Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista

TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ikonen, Tuomas, Kukila, Jarkko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46184
_version_ 1826225729400995840
author Ikonen, Tuomas Kukila, Jarkko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ikonen, Tuomas Kukila, Jarkko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ikonen, Tuomas Kukila, Jarkko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ikonen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa käsityön sukupuolittuneisuutta ja stereotypioita teknistä työtä opettavien naisopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kohtaavatko naisopettajat sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja työssään tai työtä hakiessaan, millaisia nämä stereotypiat ja ennakkoluulot ovat ja miten ne ilmenevät. Aiheen tutkiminen antaa tärkeää tietoa yhteiskunnan sukupuolittuneista rakenteista ja niitä ylläpitävistä tekijöistä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittaviksi valittiin kaksitoista teknistä työtä peruskoulussa opettavaa naisopettajaa. Tutkimuksen analyysimenetelmäksi valittiin teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Aineiston analyysissä aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen se teemoiteltiin ja näihin teemoihin muodostettiin teoriaan sopivia alakategorioita, joihin tutkittavien vastaukset jaoteltiin. Teknisen työn naisopettajat kokivat omana peruskouluaikanaan käsityön valinnan tapahtuvan itsestään selvästi sukupuolen mukaan. He tunnistivat teknisen työn laajalti miehiseksi alaksi. Käsityötä pidettiin edelleen jokseenkin sukupuolittuneena oppiaineena ja käsityön valinnan pakollisuuden katsottiin pitävän yllä tätä sukupuolittuneisuutta. Tutkittavat tunnistivat vain vähän sukupuoleensa kohdistuneita sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja. Kouluhenkilöstön taholta näitä negatiivisia asenteita ei ilmennyt, mutta oppilaiden ja koulun ulkopuolisten tahojen osalta hieman enemmän. Negatiiviset stereotypiat liittyivät naisten ammattitaidon kyseenalaistamiseen teknisessä työssä. Suurin osa tutkittavista tunnisti työnhaun tilanteista jonkinlaisia sukupuolistereotypioita, mutta vain pienellä osalla heistä ne miellettiin negatiivisiksi. Tutkittavat pitivät teknisen työn ja naiseuden yhdistelmää työnhaun kannalta positiivisena asiana ja kokivat sukupuolistereotyyppisten asenteiden kuuluvan menneisyyteen. Tutkimustulokset paljastavat, että sukupuolistereotypioita esiintyy käsityössä vielä jonkin verran, mutta vähemmän kuin tutkittavien omina peruskouluaikoina.
first_indexed 2023-03-22T10:00:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukila, Jarkko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-03T09:50:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-03T09:50:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1475064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46184", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nIkonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 opettavien naisten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4sity\u00f6n sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa k\u00e4sity\u00f6n sukupuolittuneisuutta ja stereotypioita teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 opettavien naisopettajien kokemusten ja k\u00e4sitysten kautta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, kohtaavatko naisopettajat sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tai ty\u00f6t\u00e4 hakiessaan, millaisia n\u00e4m\u00e4 stereotypiat ja ennakkoluulot ovat ja miten ne ilmenev\u00e4t. Aiheen tutkiminen antaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa yhteiskunnan sukupuolittuneista rakenteista ja niit\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4.\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Tutkittaviksi valittiin kaksitoista teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 peruskoulussa opettavaa naisopettajaa. Tutkimuksen analyysimenetelm\u00e4ksi valittiin teoriasidonnainen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineiston analyysiss\u00e4 aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka j\u00e4lkeen se teemoiteltiin ja n\u00e4ihin teemoihin muodostettiin teoriaan sopivia alakategorioita, joihin tutkittavien vastaukset jaoteltiin.\r\nTeknisen ty\u00f6n naisopettajat kokivat omana peruskouluaikanaan k\u00e4sity\u00f6n valinnan tapahtuvan itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4sti sukupuolen mukaan. He tunnistivat teknisen ty\u00f6n laajalti miehiseksi alaksi. K\u00e4sity\u00f6t\u00e4 pidettiin edelleen jokseenkin sukupuolittuneena oppiaineena ja k\u00e4sity\u00f6n valinnan pakollisuuden katsottiin pit\u00e4v\u00e4n yll\u00e4 t\u00e4t\u00e4 sukupuolittuneisuutta. Tutkittavat tunnistivat vain v\u00e4h\u00e4n sukupuoleensa kohdistuneita sukupuolistereotypioita ja ennakkoluuloja. Kouluhenkil\u00f6st\u00f6n taholta n\u00e4it\u00e4 negatiivisia asenteita ei ilmennyt, mutta oppilaiden ja koulun ulkopuolisten tahojen osalta hieman enemm\u00e4n. Negatiiviset stereotypiat liittyiv\u00e4t naisten ammattitaidon kyseenalaistamiseen teknisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. Suurin osa tutkittavista tunnisti ty\u00f6nhaun tilanteista jonkinlaisia sukupuolistereotypioita, mutta vain pienell\u00e4 osalla heist\u00e4 ne miellettiin negatiivisiksi. Tutkittavat pitiv\u00e4t teknisen ty\u00f6n ja naiseuden yhdistelm\u00e4\u00e4 ty\u00f6nhaun kannalta positiivisena asiana ja kokivat sukupuolistereotyyppisten asenteiden kuuluvan menneisyyteen. Tutkimustulokset paljastavat, ett\u00e4 sukupuolistereotypioita esiintyy k\u00e4sity\u00f6ss\u00e4 viel\u00e4 jonkin verran, mutta v\u00e4hemm\u00e4n kuin tutkittavien omina peruskouluaikoina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jarkko Kukila (jajukuki) on 2015-06-03 09:50:53.913634. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-03T09:50:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032172.docx: 201470 bytes, checksum: 97cf38bef03ed7c153a6c055924b5912 (MD5)\r\nlicense.html: 5186 bytes, checksum: f9e67fa8a05f6a0db163b31c9ce428e4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-03T09:50:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506032172.docx: 201470 bytes, checksum: 97cf38bef03ed7c153a6c055924b5912 (MD5)\r\nlicense.html: 5186 bytes, checksum: f9e67fa8a05f6a0db163b31c9ce428e4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (131 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoliroolit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolistereotypiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekninen ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolittunut k\u00e4sity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 opettavien naisten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4sity\u00f6n sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506032172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-03T09:50:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennakkoluulot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekninen ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolittuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46184
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/509d0343-e9df-46d5-962f-838768e86607\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201506032172.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikonen, Tuomas Kukila, Jarkko Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista sukupuoliroolit sukupuolistereotypiat käsityö tekninen työ sukupuolittunut käsityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stereotypiat ennakkoluulot tasa-arvo teknologiakasvatus sukupuolittuminen
title Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_full Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_fullStr Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_full_unstemmed Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_short Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_sort teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
title_txtP Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista
topic sukupuoliroolit sukupuolistereotypiat käsityö tekninen työ sukupuolittunut käsityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stereotypiat ennakkoluulot tasa-arvo teknologiakasvatus sukupuolittuminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ennakkoluulot käsityö stereotypiat sukupuoliroolit sukupuolistereotypiat sukupuolittuminen sukupuolittunut käsityö tasa-arvo tekninen työ teknologiakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46184 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506032172
work_keys_str_mv AT ikonentuomas teknistätyötäopettaviennaistenkokemuksiajakäsityksiäkäsityönsukupuolittuneisuudesta