Summary: | Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin
sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin
opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja maailmanmusiikin välistä suhdetta. Aihe tulee
olemaan tärkeä globalisaation kiihtyvän tahdin myötä. Kansainvälistymiseltä ei voi enää välttyä.
Lisäksi vuonna 2016 portaittain voimaan astuva opetussuunnitelma tukee vahvasti
monikulttuurisuuteen liittyviä teemoja.
Puolistrukturoituna haastattelututkimuksena toteutettu empiirinen osio sisältää kahdeksan
Pirkanmaan alueella työskentelevän, musiikkia ainakin jonkin verran opettavan opettajan
näkemyksiä aiheesta. Informantteja pyydettiin määrittelemään maailmanmusiikin käsite,
kuvailemaan omaa maailmanmusiikin opetustaan sekä tunnistamaan sen opettamiseen liittyvää
problematiikkaa. Minkäänlaisia taustatietoja tai harrastuneisuutta asiasta ei vaadittu. Keskiössä
kysymyksissä olivat pedagogiset ulottuvuudet ja vastaajien oman opetuksen reflektointi, sillä
maailmanmusiikin opettamista alakoulussa ei aiemmin ole juurikaan tutkittu.
Tuloksista näkee, että maailmanmusiikin käsite koko laajuudessaan oli melko vieras
suurimmalle osalle vastaajista. Tämä hankaloitti loogisesti myös myöhempää pohdintaa
opettamisen muodoista ja metodeista, jolloin kaikki vastaukset eivät olleet täysin relevantteja.
Kaikki haastateltavat onnistuivat kuitenkin löytämään jonkinlaisia näkökulmia kysymyksiin.
|