Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet

TIIVISTELMÄ Janne Niemiaho. 2015. Liikunnanopettajiksi opiskelevien temperamenttipiirteet. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 57 s, 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamentti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemiaho, Janne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46186
_version_ 1828193111953637376
author Niemiaho, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemiaho, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemiaho, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemiaho, Janne
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Janne Niemiaho. 2015. Liikunnanopettajiksi opiskelevien temperamenttipiirteet. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 57 s, 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteitä ja niiden voimakkuutta. Lisäksi tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, eroavatko mies- ja naisopiskelijoiden temperamenttipiirteet toisistaan ja onko opintojen suoritusvaiheella merkitystä temperamenttipiirteiden ilmenemiseen ja voimakkuuteen. Jokainen tutkimukseen osallistuja sai halutessaan omista vastauksista muodostuneen henkilökohtaisen temperamenttiprofiilin. Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan liikuntapedagogiikkaa pääaineena opiskelevat opiskelijat. Tutkimukseen osallistui 141 opiskelijaa, joista 80 (57%) oli naisia ja 61 (43%) miehiä. Vastaajat koostuivat 1. – 6. vuosikurssin opiskelijoista. Temperamentin tarkastelussa käytettiin Rothbarin (1981) temperamenttiteoriaa, jossa temperamentti koostuu kolmestatoista temperamenttipiirteestä. Tutkimuksessa temperamenttipiirteitä tarkasteltiin temperamentin itsearviointiin tarkoitetulla suomenkielisellä Adult Temperament Questionnaire short form – mittarilla (ATQ) (Derryberry & Rothbart 1988) (Liite 1). Mittarissa temperamenttipiirteet saivat arvoja 1-7. Mittarin luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimilla, jotka vaihtelivat tässä tutkimuksessa 0,50–0,84 välillä. Tuloksia tarkasteltiin keskiarvojen ja – hajontojen avulla, riippumattomien otosten t-testillä ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimilla. Liikunnanopettajiksi opiskelevien temperamenttipiirteistä korkeimpia arvoja saivat sosiaalisuus (5,64) ja myönteisten tunteiden kokeminen (5,44). Temperamenttipiirteiden yläluokista voimakkain oli ulospäinsuuntautuneisuus (5,03). Pienimmät arvot ilmenivät temperamenttipiirteistä pelkäämisessä (3,39) ja epämukavuuden tunteessa (3,48) sekä temperamenttipiirteiden yläluokassa negatiivinen affektiivisuus (3,63). Tuloksissa havaittiin selviä yksilöllisiä eroja. Sukupuolten välillä merkitseviä eroja temperamenttipiirteissä löytyi seuraavasti: miehet saivat korkeampia arvoja tunteiden hallinnassa ja viehtymyksessä voimakkaisiin ärsykkeisiin, kun taas naiset saivat korkeampia arvoja pelkäämisessä, turhautumisessa, surullisuudessa ja toiminnan hallinnassa. Temperamenttipiirteiden yläluokista negatiivisessa affektiivisuudessa naiset saivat merkitsevästi korkeampia arvoja kuin miehet. Opintojen suoritusvaiheella oli merkitsevä yhteys vain yhteen temperamenttipiirteeseen, toiminnan hallintaan, siten että nuoremmilla opiskelijoilla toiminnan hallinta oli korkeampaa kuin vanhemmilla opiskelijoilla. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta opettajaksi opiskelevien sosiaalisuudesta ja ulospäinsuuntautuneisuudesta. Tulevaisuudessa olisi tärkeää varmistaa, että opettajakoulutus valmistaisi tulevia opettajia kohtaamaan erilaisia temperamentteja koulumaailmassa. Avainsanat: temperamentti, liikunnanopettaja, opettajaopiskelija, ABSTRACT Janne Niemiaho. 2015. Temperament traits of students of physical education teachers. The Department of Sport Sciences, Sport Pedagogy. University of Jyväskylä, Master’s Thesis, 57 p., 2 Appendixes. The aim of this study was to examine the appearance and magnitude of temperament traits of students of physical education. Furthermore, the aim was to research whether the temperament traits of female and male physical education students differ from one another. Also, whether the phase of the studies has any significance in appearance and magnitude of temperament traits. All the participants were given their own individual temperament profile, if they wanted. The sample of this research consisted of the students who are studying physical education pedagogy as their major in The Department of Sport Sciences at University of Jyväskylä. The study consisted of 141 students of which 80 (57%) were female and 61 (43%) were male. The respondents consisted of students from classes 1st to 6th. Rothbar’s (1981) temperament theory, which consists of thirteen temperament traits, was used to examine temperament. This research examined temperament traits with a Finnish Adult Questionnaire short form-meter (ATQ) (Derryberry & Rothbart 1988) (Appendix 1) which is intended for self-evaluation. In the meter, temperament traits got valued from 1 to 7. The reliability of the meter was examined with Cronbach’s alphas, which varied between 0.50-0.84. The results were analyzed with means and standard deviation, independent samples T-test and Pearson’s product-moment