Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin

TIIVISTELMÄ: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena erään viidennen luokan oppilaat kokivat kouluviihtyvyytensä ja mitkä muutokset tekisivät koulusta täydellisen. Oleellisena kysymyksenä esitettiin, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät koettua kouluviihtyvyyttä. Peruste tutkimukselle o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jukantupa, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46193
_version_ 1826225729403092992
author Jukantupa, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jukantupa, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jukantupa, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jukantupa, Sanna
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena erään viidennen luokan oppilaat kokivat kouluviihtyvyytensä ja mitkä muutokset tekisivät koulusta täydellisen. Oleellisena kysymyksenä esitettiin, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät koettua kouluviihtyvyyttä. Peruste tutkimukselle ovat aiemmat huonoa kouluviihtyvyyttä osoittavat tutkimukset. Kouluviihtyvyyttä kartoitettiin tässä tutkimuksessa unelmakoulun ajatuksen kautta; oppilaalle annettiin tehtäväksi kirjoittaa tai piirtää unelmakoulu paperille, jonka perusteella toteutettiin haastattelu. Unelmakoulun ohella tutkimuksessa paneuduttiin viihtymättömyyden syihin ja koulukiusaamiseen. Tutkimuksen linjauksena oli tutkia oppilaiden kaverisuhteita, ryhmään kuulumista ja sen ulkopuolelle jäämistä sekä opettajan vaikutusta kouluviihtyvyydelle. Laadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisen tutkimustradition periaatteiden mukaisesti. Aineistonkeruun metodina käytettiin unelmakoululuonnoksen ohella puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin harkinnanvaraista otantaa käyttämällä. Luokittelin 15 oppilaan litteroidun aineiston sekä löydösten että aiemmin asettamieni kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Fenomenologisen sisällönanalyysin kautta aineistosta muodostettiin oleellisimpia teemoja, joiden perusteella tulokset etenevät oppilaiden esittämässä tärkeysjärjestyksessä. Tutkimustuloksissa keskeisimpänä löydöksenä oli oppilaiden halu tulla kuulluksi. Kuulluksi tulemisen alaluokiksi muodostuivat toiveet koulupäivien toiminnallisuuden ja vaihtelun lisäämisestä sekä kokemus oppilaan vaikutusmahdollisuuksista. Toinen löydös oli ryhmään kuulumisen tärkeys. Yksin oleminen tai yksinäisyys ymmärrettiin tutkimusjoukon vastauksissa subjektiivisesti. Kolmanneksi oppilaat kertoivat kiusaamisen vaikuttavan oleellisesti kouluviihtyvyyteen ja sen tapahtuvan usein opettajan huomaamatta. Viimeisenä esille tuli opettajan toiminnan vaikutus, jossa on ymmärrettävä, että opettaja joko lisäsi tai vähensi koettua kouluviihtyvyyttä. Unelmakoulussa tärkeää olisi hyväksynnän ja tasavertaisuuden kokemuksen saaminen sekä muilta oppilailta että opettajalta, turvallisuuden kokemus sekä ulkopuolisuuden tunteen puuttuminen. Tutkimus tehtiin tarpeesta selvittää, mikä saisi oppilaan viihtymään paremmin koulussa ja tuottaa lisäymmärrystä asioista, jotka toimivat kouluviihtyvyyden estäjinä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukantupa, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-04T07:37:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-04T07:37:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4:\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena er\u00e4\u00e4n viidennen luokan oppilaat kokivat\nkouluviihtyvyytens\u00e4 ja mitk\u00e4 muutokset tekisiv\u00e4t koulusta t\u00e4ydellisen. Oleellisena kysymyksen\u00e4\nesitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tai v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t koettua kouluviihtyvyytt\u00e4. Peruste tutkimukselle\novat aiemmat huonoa kouluviihtyvyytt\u00e4 osoittavat tutkimukset. Kouluviihtyvyytt\u00e4 kartoitettiin\nt\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa unelmakoulun ajatuksen kautta; oppilaalle annettiin teht\u00e4v\u00e4ksi kirjoittaa tai\npiirt\u00e4\u00e4 unelmakoulu paperille, jonka perusteella toteutettiin haastattelu. Unelmakoulun ohella\ntutkimuksessa paneuduttiin viihtym\u00e4tt\u00f6myyden syihin ja koulukiusaamiseen. Tutkimuksen\nlinjauksena oli tutkia oppilaiden kaverisuhteita, ryhm\u00e4\u00e4n kuulumista ja sen ulkopuolelle\nj\u00e4\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 opettajan vaikutusta kouluviihtyvyydelle.\nLaadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisen tutkimustradition periaatteiden mukaisesti.\nAineistonkeruun metodina k\u00e4ytettiin unelmakoululuonnoksen ohella puolistrukturoitua\nteemahaastattelua, joka toteutettiin harkinnanvaraista otantaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Luokittelin 15\noppilaan litteroidun aineiston sek\u00e4 l\u00f6yd\u00f6sten ett\u00e4 aiemmin asettamieni kiinnostuksen kohteiden\npohjalta. Fenomenologisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta aineistosta muodostettiin oleellisimpia\nteemoja, joiden perusteella tulokset etenev\u00e4t oppilaiden esitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4rkeysj\u00e4rjestyksess\u00e4.\nTutkimustuloksissa keskeisimp\u00e4n\u00e4 l\u00f6yd\u00f6ksen\u00e4 oli oppilaiden halu tulla kuulluksi. Kuulluksi\ntulemisen alaluokiksi muodostuivat toiveet koulup\u00e4ivien toiminnallisuuden ja vaihtelun\nlis\u00e4\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 kokemus oppilaan vaikutusmahdollisuuksista. Toinen l\u00f6yd\u00f6s oli ryhm\u00e4\u00e4n\nkuulumisen t\u00e4rkeys. Yksin oleminen tai yksin\u00e4isyys ymm\u00e4rrettiin tutkimusjoukon vastauksissa\nsubjektiivisesti. Kolmanneksi oppilaat kertoivat kiusaamisen vaikuttavan oleellisesti\nkouluviihtyvyyteen ja sen tapahtuvan usein opettajan huomaamatta. Viimeisen\u00e4 esille tuli\nopettajan toiminnan vaikutus, jossa on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4, ett\u00e4 opettaja joko lis\u00e4si tai v\u00e4hensi koettua\nkouluviihtyvyytt\u00e4. Unelmakoulussa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi hyv\u00e4ksynn\u00e4n ja tasavertaisuuden kokemuksen\nsaaminen sek\u00e4 muilta oppilailta ett\u00e4 opettajalta, turvallisuuden kokemus sek\u00e4 ulkopuolisuuden\ntunteen puuttuminen.\nTutkimus tehtiin tarpeesta selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 saisi oppilaan viihtym\u00e4\u00e4n paremmin koulussa ja\ntuottaa lis\u00e4ymm\u00e4rryst\u00e4 asioista, jotka toimivat kouluviihtyvyyden est\u00e4jin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Jukantupa (samajuka) on 2015-06-04 07:37:50.294954. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-04T07:37:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506042183.pdf: 1890042 bytes, checksum: dda7a5da54a8ae456013a78d828d92ee (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: e5d892e1684dce34a26b3bd0cf5a043e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-04T07:37:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201506042183.pdf: 1890042 bytes, checksum: dda7a5da54a8ae456013a78d828d92ee (MD5)\nlicense.html: 4796 bytes, checksum: e5d892e1684dce34a26b3bd0cf5a043e (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506042183", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-04T07:37:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46193
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d1e5b1d-cac1-495e-9391-0ed949027a95\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506042183.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jukantupa, Sanna Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin kouluviihtyvyys peruskoulu koulukiusaaminen koulukokemukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologia Kvalitatiivinen tutkimus 103 viihtyvyys koulu oppilaat kiusaaminen kokemukset
title Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_full Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_fullStr Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_full_unstemmed Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_short Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_sort unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
title_txtP Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
topic kouluviihtyvyys peruskoulu koulukiusaaminen koulukokemukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologia Kvalitatiivinen tutkimus 103 viihtyvyys koulu oppilaat kiusaaminen kokemukset
topic_facet 103 Fenomenologia Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education kiusaaminen kokemukset koulu koulukiusaaminen koulukokemukset kouluviihtyvyys oppilaat peruskoulu viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506042183
work_keys_str_mv AT jukantupasanna unelmakouluviidesluokkalaisensilmin