"Jotain rumpujuttuja Afrikasta" alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta

Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja maailmanmusiikin välistä suhdetta. Aihe tulee olemaan tärkeä globalisaation kiihty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Nico
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46200
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja maailmanmusiikin välistä suhdetta. Aihe tulee olemaan tärkeä globalisaation kiihtyvän tahdin myötä. Kansainvälistymiseltä ei voi enää välttyä. Lisäksi vuonna 2016 portaittain voimaan astuva opetussuunnitelma tukee vahvasti monikulttuurisuuteen liittyviä teemoja. Puolistrukturoituna haastattelututkimuksena toteutettu empiirinen osio sisältää kahdeksan Pirkanmaan alueella työskentelevän, musiikkia ainakin jonkin verran opettavan opettajan näkemyksiä aiheesta. Informantteja pyydettiin määrittelemään maailmanmusiikin käsite, kuvailemaan omaa maailmanmusiikin opetustaan sekä tunnistamaan sen opettamiseen liittyvää problematiikkaa. Minkäänlaisia taustatietoja tai harrastuneisuutta asiasta ei vaadittu. Keskiössä kysymyksissä olivat pedagogiset ulottuvuudet ja vastaajien oman opetuksen reflektointi, sillä maailmanmusiikin opettamista alakoulussa ei aiemmin ole juurikaan tutkittu. Tuloksista näkee, että maailmanmusiikin käsite koko laajuudessaan oli melko vieras suurimmalle osalle vastaajista. Tämä hankaloitti loogisesti myös myöhempää pohdintaa opettamisen muodoista ja metodeista, jolloin kaikki vastaukset eivät olleet täysin relevantteja. Kaikki haastateltavat onnistuivat kuitenkin löytämään jonkinlaisia näkökulmia kysymyksiin.