Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin

TIIVISTELMÄ: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena erään viidennen luokan oppilaat kokivat kouluviihtyvyytensä ja mitkä muutokset tekisivät koulusta täydellisen. Oleellisena kysymyksenä esitettiin, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät koettua kouluviihtyvyyttä. Peruste tutkimukselle o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jukantupa, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46193
Description
Summary:TIIVISTELMÄ: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena erään viidennen luokan oppilaat kokivat kouluviihtyvyytensä ja mitkä muutokset tekisivät koulusta täydellisen. Oleellisena kysymyksenä esitettiin, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät koettua kouluviihtyvyyttä. Peruste tutkimukselle ovat aiemmat huonoa kouluviihtyvyyttä osoittavat tutkimukset. Kouluviihtyvyyttä kartoitettiin tässä tutkimuksessa unelmakoulun ajatuksen kautta; oppilaalle annettiin tehtäväksi kirjoittaa tai piirtää unelmakoulu paperille, jonka perusteella toteutettiin haastattelu. Unelmakoulun ohella tutkimuksessa paneuduttiin viihtymättömyyden syihin ja koulukiusaamiseen. Tutkimuksen linjauksena oli tutkia oppilaiden kaverisuhteita, ryhmään kuulumista ja sen ulkopuolelle jäämistä sekä opettajan vaikutusta kouluviihtyvyydelle. Laadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisen tutkimustradition periaatteiden mukaisesti. Aineistonkeruun metodina käytettiin unelmakoululuonnoksen ohella puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin harkinnanvaraista otantaa käyttämällä. Luokittelin 15 oppilaan litteroidun aineiston sekä löydösten että aiemmin asettamieni kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Fenomenologisen sisällönanalyysin kautta aineistosta muodostettiin oleellisimpia teemoja, joiden perusteella tulokset etenevät oppilaiden esittämässä tärkeysjärjestyksessä. Tutkimustuloksissa keskeisimpänä löydöksenä oli oppilaiden halu tulla kuulluksi. Kuulluksi tulemisen alaluokiksi muodostuivat toiveet koulupäivien toiminnallisuuden ja vaihtelun lisäämisestä sekä kokemus oppilaan vaikutusmahdollisuuksista. Toinen löydös oli ryhmään kuulumisen tärkeys. Yksin oleminen tai yksinäisyys ymmärrettiin tutkimusjoukon vastauksissa subjektiivisesti. Kolmanneksi oppilaat kertoivat kiusaamisen vaikuttavan oleellisesti kouluviihtyvyyteen ja sen tapahtuvan usein opettajan huomaamatta. Viimeisenä esille tuli opettajan toiminnan vaikutus, jossa on ymmärrettävä, että opettaja joko lisäsi tai vähensi koettua kouluviihtyvyyttä. Unelmakoulussa tärkeää olisi hyväksynnän ja tasavertaisuuden kokemuksen saaminen sekä muilta oppilailta että opettajalta, turvallisuuden kokemus sekä ulkopuolisuuden tunteen puuttuminen. Tutkimus tehtiin tarpeesta selvittää, mikä saisi oppilaan viihtymään paremmin koulussa ja tuottaa lisäymmärrystä asioista, jotka toimivat kouluviihtyvyyden estäjinä.