Suunnitelmasta käytäntöön miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?

Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, opettajankoulutuksen kehityksen ja yhteiskunnallisten tilanteiden myötä. Lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Jutta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46111
_version_ 1826225760208158720
author Toivonen, Jutta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivonen, Jutta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivonen, Jutta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivonen, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, opettajankoulutuksen kehityksen ja yhteiskunnallisten tilanteiden myötä. Lukiotasolla vuoden 1977 tarkkasisältöinen opetussuunnitelma ohjasi opettajaa noudattamaan tarkasti opetussuunnitelmaa ja jakamaan tietoa sen mukaisesti. Vuoden 1994 lukion opetussuunnitelma näytti sen sijaan uutta suuntaa; konstruktivistisen suunnitelman taustalla nähtiin opettajan pedagoginen vapaus ja opiskelijan vahva osallistuminen oman oppimisensa ohjaamisessa. Myös vuoden 2003 opetussuunnitelma jatkoi konstruktivistisella otteella, määritellen kuitenkin hieman enemmän kurssisisältöjä. Koska nykyinen lukion musiikin opetussuunnitelma antaa paljon pedagogisia vapauksia, opetusta on mahdollista toteuttaa monella tavalla. Laadullinen tutkimukseni selvittääkin, kuinka kaikille lukiolaisille pakollista musiikin 1. kurssia on mahdollista toteuttaa. Tutkimustani varten haastattelin neljää työssä olevaa lukion musiikinopettajaa puolistrukturoidulla haastattelumuodolla. Haastattelun tuloksia analysoin musiikkikasvatuksen pääfilosofioihin ja konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen peilaten. Tarkoituksenani oli myös selvittää, mitä haastateltavat ajattelevat nykyisestä opetussuunnitelmasta, mahdollisesti aikaisemmista opetussuunnitelmista ja millaisena he näkevät lukion musiikinopetuksen tulevaisuudessa. Tutkimukseni osoitti, että haastateltavat pitävät nykyisen opetussuunnitelman suomista pedagogisista vapauksista. Kokenein opettaja näki selkeän muutoksen omassa opettajan roolissaan aikaisemmasta tiedonvälittäjästä nykyiseen ohjaajan rooliin. Haastattelujen pohjalta oli nähtävissä, että praksiaalinen, toiminnallinen ajattelu on olennaisessa osassa ja esteettinen ajattelu opetuksessa on monin tavoin väistynyt. Haastateltavien opetuksessa näkyi samoja asioita, mutta heidän opetuksensa myös poikkesi monin tavoin. Opetussuunnitelman sisältöjä toteutettiin heidän opetuksessaan usein eri tavoin. Haastateltavat totesivatkin, että omien vahvuuksien käyttäminen on oleellista. Eräs haastateltavista sanoi korvaavansa tulevaisuudessa opetuskirjat kokonaan iPad-sovelluksilla. Myös muut opettajat olivat luopuneet kokonaan tai osin opetuskirjan käytöstä. He totesivat, että opetus muuttuu koko ajan ja sitä on hyväkin päivittää tasaisin väliajoin. Varsinkin kokeneimmat opettajat painottivat myös konstruktivistista, oppilaslähtöistä näkökulmaa suunnittelussa ja opetuksessa. 1. kurssin päätehtävinä nähtiin haastateltavien mukaan positiivisten kokemuksien antaminen ja se, että oppilaat innostuisivat musiikista ja musiikin harrastamisesta, sekä musiikillinen yleissivistäminen. Osittain kurssi nähtiin myös johdantona muille musiikin kursseille. Haastateltavat painottivat käytännön tekemistä ja varsinkin irrallisen teorian minimoimista.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Louhivuori, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Jutta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-28T16:00:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-28T16:00:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46111", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria\r\nopettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien\r\nkasvatusideologioiden, opettajankoulutuksen kehityksen ja yhteiskunnallisten tilanteiden my\u00f6t\u00e4. Lukiotasolla\r\nvuoden 1977 tarkkasis\u00e4lt\u00f6inen opetussuunnitelma ohjasi opettajaa noudattamaan tarkasti opetussuunnitelmaa\r\nja jakamaan tietoa sen mukaisesti. Vuoden 1994 lukion opetussuunnitelma n\u00e4ytti sen sijaan uutta suuntaa;\r\nkonstruktivistisen suunnitelman taustalla n\u00e4htiin opettajan pedagoginen vapaus ja opiskelijan vahva\r\nosallistuminen oman oppimisensa ohjaamisessa. My\u00f6s vuoden 2003 opetussuunnitelma jatkoi\r\nkonstruktivistisella otteella, m\u00e4\u00e4ritellen kuitenkin hieman enemm\u00e4n kurssisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4.\r\nKoska nykyinen lukion musiikin opetussuunnitelma antaa paljon pedagogisia vapauksia, opetusta on\r\nmahdollista toteuttaa monella tavalla. Laadullinen tutkimukseni selvitt\u00e4\u00e4kin, kuinka kaikille lukiolaisille\r\npakollista musiikin 1. kurssia on mahdollista toteuttaa. Tutkimustani varten haastattelin nelj\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 olevaa\r\nlukion musiikinopettajaa puolistrukturoidulla haastattelumuodolla. Haastattelun tuloksia analysoin\r\nmusiikkikasvatuksen p\u00e4\u00e4filosofioihin ja konstruktivistiseen oppimisk\u00e4sitykseen peilaten. Tarkoituksenani oli\r\nmy\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 haastateltavat ajattelevat nykyisest\u00e4 opetussuunnitelmasta, mahdollisesti aikaisemmista\r\nopetussuunnitelmista ja millaisena he n\u00e4kev\u00e4t lukion musiikinopetuksen tulevaisuudessa.