Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea

Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvittää opettajapystyvyyden, sukupuol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikka, Tanja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46175
_version_ 1828193111944200192
author Hartikka, Tanja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hartikka, Tanja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hartikka, Tanja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hartikka, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvittää opettajapystyvyyden, sukupuolen ja työskentelyvuosien yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämä tutkimus on sekä interventio- että kyselylomaketutkimus. Tutki-mus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin toteuttamaa Työrauha Kaikille -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on vähentää työrauhaongelmia yläkoulun luokissa ja tätä kautta lisätä jokaisen yksilön hyvinvointia luokkaympäristössä. Tutkimuksen aineisto on saatu Niilo Mäki Instituutilta. Se koostuu 155 yläkou-lun opettajan vastauksista interventioon liittyneisiin tausta- ja loppukyselyyn. Opettajien vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti käyttäen parametrisia me-netelmiä. Opettajapystyvyys jaetaan kolmeen ulottuvuuteen: opettamiseen, käyt-täytymisen ohjaamiseen ja yhteistyöhön liittyviin pystyvyyskäsityksiin. Näistä käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvällä pystyvyyden tunteella on merkitsevää yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämän lisäksi stressiin ja uupumukseen on yhteydessä opettajan sukupuoli. Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että lisäämällä opettajien käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvää pystyvyyden tunnetta, voidaan vähentää stressi- ja uupumuskokemuksiin liittyviä ilmiöitä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikka, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-02T13:31:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-02T13:31:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46175", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella on kaksi keskeist\u00e4 tarkoitusta: Ensimm\u00e4inen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 Ty\u00f6rauha Kaikille -hankkeeseen liittyv\u00e4n intervention yhteytt\u00e4 opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sek\u00e4 opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 opettajapystyvyyden, sukupuolen ja ty\u00f6skentelyvuosien yhteytt\u00e4 opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on sek\u00e4 interventio- ett\u00e4 kyselylomaketutkimus. Tutki-mus on toteutettu osana Niilo M\u00e4ki Instituutin toteuttamaa Ty\u00f6rauha Kaikille -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmia yl\u00e4koulun luokissa ja t\u00e4t\u00e4 kautta lis\u00e4t\u00e4 jokaisen yksil\u00f6n hyvinvointia luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto on saatu Niilo M\u00e4ki Instituutilta. Se koostuu 155 yl\u00e4kou-lun opettajan vastauksista interventioon liittyneisiin tausta- ja loppukyselyyn. Opettajien vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti k\u00e4ytt\u00e4en parametrisia me-netelmi\u00e4. Opettajapystyvyys jaetaan kolmeen ulottuvuuteen: opettamiseen, k\u00e4yt-t\u00e4ytymisen ohjaamiseen ja yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyviin pystyvyysk\u00e4sityksiin. N\u00e4ist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaamiseen liittyv\u00e4ll\u00e4 pystyvyyden tunteella on merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi stressiin ja uupumukseen on yhteydess\u00e4 opettajan sukupuoli. T\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaamiseen liittyv\u00e4\u00e4 pystyvyyden tunnetta, voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 stressi- ja uupumuskokemuksiin liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Hartikka (taanhart) on 2015-06-02 13:31:17.654564. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-02T13:31:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506022159.pdf: 645849 bytes, checksum: ef9d00344305531334bc4898b3c0dc43 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 6f185e5168102723b34bf6068314546e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-02T13:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506022159.pdf: 645849 bytes, checksum: ef9d00344305531334bc4898b3c0dc43 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 6f185e5168102723b34bf6068314546e (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yl\u00e4koulun opettajan arkea", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506022159", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-02T13:31:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46175
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:03Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46467720-8fb2-4798-a1d4-8f070ba038b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506022159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikka, Tanja Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat stressi uupumus työrauha
title Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_full Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_fullStr Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_full_unstemmed Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_short Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_sort opettajapystyvyys stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
title_txtP Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat stressi uupumus työrauha
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys opettajat stressi työrauha uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022159
work_keys_str_mv AT hartikkatanja opettajapystyvyysstressijauupuminenosanayläkoulunopettajanarkea