Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa

Tämä tutkielma käsittelee sukupuolen rakentumista oppikoulujen koulukurissa 1800–1900- lukujen vaihteessa. Lähdeaineistona on käytetty Tampereen suomalaisen tyttökoulun, Kuopion suomalaisen yhteiskoulun ja Jyväskylän lyseon rangaistuskirjoja ja opettajankokousten pöytäkirjoja. Lisäksi tutkimukses...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Puranen, Karoliina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46134
_version_ 1826225742976909312
author Puranen, Karoliina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puranen, Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puranen, Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puranen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee sukupuolen rakentumista oppikoulujen koulukurissa 1800–1900- lukujen vaihteessa. Lähdeaineistona on käytetty Tampereen suomalaisen tyttökoulun, Kuopion suomalaisen yhteiskoulun ja Jyväskylän lyseon rangaistuskirjoja ja opettajankokousten pöytäkirjoja. Lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu koulujen matrikkeliteoksia ja koulukuria määritellyttä lainsäädäntöä. Menetelmänä on ollut kvantitatiivinen vertailumenetelmä, ja sukupuolen rakentumista on tarkasteltu gender-teorian sekä sukupuolieron näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa on huomioitu intersektionaalisuuden käsite. Lukuun ottamatta Tampereen suomalaista tyttökoulua, oli tutkituissa oppikouluissa vuosisatojen vaihteessa yleisin rangaistusmuoto jälki-istunto. Jälki-istunnon rankaisevuus perustui eristämiseen, joka nousi merkittäväksi kuritusmenetelmäksi, kun kouluissa luovuttiin ruumiillisen kurin käytöstä. Koulujen kurissa näkyi 1700-luvun lopulla rangaistuskäytänteisiin tullut tarkoituksenmukaisuus, sekä yleistynyt valvonnan merkityksen korostuminen. Oppikoulujen oppilaista rikkeitä tekivät ennen kaikkea pojat. Rikenimikkeenä oli usein vilkkaus tai vallattomuus, jotka olivat tekoina näkyviä ja äänekkäitä. Tyttöjen tekemien rikkeiden osuus oli jopa marginaalinen. Tyttöjen vähäisissä sääntöjen vastaisissa teoissa korostuivat huolimattomuus ja epärehellisyys, jotka olivat tekoina hiljaisempia. Koulujen kurissa rakentuikin toisaalta äänekästä, ja toisaalta hiljaista sukupuolta. Kurissa rakentuneeseen sukupuoleen vaikuttivat ne yhteiskunnalliset tehtävät ja tehtäviin liitetyt oletukset, joihin tyttöjä ja poikia kasvatettiin. Oppikouluissa näkyi yhteiskunnassa meneillään ollut modernisaatio. Sen myötä oppikoulunkäynti sallittiin myös naisilta ja alemmilta yhteiskuntaluokilta. Aiemmin oppikoulut olivat olleet lähinnä ylempien säätyjen poikien kouluja. Muutos ei tapahtunut ongelmitta. Oppikouluissa ankarimmat rangaistukset saivat rikkeitä tehneistä oppilaista ne, joiden kohdalla risteytyi useampi yksilöä marginalisoiva kategoria. Käytännössä tämä tarkoitti työväenluokkaisten tyttöjen saamia verrattain ankarampia rangaistuksia. Etenkin ylempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluneet pojat selvisivät sen sijaan huomattavasti vähemmällä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Markkola, Pirjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puranen, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-06-01T05:25:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-06-01T05:25:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46134", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee sukupuolen rakentumista oppikoulujen koulukurissa 1800\u20131900-\r\nlukujen vaihteessa. L\u00e4hdeaineistona on k\u00e4ytetty Tampereen suomalaisen tytt\u00f6koulun, Kuopion\r\nsuomalaisen yhteiskoulun ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n lyseon rangaistuskirjoja ja opettajankokousten\r\np\u00f6yt\u00e4kirjoja. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa on tarkasteltu koulujen matrikkeliteoksia ja koulukuria\r\nm\u00e4\u00e4ritellytt\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6\u00e4. Menetelm\u00e4n\u00e4 on ollut kvantitatiivinen vertailumenetelm\u00e4, ja\r\nsukupuolen rakentumista on tarkasteltu gender-teorian sek\u00e4 sukupuolieron n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa on huomioitu intersektionaalisuuden k\u00e4site.\r\nLukuun ottamatta Tampereen suomalaista tytt\u00f6koulua, oli tutkituissa oppikouluissa\r\nvuosisatojen vaihteessa yleisin rangaistusmuoto j\u00e4lki-istunto. J\u00e4lki-istunnon rankaisevuus\r\nperustui erist\u00e4miseen, joka nousi merkitt\u00e4v\u00e4ksi kuritusmenetelm\u00e4ksi, kun kouluissa luovuttiin\r\nruumiillisen kurin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Koulujen kurissa n\u00e4kyi 1700-luvun lopulla rangaistusk\u00e4yt\u00e4nteisiin\r\ntullut tarkoituksenmukaisuus, sek\u00e4 yleistynyt valvonnan merkityksen korostuminen.