Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea

Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvittää opettajapystyvyyden, sukupuol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hartikka, Tanja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46175
Kuvaus
Yhteenveto:Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja uupumusko-kemuksiin. Toinen tarkoitus on selvittää opettajapystyvyyden, sukupuolen ja työskentelyvuosien yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämä tutkimus on sekä interventio- että kyselylomaketutkimus. Tutki-mus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin toteuttamaa Työrauha Kaikille -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on vähentää työrauhaongelmia yläkoulun luokissa ja tätä kautta lisätä jokaisen yksilön hyvinvointia luokkaympäristössä. Tutkimuksen aineisto on saatu Niilo Mäki Instituutilta. Se koostuu 155 yläkou-lun opettajan vastauksista interventioon liittyneisiin tausta- ja loppukyselyyn. Opettajien vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti käyttäen parametrisia me-netelmiä. Opettajapystyvyys jaetaan kolmeen ulottuvuuteen: opettamiseen, käyt-täytymisen ohjaamiseen ja yhteistyöhön liittyviin pystyvyyskäsityksiin. Näistä käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvällä pystyvyyden tunteella on merkitsevää yhteyttä opettajan kokemaan stressiin ja uupumukseen. Tämän lisäksi stressiin ja uupumukseen on yhteydessä opettajan sukupuoli. Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että lisäämällä opettajien käyttäytymisen ohjaamiseen liittyvää pystyvyyden tunnetta, voidaan vähentää stressi- ja uupumuskokemuksiin liittyviä ilmiöitä.