliroolien biologisen perustan sekä lasten saamisen.
Sosiaalisiin tekijöihin linkittyivät ympäristön suhtautuminen naisten rockin soittoon, niin kannustavat kuin
rajoittavatkin tekijät. Lisäksi instrumenttivalinnan merkityksellisyys rockinsoittoharrastuksen aloittamisessa oli
vaikuttava tekijä. Psykologisista tekijöistä käsittelin tyttöjen musiikillista minäkäsitystä sekä
harjoittelumotivaatiota. Minäkäsityksen todettiin koulumusiikissa olevan hyvä, mutta rockinsoittoharrastuksessa
ilmeni ongelmia. Musiikillisia tekijöitä ovat mm. rockmusiikin soundin maskuliinisuus, musiikin feminiinit ja
maskuliiniset piirteet, sekä se tosiasia, että naisten soittamassa rockissa huomio kiinnittyy useimmin muualle
kuin itse musiikkiin, jolloin arvostusta musiikillisista kyvyistä ei synny.
Lähteiden kesken löytyi paljon samankaltaisia syitä rockin sukupuolittuneisuudelle ja naisten marginaaliselle
osuudelle rockin kentällä. Myös ristiriitaisuuksia löytyi, joista merkittävin biologia-sosiologia
vastakkainasettelun piiristä sukupuolittuneisuuden syiden kentällä. Lisää tutkimusta vaaditaan rockin
sukupuolittuneisuuden tilanteesta suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa.
|