Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta

Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen päätarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden per...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Piironen, Suvi, Rokala, Ville
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46128
Kuvaus
Yhteenveto:Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen päätarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuuden sijoittumista introvertti - ekstrovertti -jatkumolle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan mahdollisia sukupuolieroja jatkumon näkökulmasta sekä tutkitaan, miten introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat persoonallisuutensa suhteessa opettajuuteen. Tutkimus koostuu määrällisestä sekä laadullisesta osiosta. Määrällisen osion aineisto kerättiin S5-kyselylomakkeella (Konstabel, Lönnqvist, Verkasalo & Walkowitz, 2008). Lopullinen aineisto koostuu 72 vastauksesta. Määrällisen aineiston analysoinnissa käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, sekä ristiintaulukointia. Vastausten pohjalta määritettiin kolme introverteinta luokanopettajaopiskelijaa, jotka kutsuttiin haastatteluun. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoissa on enemmän ekstroverttejä kuin introvertteja. Introverteissa oli enemmän miehiä kuin naisia. Lisäksi introvertit luokanopettajaopiskelijat kokivat persoonallisuutensa vaikuttavan opettajuuteensa, mutta eivät kokeneet sen rajoittavan opettajana toimimista. Luokanopettajakoulutukseen valikoituu pääasiassa ekstrovertit yksilöt, vaikka tutkimuksemme tulosten mukaan myös introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajan ammatin luontevana. Oppilasaines kuitenkin jakautuu introvertti - ekstrovertti -jatkumolle tasaisemmin ja tämä tulisi ottaa luokanopettajakoulutuksessa paremmin huomioon.