Mobiiliteknologian käytön ja käyttöönoton ongelmia vieraiden kielten opetuksessa

Mobiililaitteiden opetuskäytön suosio on kasvanut viime vuosina Suomessa, ja useat tutkimukset osoittavatkin mobiililaitteiden opetuskäytöllä olevan useita hyötyjä, etenkin vieraiden kielten opetuksessa. Mobiililaitteiden opetuskäyttöön liittyy myös erilaisia haasteita, mutta niitä on kuitenkin tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silla, Arto
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46144
Description
Summary:Mobiililaitteiden opetuskäytön suosio on kasvanut viime vuosina Suomessa, ja useat tutkimukset osoittavatkin mobiililaitteiden opetuskäytöllä olevan useita hyötyjä, etenkin vieraiden kielten opetuksessa. Mobiililaitteiden opetuskäyttöön liittyy myös erilaisia haasteita, mutta niitä on kuitenkin tutkittu tähän mennessä rajatusti. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin, millaisia haasteita suomalaiset vieraiden kielten opettajat kohtasivat mobiililaitteiden opetuskäytössä, ja millaisia ajatuksia luokkahuoneiden ja kouluaikojen ulkopuoliset mobiilioppimisaktiviteetit herättivät opettajissa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suurimmat haasteet mobiililaitteiden opetuskäytölle ja käyttöönotolle olivat opetuskäyttöön tarkoitettujen mobiililaitteiden vähäinen määrä, opettajien puutteellinen osaaminen ja mobiililaitteiden opetuskäyttöä tukevan lisäkoulutuksen heikko laatu. Teaching via mobile devices is an increasingly popular phenomenon in Finnish schools and many studies suggest that utilizing mobile devices as a part of teaching offers many benefits, especially in foreign language teaching. However, very little research has been done to recognize different kinds of challenges teachers face while utilizing mobile technology as part of their teaching. This study was conducted to find out what kind of challenges Finnish foreign language teachers see in the deployment and utilization of mobile devices in foreign language teach-ing, and to find out if the teachers are interested in utilizing mobile learning activies out-side classrooms and school times. The results of this study indicate that the biggest chal-lenges were a lack of mobile devices meant for teaching, teachers' insufficient know-how and the poor quality of the education meant to give the teachers sufficient skills to utilize mobile devices in their teaching.