Tarina viestinviejänä tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna

Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut runsaasti alan kirjallisuutta. Olen työssäni selvittänyt, mistä tarinailmiössä o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alasalmi, Tuula
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46167
_version_ 1826225726953619456
author Alasalmi, Tuula
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alasalmi, Tuula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alasalmi, Tuula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alasalmi, Tuula
datasource_str_mv jyx
description Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut runsaasti alan kirjallisuutta. Olen työssäni selvittänyt, mistä tarinailmiössä on kyse: mitä tarinoiden kertomisesta ja niillä vaikuttamisesta ajattelevat tutkijat, mitä viestinnän ja yritystoiminnan asiantuntijat, ja lopuksi, millaisia neuvoja käytännön viestintää toteuttaville annetaan ja mihin neuvot perustuvat. Viimeiseksi analysoin leipiä markkinoivia viestintätarinoita. Tuon työssäni yhteen viestinnäntutkimuksen, yhteiskunnallisen tutkimuksen, kirjallisuudentutkimuksen ja yritysmaailman näkemyksiä siitä, mitä tarinakerronta voi olla. Esittelen lyhyesti narratologiaa ja kirjallisuudentutkijoiden näkemyksiä tarinoiden vaikutusvallasta (mm. Eagleton 1991, Rimmon-Kenan 1991 ja Tammi 1992). Koska tarinoiden kerrontaan liitetään usein myyttinen aines (mm. Torkki 2014), olen sivunnut myös tutkijoiden ajatuksia myyttien sulauttamisesta osaksi kerrontaa (Frye 1957/2000 ja Barthes 1957/1994). Laajemmin esittelen Walter R. Fisherin (1987) narratiivisen paradigman, joka tuo työhön viestinnäntutkimuksellisen selkärangan tarinoiden merkityksestä ja käytöstä. Markkinointiviestinnän kirjallisuudesta laajimmin esittelen Seth Godinin (2008) ajatuksia. Hänen mukaansa kuluttaja itse kertoo itselleen maailmankuvansa mukaisia tarinoita, joihin hän saa ainekset markkinoijan tarjoamasta materiaalista. Tutkielmani osoittaa, että tarinankerrontaa pidetään yleisesti vaikutusvaltaisena ja käytännössä toimivana tapana toteuttaa yritysten viestintää ja markkinointia. Vaikuttavuudella on myös kääntöpuolensa: tarinankerronta yhdistetään myös manipulointiin ja totuuden kiertämiseen. Lisäksi tarinankerronnalla on lievä uskottavuusongelma, eli sitä pidetään joko kevyenä koristeluna tai suoranaisena satujen kertomisena, joka saattaa viestin epäilyksenalaiseksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lahdelma, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemi-Pyntt\u00e4ri, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alasalmi, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-02T10:41:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-02T10:41:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474872", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46167", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yritysten markkinointiviestinn\u00e4n v\u00e4lineen\u00e4. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmi\u00f6 on poikinut runsaasti alan kirjallisuutta. Olen ty\u00f6ss\u00e4ni selvitt\u00e4nyt, mist\u00e4 tarinailmi\u00f6ss\u00e4 on kyse: mit\u00e4 tarinoiden kertomisesta ja niill\u00e4 vaikuttamisesta ajattelevat tutkijat, mit\u00e4 viestinn\u00e4n ja yritystoiminnan asiantuntijat, ja lopuksi, millaisia neuvoja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n viestint\u00e4\u00e4 toteuttaville annetaan ja mihin neuvot perustuvat. Viimeiseksi analysoin leipi\u00e4 markkinoivia viestint\u00e4tarinoita.\r\n\r\nTuon ty\u00f6ss\u00e4ni yhteen viestinn\u00e4ntutkimuksen, yhteiskunnallisen tutkimuksen, kirjallisuudentutkimuksen ja yritysmaailman n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 tarinakerronta voi olla. Esittelen lyhyesti narratologiaa ja kirjallisuudentutkijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 tarinoiden vaikutusvallasta (mm. Eagleton 1991, Rimmon-Kenan 1991 ja Tammi 1992). Koska tarinoiden kerrontaan liitet\u00e4\u00e4n usein myyttinen aines (mm. Torkki 2014), olen sivunnut my\u00f6s tutkijoiden ajatuksia myyttien sulauttamisesta osaksi kerrontaa (Frye 1957/2000 ja Barthes 1957/1994).\r\n\r\nLaajemmin esittelen Walter R. Fisherin (1987) narratiivisen paradigman, joka tuo ty\u00f6h\u00f6n viestinn\u00e4ntutkimuksellisen selk\u00e4rangan tarinoiden merkityksest\u00e4 ja k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Markkinointiviestinn\u00e4n kirjallisuudesta laajimmin esittelen Seth Godinin (2008) ajatuksia. H\u00e4nen mukaansa kuluttaja itse kertoo itselleen maailmankuvansa mukaisia tarinoita, joihin h\u00e4n saa ainekset markkinoijan tarjoamasta materiaalista.\r\n\r\nTutkielmani osoittaa, ett\u00e4 tarinankerrontaa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti vaikutusvaltaisena ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 toimivana tapana toteuttaa yritysten viestint\u00e4\u00e4 ja markkinointia. Vaikuttavuudella on my\u00f6s k\u00e4\u00e4nt\u00f6puolensa: tarinankerronta yhdistet\u00e4\u00e4n my\u00f6s manipulointiin ja totuuden kiert\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi tarinankerronnalla on liev\u00e4 uskottavuusongelma, eli sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n joko kevyen\u00e4 koristeluna tai suoranaisena satujen kertomisena, joka saattaa viestin ep\u00e4ilyksenalaiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuula Alasalmi (tuheojap) on 2015-06-02 10:26:06.129369. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-02T10:41:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506022149.pdf: 1880058 bytes, checksum: fe63b41771ef2b1767bec2ac609a80d9 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: ebdf02ae11a31a265f080febbaf3c566 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-02T10:41:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506022149.pdf: 1880058 bytes, checksum: fe63b41771ef2b1767bec2ac609a80d9 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: ebdf02ae11a31a265f080febbaf3c566 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (138 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarina", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritystarina", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen paradigma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maailmankuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tarina viestinviej\u00e4n\u00e4 : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinn\u00e4n ty\u00f6kaluna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tarinankerronta yritysten markkinointiviestinn\u00e4n ty\u00f6kaluna", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506022149", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-02T10:41:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paradigmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maailmankuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46167
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0f7bf04-d26e-4b67-be60-63e7b576ea8d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506022149.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alasalmi, Tuula Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna tarina markkinointiviestintä mainonta yritystarina narratiivinen paradigma maailmankuva Kirjoittaminen Creative writing 3041 tarinat yritysviestintä narratiivisuus paradigmat brändit
title Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_alt Tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_full Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_fullStr Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_full_unstemmed Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_short Tarina viestinviejänä
title_sort tarina viestinviejänä tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_sub tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
title_txtP Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
topic tarina markkinointiviestintä mainonta yritystarina narratiivinen paradigma maailmankuva Kirjoittaminen Creative writing 3041 tarinat yritysviestintä narratiivisuus paradigmat brändit
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen brändit maailmankuva mainonta markkinointiviestintä narratiivinen paradigma narratiivisuus paradigmat tarina tarinat yritystarina yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46167 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022149
work_keys_str_mv AT alasalmituula tarinaviestinviejänätarinankerrontayritystenmarkkinointiviestinnäntyökaluna