Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska en fallstudie

Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan, minkälaisia koodinvaihtofunktioita esiintyy lukion ruotsin ja saksan opetuksessa ja miksi opettajat vaihtavat kieltä luokkahuoneessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko koodinvaihtofunktioissa huomattavissa samankaltaisuuksia vai eroavatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sopanen, Pauliina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46204
_version_ 1826225737350250496
author Sopanen, Pauliina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sopanen, Pauliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sopanen, Pauliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sopanen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkitaan, minkälaisia koodinvaihtofunktioita esiintyy lukion ruotsin ja saksan opetuksessa ja miksi opettajat vaihtavat kieltä luokkahuoneessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko koodinvaihtofunktioissa huomattavissa samankaltaisuuksia vai eroavatko ne toisistaan. Tutkimusta varten kerättiin materiaalia nauhureiden avulla yhdeltä lukion pitkän ruotsin ja yhdeltä lukion pitkän saksan kurssilta yhteensä 12 tuntia (6h+6h). Tämän lisäksi molempia opettajia haastateltiin. Nauhoitettu materiaali litteroitiin analyysia varten ja itse analyysi suoritettiin keskusteluanalyysiin pohjautuen. Tutkimuksessa selvisi, että molemmat opettajat käyttivät sekä koodinvaihtoa sekä käännöksiä luokkahuoneessa. Haastattelussa opettajat kertoivat pyrkivänsä käyttämään opetuksessa mahdollisimman paljon vierasta kieltä, mutta opettavat kielioppia aina suomeksi. Suomea käytettiin kuitenkin myös muun muassa kääntämisessä, neuvomisessa, huomion herättämisessä sekä torumisessa. Tutkimuksessa löytyi yhteensä seitsemän eri koodinvaihtofunktiota, joista osa esiintyi pelkästään ruotsin tunneilla ja osa funktioista sekä ruotsin että saksan tunneilla. Jotkut funktioista olivat yleisiä, kun taas toiset esiintyivät materiaalissa harvemmin. Löydettyjä koodinvaihtofunktioita olivat toistaminen, kontrollointi, aiheen vaihto, huomion herättäminen, oppilasvuoroista johtuva koodinvaihto, kurinpito sekä kehuminen. Suurimmat erot opettajien välillä löytyivät kontrollointiin liittyvissä koodinvaihdoissa, joita ei saksan opetuksesta löytynyt ollenkaan. Eroa selittää saksan ryhmäkoko, joka oli huomattavasti pienempi kuin ruotsin vastaava. Tutkimuksessa selvisi myös, että koodinvaihdoille on yleensä löydettävissä jokin tietty funktio, vaikkakin kieltä vaihdetaan myös huomaamatta. Opettajien koodinvaihtelu on usein perusteltua ja parhaimmillaan tukee oppilaan kielenoppimista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sopanen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-05T06:02:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-05T06:02:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46204", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu \u2013tutkielmassa tutkitaan, mink\u00e4laisia koodinvaihtofunktioita\r\nesiintyy lukion ruotsin ja saksan opetuksessa ja miksi opettajat vaihtavat kielt\u00e4\r\nluokkahuoneessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko\r\nkoodinvaihtofunktioissa huomattavissa samankaltaisuuksia vai eroavatko ne\r\ntoisistaan.\r\n Tutkimusta varten ker\u00e4ttiin materiaalia nauhureiden avulla yhdelt\u00e4 lukion\r\npitk\u00e4n ruotsin ja yhdelt\u00e4 lukion pitk\u00e4n saksan kurssilta yhteens\u00e4 12 tuntia (6h+6h).\r\nT\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi molempia opettajia haastateltiin. Nauhoitettu materiaali litteroitiin\r\nanalyysia varten ja itse analyysi suoritettiin keskusteluanalyysiin pohjautuen.\r\n Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 molemmat opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t sek\u00e4\r\nkoodinvaihtoa sek\u00e4 k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksi\u00e4 luokkahuoneessa. Haastattelussa opettajat\r\nkertoivat pyrkiv\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetuksessa mahdollisimman paljon vierasta\r\nkielt\u00e4, mutta opettavat kielioppia aina suomeksi. Suomea k\u00e4ytettiin kuitenkin\r\nmy\u00f6s muun muassa k\u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, neuvomisessa, huomion her\u00e4tt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4\r\ntorumisessa.\r\n Tutkimuksessa l\u00f6ytyi yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n eri koodinvaihtofunktiota, joista\r\nosa esiintyi pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n ruotsin tunneilla ja osa funktioista sek\u00e4 ruotsin ett\u00e4 saksan\r\ntunneilla. Jotkut funktioista olivat yleisi\u00e4, kun taas toiset esiintyiv\u00e4t materiaalissa\r\nharvemmin. L\u00f6ydettyj\u00e4 koodinvaihtofunktioita olivat toistaminen, kontrollointi,\r\naiheen vaihto, huomion her\u00e4tt\u00e4minen, oppilasvuoroista johtuva koodinvaihto,\r\nkurinpito sek\u00e4 kehuminen.\r\n Suurimmat erot opettajien v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyiv\u00e4t kontrollointiin liittyviss\u00e4\r\nkoodinvaihdoissa, joita ei saksan opetuksesta l\u00f6ytynyt ollenkaan. Eroa selitt\u00e4\u00e4\r\nsaksan ryhm\u00e4koko, joka oli huomattavasti pienempi kuin ruotsin vastaava.\r\n Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 koodinvaihdoille on yleens\u00e4 l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4\r\njokin tietty funktio, vaikkakin kielt\u00e4 vaihdetaan my\u00f6s huomaamatta. Opettajien\r\nkoodinvaihtelu on usein perusteltua ja parhaimmillaan tukee oppilaan\r\nkielenoppimista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Sopanen (ripasopa) on 2015-06-05 06:02:24.466827. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-05T06:02:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506052195.pdf: 467731 bytes, checksum: a3da0742c121d5d63db816689e892e9a (MD5)\r\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 9caf320db54c9b49786e164e9f4ff00f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-05T06:02:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506052195.pdf: 467731 bytes, checksum: a3da0742c121d5d63db816689e892e9a (MD5)\r\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 9caf320db54c9b49786e164e9f4ff00f (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koodinvaihto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "funktiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaileva tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodv\u00e4xlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506052195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-05T06:02:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koodinvaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46204
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9fef233-7317-40b0-8038-1c0fc1eaaf4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506052195.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sopanen, Pauliina Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie koodinvaihto funktiot opetus kielet vuorovaikutus kvalitatiivinen tutkimus vertaileva tutkimus Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish German Language and Culture Kvalitatiivinen tutkimus 306 308 ruotsin kieli saksan kieli
title Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie
title_full Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie
title_fullStr Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie
title_full_unstemmed Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie
title_short Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska
title_sort kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska en fallstudie
title_sub en fallstudie
title_txtP Kodväxlingsfunktioner i undervisning av svenska och tyska : en fallstudie
topic koodinvaihto funktiot opetus kielet vuorovaikutus kvalitatiivinen tutkimus vertaileva tutkimus Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish German Language and Culture Kvalitatiivinen tutkimus 306 308 ruotsin kieli saksan kieli
topic_facet 306 308 German Language and Culture Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish funktiot kielet koodinvaihto kvalitatiivinen tutkimus opetus ruotsin kieli saksan kieli vertaileva tutkimus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46204 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506052195
work_keys_str_mv AT sopanenpauliina kodväxlingsfunktioneriundervisningavsvenskaochtyskaenfallstudie