\r\nTutkimukseni osoitti, ett\u00e4 haastateltavat pit\u00e4v\u00e4t nykyisen opetussuunnitelman suomista pedagogisista\r\nvapauksista. Kokenein opettaja n\u00e4ki selke\u00e4n muutoksen omassa opettajan roolissaan aikaisemmasta\r\ntiedonv\u00e4litt\u00e4j\u00e4st\u00e4 nykyiseen ohjaajan rooliin. Haastattelujen pohjalta oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 praksiaalinen,\r\ntoiminnallinen ajattelu on olennaisessa osassa ja esteettinen ajattelu opetuksessa on monin tavoin v\u00e4istynyt.\r\nHaastateltavien opetuksessa n\u00e4kyi samoja asioita, mutta heid\u00e4n opetuksensa my\u00f6s poikkesi monin tavoin.\r\nOpetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 toteutettiin heid\u00e4n opetuksessaan usein eri tavoin. Haastateltavat totesivatkin,\r\nett\u00e4 omien vahvuuksien k\u00e4ytt\u00e4minen on oleellista. Er\u00e4s haastateltavista sanoi korvaavansa tulevaisuudessa\r\nopetuskirjat kokonaan iPad-sovelluksilla. My\u00f6s muut opettajat olivat luopuneet kokonaan tai osin\r\nopetuskirjan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. He totesivat, ett\u00e4 opetus muuttuu koko ajan ja sit\u00e4 on hyv\u00e4kin p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 tasaisin\r\nv\u00e4liajoin. Varsinkin kokeneimmat opettajat painottivat my\u00f6s konstruktivistista, oppilasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa\r\nsuunnittelussa ja opetuksessa.\r\n1. kurssin p\u00e4\u00e4teht\u00e4vin\u00e4 n\u00e4htiin haastateltavien mukaan positiivisten kokemuksien antaminen ja se, ett\u00e4\r\noppilaat innostuisivat musiikista ja musiikin harrastamisesta, sek\u00e4 musiikillinen yleissivist\u00e4minen. Osittain\r\nkurssi n\u00e4htiin my\u00f6s johdantona muille musiikin kursseille. Haastateltavat painottivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tekemist\u00e4 ja\r\nvarsinkin irrallisen teorian minimoimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jutta Toivonen (julutoiv) on 2015-05-28 16:00:14.912260. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-28T16:00:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282097.pdf: 516552 bytes, checksum: 9a700fb04b353b7e0b0a9349198583b9 (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: b580e2f34b4d73f99c52f556713872f4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-28T16:00:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282097.pdf: 516552 bytes, checksum: 9a700fb04b353b7e0b0a9349198583b9 (MD5)\r\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: b580e2f34b4d73f99c52f556713872f4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esteettinen- ja praksiaalinen musiikkikasvatuksen filosofia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suunnitelmasta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505282097", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-28T16:00:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46111
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07410923-72b0-4947-923d-f4b05f2fbb24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505282097.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Jutta Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta? musiikkikasvatus opetussuunnitelma käytäntö lukio esteettinen- ja praksiaalinen musiikkikasvatuksen filosofia konstruktivistinen oppimiskäsitys Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 opetussuunnitelmat musiikki konstruktivismi oppimiskäsitykset
title Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_alt Miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_full Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_fullStr Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta? Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_full_unstemmed Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta? Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_short Suunnitelmasta käytäntöön
title_sort suunnitelmasta käytäntöön miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta
title_sub miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
title_txtP Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
topic musiikkikasvatus opetussuunnitelma käytäntö lukio esteettinen- ja praksiaalinen musiikkikasvatuksen filosofia konstruktivistinen oppimiskäsitys Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 opetussuunnitelmat musiikki konstruktivismi oppimiskäsitykset
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus esteettinen- ja praksiaalinen musiikkikasvatuksen filosofia konstruktivismi konstruktivistinen oppimiskäsitys käytäntö lukio musiikki musiikkikasvatus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppimiskäsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282097
work_keys_str_mv AT toivonenjutta suunnitelmastakäytäntöönmitenlukionmusiikinopetustatoteutetaanopetussuunnitelmanpo