\r\nOppikoulujen oppilaista rikkeit\u00e4 tekiv\u00e4t ennen kaikkea pojat. Rikenimikkeen\u00e4 oli usein\r\nvilkkaus tai vallattomuus, jotka olivat tekoina n\u00e4kyvi\u00e4 ja \u00e4\u00e4nekk\u00e4it\u00e4. Tytt\u00f6jen tekemien\r\nrikkeiden osuus oli jopa marginaalinen. Tytt\u00f6jen v\u00e4h\u00e4isiss\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen vastaisissa teoissa\r\nkorostuivat huolimattomuus ja ep\u00e4rehellisyys, jotka olivat tekoina hiljaisempia. Koulujen\r\nkurissa rakentuikin toisaalta \u00e4\u00e4nek\u00e4st\u00e4, ja toisaalta hiljaista sukupuolta. Kurissa rakentuneeseen\r\nsukupuoleen vaikuttivat ne yhteiskunnalliset teht\u00e4v\u00e4t ja teht\u00e4viin liitetyt oletukset, joihin tytt\u00f6j\u00e4\r\nja poikia kasvatettiin.\r\nOppikouluissa n\u00e4kyi yhteiskunnassa meneill\u00e4\u00e4n ollut modernisaatio. Sen my\u00f6t\u00e4\r\noppikoulunk\u00e4ynti sallittiin my\u00f6s naisilta ja alemmilta yhteiskuntaluokilta. Aiemmin oppikoulut\r\nolivat olleet l\u00e4hinn\u00e4 ylempien s\u00e4\u00e4tyjen poikien kouluja. Muutos ei tapahtunut ongelmitta.\r\nOppikouluissa ankarimmat rangaistukset saivat rikkeit\u00e4 tehneist\u00e4 oppilaista ne, joiden kohdalla\r\nristeytyi useampi yksil\u00f6\u00e4 marginalisoiva kategoria. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tarkoitti\r\nty\u00f6v\u00e4enluokkaisten tytt\u00f6jen saamia verrattain ankarampia rangaistuksia. Etenkin ylempiin\r\nyhteiskuntaluokkiin kuuluneet pojat selvisiv\u00e4t sen sijaan huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Karoliina Puranen (kapurane) on 2015-06-01 05:25:42.143764. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-06-01T05:25:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506012117.pdf: 2140012 bytes, checksum: f9bf86298bdcca5dd57dea2d3e17b5f8 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: c43c54c0866f32fe250bdeab1f670354 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-06-01T05:25:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201506012117.pdf: 2140012 bytes, checksum: f9bf86298bdcca5dd57dea2d3e17b5f8 (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: c43c54c0866f32fe250bdeab1f670354 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (114 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intersektionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kiltit tyt\u00f6t, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201506012117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-06-01T05:25:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "1800-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "1900-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siveellisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rangaistukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46134
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06cfcd26-9dac-4fda-a233-14837324844b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201506012117.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puranen, Karoliina Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa intersektionaalisuus Suomen historia Finnish History 3031 1800-luku 1900-luku sukupuoli historia sukupuolentutkimus koulukuri oppikoulu siveellisyys rangaistukset
title Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_alt Sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_full Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_fullStr Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_full_unstemmed Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_short Kiltit tytöt, vilkkaat pojat?
title_sort kiltit tytöt vilkkaat pojat sukupuoli ja koulukuri 1800 1900 lukujen vaihteen oppikouluissa
title_sub sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
title_txtP Kiltit tytöt, vilkkaat pojat? : sukupuoli ja koulukuri 1800-1900-lukujen vaihteen oppikouluissa
topic intersektionaalisuus Suomen historia Finnish History 3031 1800-luku 1900-luku sukupuoli historia sukupuolentutkimus koulukuri oppikoulu siveellisyys rangaistukset
topic_facet 1800-luku 1900-luku 3031 Finnish History Suomen historia historia intersektionaalisuus koulukuri oppikoulu rangaistukset siveellisyys sukupuolentutkimus sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46134 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506012117
work_keys_str_mv AT puranenkaroliina kiltittytötvilkkaatpojatsukupuolijakoulukuri18001900lukujenvaihteenoppikouluiss