correlation coefficient. Sociability (5.64) and Positive affect (5.44) as temperament traits got valued the most within the students of physical education teachers. Extraversion/Surgency (5.03) was the strongest of the upper class temperament traits. The lowest values of the temperament traits appeared in Fear (3.39) and Discomfort (3.48), and in the upper class of temperament traits there was Negative affect (3.63). There appeared significant individual differences in the results. Between genders there appeared significant differences of temperament traits in the following way: male participants got higher values in Inhibitory control and High intensity pleasure. Whereas female participants got higher values in Fear, Frustration, Sadness and Activation control. Of the upper class temperament traits, female participants got significantly higher values than male participants in Negative affect. The phase of the studies had a significant correlation to only one temperament trait, which was Activation control. In the way that with younger students, Activation control was higher than with older students. The results of this study support an earlier research about teacher students' Sociability and Extraversion. In the future it would be important to ensure that teacher education will prepare future teachers to encounter different temperaments. Key words: temperament, physical education teacher, teacher student
first_indexed 2024-09-11T08:50:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemiaho, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-03T10:36:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-03T10:36:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46186", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nJanne Niemiaho. 2015. Liikunnanopettajiksi opiskelevien temperamenttipiirteet. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. 57 s, 2 liitett\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteit\u00e4 ja niiden voimakkuutta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oli tavoitteena selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko mies- ja naisopiskelijoiden temperamenttipiirteet toisistaan ja onko opintojen suoritusvaiheella merkityst\u00e4 temperamenttipiirteiden ilmenemiseen ja voimakkuuteen. Jokainen tutkimukseen osallistuja sai halutessaan omista vastauksista muodostuneen henkil\u00f6kohtaisen temperamenttiprofiilin. Tutkimukseen osallistuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan liikuntapedagogiikkaa p\u00e4\u00e4aineena opiskelevat opiskelijat. Tutkimukseen osallistui 141 opiskelijaa, joista 80 (57%) oli naisia ja 61 (43%) miehi\u00e4. Vastaajat koostuivat 1. \u2013 6. vuosikurssin opiskelijoista. \r\n\r\nTemperamentin tarkastelussa k\u00e4ytettiin Rothbarin (1981) temperamenttiteoriaa, jossa temperamentti koostuu kolmestatoista temperamenttipiirteest\u00e4. Tutkimuksessa temperamenttipiirteit\u00e4 tarkasteltiin temperamentin itsearviointiin tarkoitetulla suomenkielisell\u00e4 Adult Temperament Questionnaire short form \u2013 mittarilla (ATQ) (Derryberry & Rothbart 1988) (Liite 1). Mittarissa temperamenttipiirteet saivat arvoja 1-7. Mittarin luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimilla, jotka vaihtelivat t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa 0,50\u20130,84 v\u00e4lill\u00e4. Tuloksia tarkasteltiin keskiarvojen ja \u2013 hajontojen avulla, riippumattomien otosten t-testill\u00e4 ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimilla.\r\n\r\nLiikunnanopettajiksi opiskelevien temperamenttipiirteist\u00e4 korkeimpia arvoja saivat sosiaalisuus (5,64) ja my\u00f6nteisten tunteiden kokeminen (5,44). Temperamenttipiirteiden yl\u00e4luokista voimakkain oli ulosp\u00e4insuuntautuneisuus (5,03). Pienimm\u00e4t arvot ilmeniv\u00e4t temperamenttipiirteist\u00e4 pelk\u00e4\u00e4misess\u00e4 (3,39) ja ep\u00e4mukavuuden tunteessa (3,48) sek\u00e4 temperamenttipiirteiden yl\u00e4luokassa negatiivinen affektiivisuus (3,63). Tuloksissa havaittiin selvi\u00e4 yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 merkitsevi\u00e4 eroja temperamenttipiirteiss\u00e4 l\u00f6ytyi seuraavasti: miehet saivat korkeampia arvoja tunteiden hallinnassa ja viehtymyksess\u00e4 voimakkaisiin \u00e4rsykkeisiin, kun taas naiset saivat korkeampia arvoja pelk\u00e4\u00e4misess\u00e4, turhautumisessa, surullisuudessa ja toiminnan hallinnassa. Temperamenttipiirteiden yl\u00e4luokista negatiivisessa affektiivisuudessa naiset saivat merkitsev\u00e4sti korkeampia arvoja kuin miehet. Opintojen suoritusvaiheella oli merkitsev\u00e4 yhteys vain yhteen temperamenttipiirteeseen, toiminnan hallintaan, siten ett\u00e4 nuoremmilla opiskelijoilla toiminnan hallinta oli korkeampaa kuin vanhemmilla opiskelijoilla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta opettajaksi opiskelevien sosiaalisuudesta ja ulosp\u00e4insuuntautuneisuudesta. Tulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa, ett\u00e4 opettajakoulutus valmistaisi tulevia opettajia kohtaamaan erilaisia temperamentteja koulumaailmassa.\r\n\r\nAvainsanat: temperamentti, liikunnanopettaja, opettajaopiskelija,", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nJanne Niemiaho. 