Summary: | Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on oppilaiden biologian opiskelumotivaatioon ja miten oppilaat suhtautuvat tablet-tietokoneiden käyttöön biologian opetuksessa.
Tutkimus oli tapaustutkimus, joka suoritettiin Jyväskylän normaalikoulun yhden yhdeksännen luokan oppilailla. Tutkimus aloitettiin alkumittauksella, joka mittasi oppilaiden biologian tietotasoa, motivaatiota ja tieto- ja viestintätekniikan käyttöä. Alkumittauksen jälkeen suoritettiin kahden oppitunnin mittainen opetuskokeilu, jossa oppilaat etsivät ja syvensivät tietojaan ihmisen biologiasta tutkivan oppimisen menetelmällä tablet-tietokoneita hyödyntäen. Opetuskokeilu videoitiin laadullista analysointia varten. Opetuskokeilun jälkeen oppilaat suorittivat loppumittauksen, jolla selvitettiin oppilaiden biologian tietorakenteiden muuttumista, biologian opiskelumotivaatiota, asenteita ryhmätyöskentelyä ja tablet-tietokoneiden käyttöä kohtaan.
Tutkimuksessa havaittiin oppilaiden biologian käsitteiden osaamisen pa-rantuvan, mutta ilmiöiden selittämisen taidoissa ei havaittu muutosta. Oppilai-den tablet-tietokoneiden käyttö oli opetuskokeilussa yksipuolista. Tulosten mukaan oppilailla oli hyvä biologian opiskelumotivaatio, eikä tablet-tietokoneiden käytöllä havaittu olevan siihen vaikutusta. Oppilaat suhtautuivat tablet-tietokoneiden käyttöön oppitunneilla myönteisesti ja pitivät tablet-tietokoneita hyödyllisinä ja monipuolisina välineinä.
This case study focused on the impacts of the use of tablet-devices in learning and understanding of content knowledge in biology. Another aim was to study how tablet-devices affect pupils’ motivation to study biology and what kinds of attitudes they have towards to use tablet-devices in biology lessons.
The study was carried out among 9th grade pupils in Jyväskylä Teacher Training School. The study started with a pre-enquiry that we’re used to meas-ure pupils’ knowledge of biology, motivation and ICT skills. After the pre-test there was a teaching period of 2x45 min. During this period pupils upgraded their knowledge of human biology by inquiry-based learning with tablet-devices. The teaching period was videotaped for qualitative analysis. After the teaching experiment there was a post-enquiry at examined changes in pupils’ knowledge of biology, motivation to study biology and attitudes towards teamwork and use of the tablet-devices.
It was found in this study that pupils were better to handle biological con-cepts, but that there were no changes in pupils’ ability to explain biological phenomena. Pupils’ skills to use tablet-devices were quite simple. According to the results pupils had high motivation to study biology, and the use of tablet-devices had no effects on it. Pupils reacted to the use of tablet-devices as study tools positively, and they regarded tablet-devices as useful and versatile.
|