2015. Temperament traits of students of physical education teachers. The Department of Sport Sciences, Sport Pedagogy. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s Thesis, 57 p., 2 Appendixes.\r\n\r\nThe aim of this study was to examine the appearance and magnitude of temperament traits of students of physical education. Furthermore, the aim was to research whether the temperament traits of female and male physical education students differ from one another. Also, whether the phase of the studies has any significance in appearance and magnitude of temperament traits. All the participants were given their own individual temperament profile, if they wanted. The sample of this research consisted of the students who are studying physical education pedagogy as their major in The Department of Sport Sciences at University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The study consisted of 141 students of which 80 (57%) were female and 61 (43%) were male. The respondents consisted of students from classes 1st to 6th. \r\n\r\nRothbar\u2019s (1981) temperament theory, which consists of thirteen temperament traits, was used to examine temperament. This research examined temperament traits with a Finnish Adult Questionnaire short form-meter (ATQ) (Derryberry & Rothbart 1988) (Appendix 1) which is intended for self-evaluation. In the meter, temperament traits got valued from 1 to 7. The reliability of the meter was examined with Cronbach\u2019s alphas, which varied between 0.50-0.84. The results were analyzed with means and standard deviation, independent samples T-test and Pearson\u2019s product-moment correlation coefficient. \r\n\r\nSociability (5.64) and Positive affect (5.44) as temperament traits got valued the most within the students of physical education teachers. Extraversion/Surgency (5.03) was the strongest of the upper class temperament traits. The lowest values of the temperament traits appeared in Fear (3.39) and Discomfort (3.48), and in the upper class of temperament traits there was Negative affect (3.63). There appeared significant individual differences in the results. Between genders there appeared significant differences of temperament traits in the following way: male participants got higher values in Inhibitory control and High intensity pleasure. Whereas female participants got higher values in Fear, Frustration, Sadness and Activation control. Of the upper class temperament traits, female participants got significantly higher values than male participants in Negative affect. The phase of the studies had a significant correlation to only one temperament trait, which was Activation control. In the way that with younger students, Activation control was higher than with older students. The results of this study support an earlier research about teacher students' Sociability and Extraversion. In the future it would be important to ensure that teacher education will prepare future teachers to encounter different temperaments.\r\n\r\nKey words: temperament, physical education teacher, teacher student", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Niemiaho (jaesolni) on 2015-06-03 10:36:58.226888. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-03T10:36:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032173.pdf: 663029 bytes, checksum: 906c120d912fa96fb44e6b97f3050143 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: ff07fde97485335d1d279695af81ae72 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-03T10:36:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032173.pdf: 663029 bytes, checksum: 906c120d912fa96fb44e6b97f3050143 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: ff07fde97485335d1d279695af81ae72 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506032173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-03T10:36:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46186
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/080e840b-0309-47b3-99c6-6c399ae458bb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506032173.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemiaho, Janne Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet temperamentti liikunnanopettaja opettajaopiskelija Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 persoonallisuus liikunnanopettajat opiskelijat
title Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_full Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_fullStr Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_full_unstemmed Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_short Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_sort liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
title_txtP Liikunnanopettajaksi opiskelevien temperamenttipiirteet
topic temperamentti liikunnanopettaja opettajaopiskelija Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 persoonallisuus liikunnanopettajat opiskelijat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettaja liikunnanopettajat opettajaopiskelija opiskelijat persoonallisuus temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46186 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506032173
work_keys_str_mv AT niemiahojanne liikunnanopettajaksiopiskelevientemperamenttipiirteet